Waterbak - Opbouwvijver - Rechthoekig

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Waterbak - Opbouwvijver - Rechthoekig

Berichtdoor GeL op 13 maart 2012 13:23

Beste vrienden,

Ik heb eindelijk mijn vrouw zover gekregen om een waterbak/vijver te plaatsen. 't Is haar verjaardag, ik heb eerst haar verjaardagskado gegeven alvorens het onderwerp aan te snijden :mrgreen: .
Noem het mannelijke overtuigingskracht :D
De bedoeling is om een strakke rechthoekige vijver te hebben die ongev. een 80cm boven de grond uitsteekt, het mag ook iets minder zijn, ttz, er mag een deel onder het maaiveld staan. Het ding zou toch een afmeting moeten hebben van +/- 3x1,5x0,8m. Mag ook iets meer of minder zijn.
Er zijn 2 opties,
1/ik giet een betonnetje en mets zelf een bak met betonblokken van 29x19x19, versterkt met murfor, binnenin afgewerkt met EPDM, eventueel op maat gelast (om plooien in de hoeken te voorkomen).
2/ik koop een voorgevormde waterbak in polyester of ander materiaal en bouw er een muurtje rond.
De waterbakken die ik tot nu toe op het internet vond hebben een maximale hoogte van 35cm, niet echt diep.

In beide gevallen komt er een blauwe steen als randafwerking en een bepleistering langs de buitenkant.
Het is niet de bedoeling om er vissen in te houden maar wel exotische waterplanten, papyrus, Thalia, maar ook een occasionele waterlelie.

Heeft er iemand tips? Kent er iemand een goed adres voor rechthoekige waterbakken, uiteraard tegen een goeie prijs?

Bedankt bij voorbaat,
Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Re: Waterbak - Opbouwvijver - Rechthoekig

Berichtdoor jaak op 13 maart 2012 22:00

hey Michel,hier in het waasland ga ik naar vijverweelde in Vrasene bij Beveren,het zijn heel correcte mensen en ben daar afgelopen weekend naartoe geweest tijdens de opendeur en heb daar een rechthoekige vijver gezien die denk ik ongeveer aan de maten die je opgeeft voldoen maar ben niet zeker natuurlijk,ze hebben op hun terrein ook een 5tal nieuwe vijvers aangelegd waar sommige vijverwinkels een puntje aan kunnen zuigen,echt knap gedaan,ze leggen ook alle vijvers zelf aan.klik eens op de volgende link en veel succes met de aanleg http://www.alcea.be/vijverweelde_contact_virtueel.asp

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor GeL op 14 maart 2012 20:56

Dag Jaak,
Bedankt voor je antwoord. Ik heb de site net bezocht, die is heel knap. Zelfbouw met die folie van bij hen vind ik wel OK, ik ga er morgen even contact mee opnemen.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor jaak op 14 maart 2012 21:52

hey Michel,die mensen kennen daar hun vak wel en je krijgt voldoende uitleg.
er werkt ook iemand die ooit aqua-city uit zwijndrecht mee heeft helpen oprichten maar nu verhuist is naar olen bij intratuin maar daar hebben ze wel veel van hun pluimen verloren.
doe ze daar de groeten bij vijverweelde,ik heb het afgelopen najaar daar 400 liter gletsjerrock en substraat gekocht.

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips