Eigen beheer gemeentetuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Eigen beheer gemeentetuin

Berichtdoor Alain op 20 jan 2012 21:03

dat heb je super gedaan ,een hele verandering :thumb_up:
Alain

21 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 20 jan 2012 23:10

Krijgen we straks Nederlandse Eucalyptus bossen!!! :thumb_up:
Mis alleen de Koala's!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 21 jan 2012 12:36

De gemeente zou je eigenlijk een kleine subsidie / vergoeding moeten geven. Normaal waren ze immers ook wat centen kwijt om de grond te onderhouden. Wellicht dat je daar eens om kunt vragen nu je bewezen hebt dat het ook goed besteed zal worden.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor ExoRobin op 21 jan 2012 20:44

De gemeente zou je eigenlijk een kleine subsidie / vergoeding moeten geven. Normaal waren ze immers ook wat centen kwijt om de grond te onderhouden. Wellicht dat je daar eens om kunt vragen nu je bewezen hebt dat het ook goed besteed zal worden.

Helaas is dat niet mogelijk.
Volgens de regels voor zelfbeheer die ik destijds toegestuurd heb gekregen geven ze geen subsidie en is de enige beloning het mooiere uitzicht (als je aan je stukje grond woont) wat gelukkig het geval is :D .

Maar ik doe het met plezier.
Het grootste deel van de planten heb ik gratis of goedkoop kunnen krijgen.
En mocht ik een plant hebben die ik niet meer in de tuin kwijt kan dan weet waar ik hem kan laten...

Ik ben vandaag het grootste deel van de dag bezig geweest om mijn nieuwe stukje grond te bewerken.
Al het onkruid weggehaald en de grond tot 20 cm diep omgewoeld om hem luchtiger te maken en wortels te verwijderen.

Helaas was het al donker toen ik klaar was met ploegen dus de foto's van het echte ''voorlopige'' eindresultaat komen later nog.
Bijlagen
DSCF6192.JPG
DSCF6192.JPG (209.7 KiB) 3683 keer bekeken
DSCF6195.JPG
DSCF6195.JPG (240.83 KiB) 3683 keer bekeken
DSCF6196.JPG
DSCF6196.JPG (156.9 KiB) 3683 keer bekeken
DSCF6198.JPG
DSCF6198.JPG (152.51 KiB) 3683 keer bekeken
ExoRobin

5 bedankjes

Berichtdoor Nody op 23 jan 2012 14:55

Leuk dat je meer grond hebt 'gekregen', Robin!

Misschien is het een idee om midden in dat boomloze stuk tussen die plataan en linden(?) een grotere boom te zetten, bijvoorbeeld Albizia op stam of Paulownia tomentosa. Zo ver mogelijk van het water uiteraard. Een paar Trachy's op een rij is ook leuk, maar die zijn wel duur als je ze met stam wilt.

Fatsia's kunnen prima onder die plataan groeien en zijn ook niet duur.

PS Als je nog meer eucalyptussen plant dan is die vijver straks leeg, want ze kunnen zuipen die krengen. :lol:
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor philip op 23 jan 2012 15:38

Hier zouden ze zeggen: awel gi et veel courage zeg :thumb_up:
philip

11 bedankjes

Berichtdoor ExoRobin op 23 jan 2012 16:37

PS Als je nog meer eucalyptussen plant dan is die vijver straks leeg, want ze kunnen zuipen die krengen.

Klopt, in veel tropische landen worden ze gebruikt om moerassen droog te leggen en zo malaria te bestrijden.
maar zo'n vaart zal het hier niet lopen want het is een erg grote sloot en maar een paar kleine eucalyptussen.

Ik wou inderdaad ook nog wat Albizia's uit eigen kweek aanplanten.
De Trachycarpussen ga ik als jonge planten neerzetten.
In de volle grond groeien ze toch sneller en grote palmen kunnen makkelijk gestolen worden voor ze goed geworteld zijn.

Het nieuwe stuk is een en al kleigrond maar met een hoop compost doorspitten los ik dat zo op net als bij het oude stuk.

Ik wil langs het water hoofdzakelijk bananen en bamboe planten.
Hier en daar tussendoor wat albizia's en het oude stuk tussen de eucalyptussen wil ik vol laten groeien met hoefblad of gunnera's ( staat wat exotischer als aarbeien :mrgreen: )

Kortom een echte oase.
Maar ik doe het voornamelijk met planten uit eigen kweek en wat ik gratis of goedkoop kan krijgen want ik wil er ook niet veel geld aan uit gaan geven.

Vriendelijke groet Robin!
ExoRobin

5 bedankjes

Berichtdoor ExoRobin op 03 maart 2012 17:58

Zo, het is alweer even geleden dat ik hier voor het laatst een bericht heb geplaatst.

Helaas hebben de Eucalyptussen de winter niet overleefd.
Maar ja, was te verwachten met Gunnii's :? .

In de achtertuin staat ook een gunnii die de winter wel heeft overleefd en alweer aan het uitlopen is.
In de gemeentetuin is dat helaas niet het geval en ze worden alleen maar bruiner :evil: .

Maar gelukkig heb ik ook een nieuwkomer mogen verwelkomen :mrgreen: .

Ik heb via marktplaats een mooie seringe van zo'n 2 meter en een dikke stam gevonden, gratis en voor niks.
Gewoon een klein boompje.
Het is natuurlijk niet een van de meest exotisch ogende planten maar je moet een gegeven paard niet in de bek kijken.

Het was wel een enorm karwei om hem uit te graven en op een klein rottig karretje die regelmatig op de straat vastliep te vervoeren.

Ik heb zeker 2 uur gedaan over een stuk van amper een kilometer :lol: :lol: .

Ik zal marktplaats nog regelmatig afspeuren naar gratis mooie planten en dan voornamelijk het exotische spul.

Mocht je nog ergens iets interresants zien in de buurt van Nieuwegein mag je me hier altijd op attent maken ;) .

Tenslotte nog wat fototjes.

Vriendelijke groet Robin!
Bijlagen
DSCF6366.JPG
DSCF6366.JPG (162.97 KiB) 3618 keer bekeken
DSCF6367.JPG
DSCF6367.JPG (197.36 KiB) 3618 keer bekeken
DSCF6368.JPG
DSCF6368.JPG (181.8 KiB) 3618 keer bekeken
ExoRobin

5 bedankjes

Berichtdoor Esther op 03 maart 2012 20:59

Dat is al een leuk boompje die sering! Zal alleen dit jaar niet gaan bloeien, maar dan kan het mooi aanslaan in de volle grond. Hier wordt de tuin ook zo aangeplant: gewoon alles wat gratis of voor een spotprijsje opgehaald kan worden. Alleen geen boompjes en grote struiken meer, daar is m'n man niet zo blij mee want hij mag het altijd vervoeren ;) En verder veel planten zaaien hé, dan komt het stukje vanzelf vol!
:thumb_up:
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Exotenhof op 04 maart 2012 15:27

Robin,

Ik ben benieuwd hoe de over er uitziet ná de vorstperiode. Prima test voor bijv. de Eucalyptus geweest, met hopelijk een grotendeels geslaagde proef??

René
Welkom op onze webshop Exotenhof
Exotenhof
Bedrijven

2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video