kikkerdril

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

kikkerdril

Berichtdoor erna op 10 maart 2012 19:36

hallo Palmvrienden,

De kikkers zijn terug te voorschijn gekomen, en binnen enkele weken hebben we terug kikkerdril.
Liefhebbers mogen er steeds omkomen, wel graag een mailtje om te verwittigen.

Een voordeel : onze kikkers kwaken niet, alleen in de lente maken ze een knorrend geluid.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Re: kikkerdril

Berichtdoor turtleboy op 10 maart 2012 19:41

Hier ligt het vijvertje ook vol dril van de pad en bruine kikker voor de groene is het nog veel te vroeg die paren pas later.

Grtz,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 11 maart 2012 10:41

Het is zeker de knorrende varkens kikker,nieuw ras haha
Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Re: Kikkerdril

Berichtdoor Mul60 op 12 maart 2012 10:23

Even inhaken als Erna het niet erg vindt.

Heb hier twee kleinere vijvers, een met vissen en een zonder.

Deze vijver zonder vissen zitten elk voorjaar twee grote groene kikkers en ze blijven dan ook een poosje. Totdat ze plotseling een voor een vertrekken, halverwege/eind van de zomer komen ze terug.In de tijd dat ze weg zijn komen er twee anderen, die kleiner zijn....Echter nooit geen kikkerdril in de vijver, er staan echter planten genoeg in (stukje moerasachtig). Er wordt alleen een beetje zuurstof ingeblazen met een slangetje. Er wordt ook niets toegevoegd aan het water.
Vorig jaar pas een jonge salamander ontdekt, hoewel de vijvers er toch al jaren liggen (kan natuurlijk).

Vraag me af waar de grote kikkers naar toe gaan en waarom er geen dril wordt gelegd in de "moerasachtige" vijver.
Misschien iemand een verklaring. :welkom:
Laatst bijgewerkt door Mul60 op 12 maart 2012 16:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 12 maart 2012 14:54

Spijtig dat het zo ver is Erna anders had ik wel wat gewild .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 12 maart 2012 20:17

Groene kikkers keren meestal terug naar hun geboorte plaats {vijver} om te paren ik zeg meestal omdat ze nogal kieskeurig zijn waar ze hun eieren afzetten en dan staat hygiëne op de eerste plaats de voorkeur gaat uit naar schone heldere vijvers met een laag ijzergehalte.
Als de waterkwaliteit van de vijver achteruit gaat zoeken ze gewoon een andere op om hun eitjes af te zetten.ook de omringende plantengroei speelt een grote rol dit ivm het zoeken naar voedsel .
Hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 13 maart 2012 12:24

Ze hebben hier alles voor de hand voor een fijne leefomgeving...zou hooguit het ijzer gehalte kunnen controleren.....maar het wordt zomers 1x of 2 x alleen met kraanwater bijgevuld....en verder nooit geen ander spul voor de vijver gebruikt...en het water is helder.
Andere optie is dat ze van mij schrikken :lol:
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 13 maart 2012 14:31

Inderdaad erna je hebt bruine kikkers en die maken een op knorren lijkend geluid.Ik heb die hier ook en veel kikkerdril.Volgens mij mag je echter volgens de wet geen kikkerdril verplaatsen.Op het eerste zicht doe je een goed werk maar bedenk dat het waarschijnlijk strafbaar is.Misschien is het zelfs niet goed voor de kikkerspopulaties zelf.Bij groene kikker heb je bijv.verschillende ondersoorten en soms enkel genetisch verschillende populaties.Zo kan je bij het verpaatsen van kikkerdril een ondersoort overbrengen en een andere ondersoort in de omgeving uitroeien omdat de de ingebrachte ondersoort de andere onderdrukt.Beste wat je kan doen als je kikkers wil helpen is een poel of visloze vijver aanleggen en met tijd komen ze vanzelf.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 13 maart 2012 16:22

Helaas mag men voor de wet wel dril en larven van de ene naar de andere vijver of poel brengen dit wordt gezien als natuurbeheer of vermeerdering van de soort.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 13 maart 2012 16:38

Altijd lastig om nou te weten wat precies mag :lol: voor zover ik weet zijn de meeste amfibieën en reptielen beschermd en zou je in principe ook niet aan het broed mogen zitten. (Ondanks dat iedereen hier als kind waarschijnlijk wel eens een kikker heeft gevangen :fluiten: )

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de verschillende amfibieën en reptielen is de site van het RAVON misschien wel wat ;)

http://www.ravon.nl/Soorten/Amfibie%C3% ... fault.aspx
Itrme

70 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips