ldlldl schreef:Na de vorst van de laatste weken heeft m'n palm die ongeveer 6 meter hoog is heel veel half gekleurde bruine bladeren gekregen Alleen de top met de nieuwste bladeren is nog groen. Dit is de eerste keer dat dit gebeurd. Is het mogelijk de bruine stukken van de bladeren af te knippen of moet het hele blad weg? Dat zou betekenen dat ik een palm krijg met alleen aan de top nog bladeren. Iemand een tip hieromtrent?
De oorsprong van deze palm is het kanton Ticino in het italiaans gedeelte van Zwitserland en hij staat ongeveer 30 jaar in m'n tuin.
Dank bij voorbaat,
Luc
Bruin materiaal levert de plant geen waarde meer op waardoor in feite dit zonder problemen kan worden weggeknipt. Ik zou ze persoonlijk echter gewoon even laten hangen ook al is het geen mooi gezicht. Daarbij zou de palm nog wel eens meer schade kunnen hebben dan er nu wordt vertoond en dus later opnieuw bruin kan worden.
Naar mate het voorjaar vordert de temperaturen gaan stijgen en de palm weer aan de groei gaat, knip ik zelf vaak eventueel blad eraf. Zeker indien de palm zwaar is toegetakeld kan op dit moment elk beetje groen nog helpen. Je bent overigens niet de enigste hoor, alle onbeschermde Trachycarpussen in de gehele benelux zullen dergelijke verschijnselen gaan vertonen. Uiteraard uitzonderingen daar gelaten.