Hi ,
Ik heb deze tipische (boomvaren ) ook al verschillende jaren ,voormij ,uit ervaring een redelijk gemakelijke varen ,kan goed tegen koude , tot net boven nul graden ,anders bevriest het blad .
Staat bij mij voor de moment op 5 a 6 graden .
De plant verreist wel constant vochtig te staan , best in een schotel met water , in de zomer in een grote schotel met water of buiten aan de zijkant van een vijver ,moeras gedeelte .
Hij kan behoorlijk ook wat tegen zon en warmte mits de regel ,vochtig blijven, zeker de kluit .
Hij kan behoorlijk groot worden zoals al eerder geschreven , kan ook behoorlijk wat plaats in nemen als de stammen schuin uit elkaar groeien en dat maakt hem ook mooi , mijn ervaring , als de plant jong is heeft hij een mooie bossige kroon ,als hij op stam komt en word groot word de kroon iets minder groot , minder veren ,maar dat word mooi terug gegeven door zijn stammen die duidelijk zichtbaar zijn , voor boomvaren liefhebbers , zeker een aanrader .
De andere soorten heb ik niet buiten Blechnum Spictant
Hier twee foto's van deze zomer ,de hoogte is ongeveer 120 cm met pot bij gerekend

Etienne