Hallo
Nosferatu schreef:Misschien een domme vraag, maar als de hoofdstam speerrot heeft, groeien de kleinere zijstammetjes dan nog verder?

Er zijn mensen met meer ervaring als ik op deze site actief, maar ik meen te denken dat dat eventueel wel kan.
Ik heb een grote "klassieke" chamaerops met aardig veel zijstammetjes, die plant heb ik nog niet volledig kunnen inspecteren ( nog wat teveel ingepakt ) maar mijn 2 andere chamaeropsen de Cerifera en de Volcano hebben geen zijstammetjes. De Vulcano ziet er all bij al nog redelijk uit, misschien volgt er nog herstel. De Cerifera, in volle grond en theoretisch de sterkste geef ik geen schijn van kans.
De trachie is eerder klein, stamhoogte 20 cm volle breedte, totale stamhoogte 40 cm. De plant is wel vorige winter succesvol doorgekomen en heeft zeker 14 bladeren gevormd vorig jaar. Wat ik ook steeds zie aan de trachies is dat er 2 speren al zichtbaar zijn op het moment dat het vorige blad nog niet opengevouwen is. Voor alle duidelijkheid het is het laatste blad dat nog niet volledig opengevouwen is dat ik er zo uit kon trekken, de echte speren zijn er nog steeds. Deze plant geef ik momenteel toch nog een kans. Het lijkt mij een echte vechter.
Daarnaast staat er nog een andere trachie, kleiner en pas vorig jaar in volle grond gezet. Die heeft (nog) geen speerrot. de wagnerianus daarnaast heeft een wat grotere stam die ik heb omwikkeld met rotswol, die ziet er tot dusver nog beter uit.
Ook heb ik nog een kleine erg goed groeiende wagnerianus in pot. Die pot heb ik in het stro gezet en de plant beschermd met stro, jutte, vliesdoek enz. Vorige zondag toen het maar al te duidelijk werd dat er "lijken" zouden vallen ( excuses voor de wat bittere ondertoon ) heb ik besloten om toch maar in de redelijk verlichte garage te zetten. De aarde die volledig bevroren was is inmiddels ontdooid, de plant ziet er eigenlijk erg goed uit.
De 2 planten die er - op dit moment althans - het beste vanaf hebben gebracht zijn de Yucca Rostrata en de Rhapidophyllum Hystrix. deze laatste is nog wat kleiner en lijkt enkel schade te hebben van de plantenhoes waarmee ik hem toch maar bedekt heb.
Natuurlijk gaat de meeste schade pas zichtbaar worden als het groeiseizoen eraan komt.