Zal eea later op proberen te leuken met wat fotoos, vandaar het aparte topic
Inmiddels is alles uit de jas, en staan alleen de dakjes er nog - de lampjes staan wel nog aan voor het gezellige effect en een klein beetje lokale warmte.
Minimum temp gemeten -14.7°C.
Hieronder de gespecificeerde lijst met standplaats (ZW/NW), bescherming en (voorlopig) resultaat
Waggies (2 grote), aanplant 2011 - NO - Onbeschermd - veel bladschae, speer okee
Tracchy F. (1 grote) - ZW - Onbeschermd - bladschade, speer okee
3* Trachy Kumaon (klein), aanplant 2011 - ZW Onbeschermd - veel bladschade, speer okee
2* Trachy Kumaon (klein), aanplant 2011 - ZW - in pot - beschermd met 5cm Polystyreen, bubbelfolie en bouwpuinzak - heel veel bladschade, dubieus.
1* Trachy F. (middel), aanplant 2011 - ZW - Onbeschermd - heel veel bladschade - dubieus
1* Trachy F. (middel), aanplant 2011 - ZW - Onbeschermd - Geen Bladschade (zelfde aankoop/herkomst als die hierboven....?)
1* Dicksonia Antartica, aanplant 2011 - ZW -Beschermd rietmat/bubbel/bouwpuinzak - dubieus (stam lijkt iets te zijn opgezwollen, kroon is verloren gegaan, en vandaan afgeknipt.
1* SabalMinor, aanplant 2011 - Z - Beschermd bamboemat/lichtsnoer/bubbelfolie/bouwpuinzak - klein beetje bladschade, verder in prima conditie
1* Butia Erio - ZW - Beschermd dakje, fleece, lichtsnoer, in tent tijdens heftige koude - lijkt onaangetast
1* Chamaerops H. - ZW - Beschermd dakje, fleece, lichtsnoer, in tent tijdens heftige koude - lijkt onaangetast, is zelfs gegroeid....
2* Phoenix Canariensis (kleintjes), aanplant 2011 - ZW - Beschermd Bamboemat/lichtsnoer/bubbelfolie/bouwpuinzak - Onaangetast
Rapidophylum Histrix (kleintje), aanplant 2011 - ZW - Onbeschermd - lijkt onaangetast
Jubea Chilensis (Zaailing) -ZW - Beschermd met emmer - klein beetje bladschade
Chamaerops h. - ZW - Beschermd met emmer - bladschade - speer lijkt okee
Asplenium (onbekende soort) - ZW - Onbeschermd - klein beetje bladschade
Asplenium (onbekende soort) - ZW - Afgedekt met mulch - veel bladschade door kou+vocht - dubieus
Aspidistra elatior - beschermd en onbeschermd - klein beetje bladschade
Fatsia japonica, aanplant 2011 - ZW- onbeschermd/uit wind - weinig schade
Fatsia j. (kleintjes, in oktober aangeplant- ZW- Onbeschermd - Veel Bladschade - dubieus
Ficus carica - ZW - in pot - onbeschermd - Lijkt okee.
Cyathea Australis - ZW - in pot - Binnengehaald na eerste nacht vorst - kroon verdroogd.
Yucca- meerdere soorten, groter en kleiner - geen problemen
Calla - ZW - Gemulched met kiwiblad 20cm en afgedekt - bovengronds afgevroren; afwachten
De lessen van deze winter:
- Dicksonia heeft echt een warmtebron nodig, en ik meer ervaring met boomvarens

- Trachy by koude van deze aard echt beschermen tegen de wind (rietmat + bouwpuinzak zou voldoende moeten zijn).
- Trachy in pot inpakken is kansloos; liever volle grond.
- Trachy Kumaon is echt een harde soort
- Aspidistra lijkt tot dusverre veel harder dan gedacht (staat te boek voor -8°)
- Asplenium dito, uitkijken naar exacte soort, en uitbreiden
- Heb ergens een zak zacaodoppen gebruikt, maar wat een prutzooi is dat zeg!....nooit meer doen!
- Lichtslangen die ik gebruik geven bij de inpakmethode zoals ik hem nu toepas een premium van meer dan 10°C loklaal in de verpakking t.o.v. buitentemp. Volgend jaar hierop selectief schakelen
- Butia Yatay, Brahea armata binnenhalen geeft een betere nachtrust in dergelijke koude periodes; overwegen ze in pot t houden
Vooralsnog ben ik echt niet unhappy met de lessen en resultaten. Het lijkt erop dat Phoenix me nu eens gaat lukken - was meer een experiment - en dat we de zomer tegen foei-lelijke Trachys aankijken. De plus is dat een groot deel van het groen dat ik in gedachte al had afgeschreven (Aspidistra, Asplenium, Fatsia) het gewoon red
Als er eerste tekenen niet veranderen - het echte eindexamen komt immers pas in april/mei), dan word het een volle tuin dit jaar
PS: Vond tijdens de checkup nog een trachy zaailing met 1 strapleaf, onaangetast

PS2: ook de viissen houden zich kranig...ik zag ze vandaag alweer langzaam door de vijver 'cruisen'
.