konijnen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

konijnen

Berichtdoor lucky op 26 maart 2012 20:56

wat denken jullie ?ik heb zaterdag een konijnenhol onder mijn Brahea armata,de wortels zijn gewoon kapot gevreten ik werd bijna gek. :shock:
Dan krijg je je palmen redelijk door de winter. :(
Wat heb ik gedaan:de aarde met beendermeel en bloedmeel gemengd en alles weer proberen zo goed mogeliik op te lappen.
Wat denken jullie ervan zal mijn Brahea het halen :?: :?
hier enkele foto's van het hol
greetz Luc
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
lucky

7 bedankjes

Re: konijnen

Berichtdoor amino20 op 26 maart 2012 21:04

ik hoop het wel voor je!
amino20

2 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 26 maart 2012 21:29

Dat is wel zuur :?

Kan me voorstellen dat je palm moeite gaat krijgen met genoeg water op te nemen. In dat opzicht heb je waarschijnlijk geluk dat het nu nog lente is dus niet zo warm. Kan hij mooi nieuwe wortels aanmaken voordat het echt warm begint te worden.

Zolang hij nog genoeg wortels heeft overleeft hij t vast wel ;)
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 26 maart 2012 21:34

:shock: En juist bij een brahea, deze zijn al zo gevoelig voor wortelverstoring!
Maar dit komt denk ik wel goed hoor.
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor shusui op 26 maart 2012 23:37

Komt me heel bekend voor.
Hun favoriete plekje is hier het zandige cactus en yucca tuintje. (met als gevolg dat je daarna je cactussen in het zand moet gaan zoeken)
Daar kunnen ze makkelijk gangen in graven.

Was de pijp diep ?

Ze kunnen makkelijk 1,5-2m lang zijn, en op de hoek hebben ze een grotere ruimte waar ze hun jongen in werpen. Deze pijp graven ze in meerdere keren, en toen we dit hier merkte en de pijp dicht maakte was er de dag erna gewoon een nieuwe pijp.

Het klinkt hard, maar als je ze het meest effectief wil bestrijden , kan je best even niks doen. Van zodra het nest geworpen is kan je de pijp opengraven en de jongen er uit halen.
Dan voorkom je al direct een volgende generatie.

Anders kan je het ook nu al opvullen, en evt kippengaas rond de palm zetten (ook ingraven) zodat ze zeker niet meer in de kluit van de Brahea zitten te graven.
Maar dan worden de jongen ergens anders geworpen en heb je binnekort 6 konijnen ipv 1.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor plasta op 26 maart 2012 23:52

looney_tunes_elmer_fudd.jpg
looney_tunes_elmer_fudd.jpg (42.7 KiB) 5191 keer bekeken
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Nody op 27 maart 2012 09:25

Tuinslang erin en verzuipen die handel!

Had een tijd terug een Trachy-jaarling verloren door een muis: helemaal opgevreten en vervangen door zo'n klein holletje.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor GeL op 27 maart 2012 11:08

Wat een toeval zeg, gisteren heb ik ook 2 holen in mijn tuin gevonden. Beide gesitueerd onder een composthoop die ik dringend in de borders moet uitstrooien.

k' zal maar voorzichtig van boven naar beneden scheppen, misschien zijn ze nog lekker ook :mrgreen:

Hopelijk redt jouw palm het!

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 maart 2012 15:42

Pfff...wat een kl*te ontdekking is dat seg ! :o Ik ben een grote dierenvriend maar ik zou toch effekes de neiging hebben om dat beest toch even de nek te willen omwringen... :?
Dwars door de wortelkluit van de Brahea seg :shock: pffff, da gaat de Brahea niet leuk vinden natuurlijk. Maar dood zal die er niet van gaan hoor. Zet een streepje op de speer en hou het in het oog tot die terug groeit. De palm zal nu wel even gestressed zijn en even wachten met groei, zodra de groei terug begint is het goed maar dat kan toch even duren hoor ! Succes ermee Luk en vanavond konijn op het menu zeker ? (a)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 27 maart 2012 21:57

Hallo lucky,

Lucky, uw nickname lijkt me niet erg gepast gekozen als we dit voorval bekijken.

Ik heb even de foto' s aan mijn vrouw laten zien en gezegd, kijk hoeveel tegenslag kan je hebben.
Voor de buitenstaander heeft het iets lachwekkend maar voor de exotenliefhebber is dit echt balen.

Vorig jaar hebben ze een waggie uit mijn voortuin gestolen, ik heb ook al gehoord van een hond die zich te goed doet aan enkele palmen in de schuur.

ik hoop van harte dat je Brahea dit overleeft.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen