Olijfboomfreak

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Olijfboomfreak

Berichtdoor stefan78 op 14 feb 2012 23:42

Dag iedereen!

Ik lees hier nu al enkele weken lustig mee en vind dat het tijd wordt om me aan jullie voor te stellen. Dan kan ik alle deelnemers hier meteen feliciteren met dit mooie project, waarop zoveel waardevolle informatie terug te vinden is voor startende exotenliefhebbers zoals mezelf. Keep up the good work, ik heb hier al erg veel geleerd!

Ik heb vorig jaar drie olijfbomen aangeschaft (bij Genker Plantencentrum, die volgens mij de beste prijs biedt). Mijn passie voor olijfbomen is al 15 jaar oud, maar pas vorig jaar - in het vroege voorjaar - heb ik mijn eerste exemplaar aangeschaft. Hij zal om en bij de 20 jaar oud zijn (20cm stamomtrek). Daarna was het hek van de dam en heb ik nog twee oudere olijfbomen gekocht met een stamomtrek van ongeveer 70cm. Ik droom van een écht heel oude, dikke boom... Maar da's toekomstmuziek :)

Ik heb trouwens ook twee trachy's, en in het voorjaar ga ik een ficus carica en oleander aanschaffen. Het is de bedoeling dat mijn beperkte verzameling in de toekomst nog wordt aangevuld met andere palmbomen. Mijn passie is helemaal uit de hand aan het lopen. Gelukkig hebben we een grote tuin! :oops:

IMG_1226_lowres.jpg
De kleine :)
IMG_1226_lowres.jpg (251.76 KiB) 4614 keer bekeken

IMG_1226_lowres.jpg
De kleine :)
IMG_1226_lowres.jpg (251.76 KiB) 4614 keer bekeken

IMG_1388_lowres.jpg
De grote 2 :)
(staat intussen wel in een grotere pot)
IMG_1388_lowres.jpg (256.17 KiB) 4613 keer bekeken
Bijlagen
IMG_1389_lowres.jpg
Grote boom 1
IMG_1389_lowres.jpg (229.19 KiB) 4614 keer bekeken
IMG_1381_lowres.jpg
2 grote olijfbomen + trachy's (die worden dit voorjaar in de tuin geplant)
IMG_1381_lowres.jpg (246.99 KiB) 4610 keer bekeken
stefan78

10 bedankjes

Re: Olijfboomfreak

Berichtdoor Christophe op 15 feb 2012 00:08

Welkom erbij Stefan! Mooie olijfbomen trouwens, vooral de rechtse op de laatste foto is prachtig! :thumb_up:

:welkom:
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 15 feb 2012 00:16

Mooie exemplaren heb je daar :!:
De exotenverslaving is blijkbaar nog meer aangewakkerd door het forum :lol:
Ik begrijp het want had ook maar enkele exoten, maar nu is er geen houden meer aan. :)
Veel succes en plezier ;)

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor plasta op 15 feb 2012 00:31

Als het exotenvirus uit de hand loopt, hebben we daar ook een opvangplek voor :applaus:
viewtopic.php?f=24&t=4611

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor loowie op 15 feb 2012 09:50

Mooie bomen heb je daar! :thumb_up:
loowie

19 bedankjes

Berichtdoor Berry op 15 feb 2012 11:52

Welkom op het gezelligste forum! :)
Je hebt daar mooie Olijfbomen staan, zien er echt schitterend uit!
stefan78 schreef:Ik droom van een écht heel oude, dikke boom... Maar da's toekomstmuziek :)

Daar droom ik ook van :lol: ben zelf ook een echte olijfbomen liefhebber! Dit komt mede door de geschiedenis/betekenis die aan de boom zit, niet alleen dat die zo mooi is!
Hoop dat snel je droom mag uitkomen, en dat je een oude, mooie olijfboom in je bezit hebt! Maar je kan toch al trots zijn op de exemplaren die je daar hebt staan! :)
Gaan die de volle grond in?

Ik hoop nog veel van je te kunnen lezen en leren! :happy_thai:

Groetjes
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 15 feb 2012 11:55

Thanks, guys! Christophe, ik toon nog een andere foto van die ene boom die je leuk vindt :P

Hier stond 'm nog in het tuincentrum. Je ziet hem lang voor en langs achter.
Bijlagen
IMG_1231_lowres.jpg
IMG_1231_lowres.jpg (248.1 KiB) 4577 keer bekeken
IMG_1235_lowres.jpg
IMG_1235_lowres.jpg (210.1 KiB) 4577 keer bekeken
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 15 feb 2012 14:23

Dat is een mooi prijsje voor zo'n boom hoor! :thumb_up:
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 15 feb 2012 15:08

I know. 'k Zei het: Genker Plantencentrum. Goeie prijs-kwaliteit. Zeker als ze hun 20%-korting bieden op palm- en olijfbomen in het voor- en najaar. Echt de moeite om eens te gaan kijken.

'k Moet er eerlijkheidshalve wel bijvertellen dat hij vol schildluis en sterroetdauw zat/zit. De luizen heb ik al succesvol kunnen bestrijden, maar de schimmel is ondanks bestrijdingsmiddelen wel wat moeilijker te genezen. Anderzijds is het een uitdaging en da's ergens ook wel fijn... Ik heb die boom pas sinds oktober, dus volgende maand trekken we pas echt alle registers open om die ziekte te bestrijden. :applaus:
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 15 feb 2012 15:16

Berry schreef:Ben zelf ook een echte olijfbomen liefhebber! Dit komt mede door de geschiedenis/betekenis die aan de boom zit, niet alleen dat die zo mooi is!
Hoop dat snel je droom mag uitkomen, en dat je een oude, mooie olijfboom in je bezit hebt! Maar je kan toch al trots zijn op de exemplaren die je daar hebt staan! :)
Gaan die de volle grond in?

Hey Berry, bedankt voor je bericht!

Ik snap zo hard wat je bedoelt! De geschiedenis die aan zo'n boom kleeft, spreekt echt tot de verbeelding, hé. Die van mij moeten nu 80 à 90 jaar oud zijn of zo. Fantastisch. Liefst van al zou ik een eeuwenoude boom aanschaffen waarvan ik het verleden kan achterhalen. Maar laat ons vooral realistisch blijven. Hoewel, ik ben van plan zelf zo'n boom te gaan kopen in Noord-Spanje.

Het is trouwens inderdaad de bedoeling dat beide bomen op termijn de volle grond in gaan, maar omdat we nog niet 100% zeker zijn dat we in dit huis blijven wonen, wacht ik daar nog even mee. Ze staan nu op een binnenkoer ('k heb die twee grote olijfbomen pas sinds oktober) om te overwinteren, maar verhuizen wellicht volgende maand naar de tuin. Daar krijgen ze een vast plekje toegewezen en een plantenbak (die ik rond de pot bouw) die ik binnenin goed kan isoleren. Ideaal zou zijn als ze 's winters weer naar het beschutte terras kunnen verhuizen waar ze nu staan, maar die bomen zijn echt veel te groot en vooral ook te zwaar om te verplaatsen. Dat zit er dus niet in.
stefan78

10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen?