phoenix vs trachy. fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: phoenix vs trachy. fortunei

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 feb 2012 00:30

Haha, ja kweet het Chris, tis weer kort uitgedrukt idd :D (a)
Ziet er opnieuw goed uit Robke :thumb_up: Wel laat met uitpakken niet :?:
En inderdaad de vliesdoek methode werkt wel goed bij zo'n kleintje. Ik heb ook nog zo'n exemplaar en die heeft ook nooit nergens last van. Tis omdat ik al twee keer schimmel heb gehad bij men grotere dat ik er niet meer zo happig om was om dit te blijven doen bij deze. Ik zeg zeker niet dat het een slechte methode is hoor, begrijp me niet verkeerd ! Ik geef nu de voorkeur aan het vuurtje voor de Phoenix, werkt echt super en is zeer makkelijk en eigenlijk veel beter doordat je ook een luchtverplaatsing hebt, de lucht is ook droger :!: En het blad ziet overal dezelfde temperaturen en niet plaatselijk zoals bij een lichtslang waardoor er nog steeds kans is op plaatselijke vorstschade...
Liefst van al zou ik bij elke palm zo'n vuurtje zetten maar dat is toch iets teveel van het goede natuurlijk, de zekeringen zullen dat trouwens ook niet fijn vinden denk ik :fluiten:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor erna op 21 feb 2012 08:54

Hallo Dimi,

' teveel van het goede, de zekeringen zullen dat trouwens niet fijn vinden "

Dat klopt inderdaad. Op de koudste nachten stonden er hier 6 blazertjes, en dan kunnen we geen wasmachine, droogkast, oven, frietketel, strijkijzer.. gebruiken of de elektriciteit valt uit.. Het is wel zo dat de blazertjes overdag niet nodig zijn doordat de zon schijnt, en je een serre-effect hebt. Zelfs als het overdag vroor, hadden we nog temperaturen van 15 à 17 graden, zonder verwarming. Bij bewolking heb je dat natuurlijk niet, en bleven de blazertjes ook overdag aan.
De kostprijs van 14 dagen blazertjes en lampen komt op zo'n 150 euro extra, wat voor ons erg doenbaar is, vooral omdat we aan de kust zitten. In Limburg zou dit wel serieus kunnen oplopen denk ik.
groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 21 feb 2012 16:22

Hoi,

Heb mijn Washingtonia ook beschermd zoals Rob het doet : laag van 20 cm gehaksel rond de voet, bekaertdraad rond de stam en opgevuld met droge bladeren en dan een laag vliesdoek rond de washibladeren, daar een lichtslang van 100 watt rond, geschakeld op een thermostaat (aan bij 2°en uit bij 4°) en om de warmte binnen te houden nog eens een vliesdoek rond de lichtslang.
daarover een bigbag, aangesnoerd met een spanband om alles droog te houden .
Resultaat : niks van bladschade : hij staat er nog juist hetzelfde bij als voor de winter en zolang het droog blijft en er geen nachtvorst wordt voorspeld gaan de vliesdoeken en de bigbag eraf.
de haksellaag rond de voet en de bladeren rond de stam laat ik voorlopig nog zitten.
Is dit een goed idee of mag ik die nu al verwijderen ?
groeten
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 21 feb 2012 20:05

Hoi Wilfried, zolang de speer goed kan luchten kan je het hakselhout gerust laten zitten rond de voet.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Dirkie op 22 feb 2012 11:20

Interesant onderwerp, heb zojuist gisteren de speer van m'n butia capitata eruitgetrokken (was compleet verrot), terwijl mijn phoenix canariensis alleen verdroogde bladeren had :?: ... begin meer en meer twijfels te krijgen over de winterhardheid van butia's in belgië en nederland, blijken toch niet zo'n winterharde en gemakkelijke planten te zijn in ons klimaat. :?
Dirkie

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 22 feb 2012 23:36

Velen zijn je al voor gegaan in de laatste 3 winters Dirk...
Voor mij gaat Butia voorlopig even in een grote container, totdat ik weer moed heb verzameld.
De B eriospatha blijft wel staan, zolang ie het volhoud (nu al twee winters....afwachten maar)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 23 feb 2012 15:29

Butia's zijn net zo makkelijk als Phoenix! je mag gewoon niet teveel van ze verwachten. mijn grote butia heeft nog nooit schade gehad. de laatste winters staat er een grote wigwam van noppenfolie rond en tijdens de ergste kou gooi ik er wat lampen bij maar het werd er toch nog gemakkelijk -8°C maar lekker boven het vriespunt tijdens de dag...niks van schade, ook niet aan de ene bloemkolf die voor de winter tevoorschijn kwam. de bloemen/zaden van vorig jaar zijn wel weer naar de knoppen. een P. canarensies die bij de Butia staat en dezelfde omstandigheden heeft gezien als de Butia is bruin en heeft speerrot dus Butia's zijn wel degelijk beter bestand tegen vrieskou dan een P. canarensies.....maar verwacht ook niet teveel van ze. eens het dag en nacht voor enkele weken vriest maken de uiteindelijke minimum temperaturen niks meer uit! en moet je er minstens voor zorgen dat de temperaturen om de paar dagen toch wel eens goed boven nul uitkomen dus dan is inpakken verplicht...tenzij je een dooie palm wilt natuurlijk. gelukkig hebben we nogTrachycarpussen ook ;)
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 23 feb 2012 21:07

Goed om te horen dat de butia er weer goed door gekomen is, zat er vandaag toevallig nog aan te denken aan u butia. Die trachy's in u voortuin zien er nog deftig uit tgv de mijne :roll:

Btw mss dit jaar eens hopen op kiemkrachtige zaden :fluiten: met dat er nu al een bloem klaar zit :thumb_up:
Palm Section

42 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen