Ziet en klinkt er allemaal veelbelovend uit voor onze lage landen.
Kan de takil eig gekruist worden met andere trachys?
![]() | 42 bedankjes |
Herbert schreef:Herbert schreef:Dag Alexander,
Het kan daar regenen in de winter maar wel veel minder als in de zomer. Het varieert van regen naar natte sneeuw en bij koudere dagen gewoon sneeuw. Op de hoogte van de takils is een meer (jou welbekend). Hierbij een foto waarbij we over het ijs lopen van dit meer. Het kan daar inderdaad flink spoken. Mij vertelde ze dat een aantal jaren geleden toen ze wakker werden ze niet uit het raam konden kijken omdat er in 1 nacht anderhalve meter sneeuw was gevallen. Toen ik er was viel er in 1 nacht (net de nacht dat ik de volgende ochtend terug moest naar Delhi en dus mijn vliegtuig miste naar Vietnam) 30 cm sneeuw en dan wordt de pas afgesloten en moet je helemaal omrijden langs de grens van nepal (bijna dag langer). De locals vertelde me (eigenaar van snow view en daar de vader van heeft tot 55 jaar terug de temperaturen bijgehouden in een boekje die ik te lezen heb gehad). Daar kom je nachten tegen boven de -10 maar moet er wel bij zeggen dat je dat niet kan vergelijken met ons hier. Het is dan wel ochtendvorst die vanaf 4 tot 7 uur in de ochtend die temperaturen kan bereiken. Bijgaand wat plaatjes.....
![]() | 33 bedankjes |
Waterboyke schreef:Nice![]()
Thx Herbert !![]()
Wat een stam zeg(3de foto)
![]() | 33 bedankjes |
Herbert schreef:Iedereen bedankt voor de positieve reactie's en welkom. Het is allemaal inderdaad wel interessant. Maar als je op Google earth gaat kijken waar ze groeien bedenk je ook waarom. Wij houden ons verder niet met het onderzoek bezig. Wij kweken met name 2 Trachycarpussoorten en zijn alle andere soorten vooral kweken "uit hobby". Heb er nog een plaatje bijgedaan waarop je kan zien dat de stam niet dun hoeft te zijn. Let wel: in natuurlijke zien palmen er vaak anders uit dan gecultiveerd. Deze palmen moeten overleven; bosbranden, hevige wind, erosie etc. Heb wel eens fortunei zaden meegenomen uit Zwitserland en die aan verschillende mensen uitgedeeld (zeker al 12 jaar geleden). Als je nu die palmen bij sommige kenissen in de tuin ziet staan is er soms geen touw aan vast te knopen. Veel hangt ook af van grondsoort, voeding en staanplaats. Maar dat vind ik juist het leuke van een palm. Het is een plant (groeit eigenijk net als maais met speren uit een hart) maar ook een boom en onvoorspelbaar en je bent er nooit mee uitgeleerd omdat ze zich niet snel laten kennen.
Bijgaand nog een plaatje van een takil waarop je kan zien dat de stam helemaal niet dun hoeft te zijn en een plaatje met de achtergrond waarschijnlijk Panch chuli (+/- 7000 meter hoog, genomen foto is vanaf staanplaats takil)
![]() | 33 bedankjes |
Herbert schreef:Dag Alexander,
Het kan daar regenen in de winter maar wel veel minder als in de zomer. Het varieert van regen naar natte sneeuw en bij koudere dagen gewoon sneeuw. Op de hoogte van de takils is een meer (jou welbekend). Hierbij een foto waarbij we over het ijs lopen van dit meer. Het kan daar inderdaad flink spoken. Mij vertelde ze dat een aantal jaren geleden toen ze wakker werden ze niet uit het raam konden kijken omdat er in 1 nacht anderhalve meter sneeuw was gevallen. Toen ik er was viel er in 1 nacht (net de nacht dat ik de volgende ochtend terug moest naar Delhi en dus mijn vliegtuig miste naar Vietnam) 30 cm sneeuw en dan wordt de pas afgesloten en moet je helemaal omrijden langs de grens van nepal (bijna dag langer). De locals vertelde me (eigenaar van snow view en daar de vader van heeft tot 55 jaar terug de temperaturen bijgehouden in een boekje die ik te lezen heb gehad). Daar kom je nachten tegen boven de -10 maar moet er wel bij zeggen dat je dat niet kan vergelijken met ons hier. Het is dan wel ochtendvorst die vanaf 4 tot 7 uur in de ochtend die temperaturen kan bereiken. Bijgaand wat plaatjes.....
![]() | 33 bedankjes |
Alexander schreef:Herbert schreef:Herbert schreef:Dag Alexander,
Herbert,
Dat meer ken ik inderdaad, het heet Thamri Kund. Is heilig voor de locale bevolking en er loopt een pelgrimspad heen. Er staat ook veel Pteris wallichiana daar.
Dit meer ligt exact op 2796 meter boven zeeniveau.
Alexander
![]() | 33 bedankjes |
![]() | 33 bedankjes |
![]() | 33 bedankjes |
![]() | 33 bedankjes |
![]() | 42 bedankjes |
Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten