Cordyline

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Cordyline

Berichtdoor cuno alexander op 22 jul 2011 23:49

Hoi Niek .

dat verhaal komt mij bekend voor :mrgreen: .
eerst had ik een reus van Cordyline australis
een echt pronkstuk :cry: .
de winter in en hopla koprot erin
heel de stam afgetast waar hij nog hard was
en afgezaagd , de tweede winter was fataal ,
ik ben dus op zoek ,naar een vervanger maar
dat is voorlopig zonder resultaat gebleven .

Gr

cuno alexander .
cuno alexander

5 bedankjes

Berichtdoor Nody op 26 nov 2011 01:38

Ik heb ergens april/mei dit jaar een Cordyline australis 'red star' gekocht. Hij staat sindsdien in de volle grond bij mijn vriendin. Het winterexperiment is tot dusver nog niet mislukt.

De 'stam' staat op 25 cm van de zuidmuur een stuk warmer en door de dakgoot ook iets droger.
Ik heb hem 2 weken ingepakt gehad begin november toen er serieuze nachtvorst werd aangekonigd. Nu alweer ruim een week aan het 'luchten' vanwege zachtere temperaturen 's nachts.
De grond is bedekt met stro en er zit ook nog wat stro tussen de bladeren bij het groeipunt. Er gaat weer vliesdoek omheen als er voor Nijmegen -3 of minder wordt aangekondigd.

Ik zal binnenkort een topic starten over ons tuintje (van mijn vriendin, maar ik woon er praktisch de helft van de tijd).
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 26 nov 2011 18:34

Hallo,

Even ter info,
Ik had een mooie Cordyline Australis Red Star, helaas is deze de vorige winter 2010-2011 niet doorgekomen. Enkele nachten -8 a -9 in een kurkdrogen tomatenserre, omwikkeld met stro en jutte, waren er al teveel aan. De plant is onmiddellijk als een pudding in elkaar gezakt ( figuurlijk dan ).
Het lijkt mij erg speculatief om te proberen een red star in volle grond over te houden zeker ook in Boutersem. De Purpurea ken ik zo niet maar vermoedelijk geldt hetzelfde. Ik meen te weten dat enkele groene Cordylines een stuk sterker zijn.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Rob op 26 nov 2011 23:56

Als je op veilig wilt spelen dan binnenhalen zou ik zeggen. Alleen de indivisa is geloof ik een poging waard met voldoende kansen.
Heb hier afgelopen twee jaar geprobeerd dezelfde plant over te houden en beide keren verloor ik plant ofwel kop, waarna ie dan wel opnieuw uitloopt.

Heb nu cordyline ruubrum, en cordyline 'electric pink' staan, waarbij die laatste echt waanzinnig is qua kleur. (google hem maar eens...).
Ik graaf ze nu met pot in, en ruk die vervolgens bij de eerste tekenen van serieuze vorst uit de grond om binnen te overwinteren

Inruilen is echt niet nodig, tegenwoordig zijn deze bruine varianten goed betaalbaar en terugrijden kost vaak al meer. In ieder geval kun je een experiment overwegen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Nody op 21 maart 2012 14:22

UPDATE:

Mijn Cordyline australis 'red star' was grotendeels snot geworden ook al was hij zeer goed ingepakt. Ik heb laatst het rotte deel afgeknipt en voelde dat de onderste 8 cm stam nog hard is. Nu heb ik dat stuk 'gestript' en de stam is helemaal wit, maar wel hard en stevig zoals bijv. een Dracaena of Yucca.

Nog geen knoppen gezien, maar wellicht komt hij weer terug? :onzeker:
Nody

23 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca