Andere trachycarpussoorten de moeite waard ?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Andere trachycarpussoorten de moeite waard ?

Berichtdoor Christophe op 28 dec 2009 15:51

Nog een kleine opmerking betreffende de Trachycarpus princeps en Trachycarpus sp. Nova.

Vaak worden Trachycarpus sp.Nova onder de naam Trachycarpus princeps 'Green' verkocht. Dit is eigenlijk de verkeerde naam. De correcte naam is dus Trachycarpus sp.Nova waarbij Nova zoveel wil zeggen als 'fris' (geloof ik :? ) Trachycarpus princeps blue/silver of 'de echte' mag dus gewoon geschreven worden als Trachycarpus princeps.

Het zal een verkoopstruukje geweest zijn vermoed ik. Ik heb vorig jaar ook een aantal Trachycarpus sp.Nova verkocht onder de naam Trachycarpus princeps 'green' omdat ik niet beter wist :roll:

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 28 dec 2009 15:57

p e t e r schreef:Ik heb van vorige winter de ervaring dat de trachycarpus takil erg gevoelig is voor speerrot.

Bijna allemaal hebben ze speerrot gehad, deze zijn dan in januari nog in de koude berging gezet.
Het grootste deel ben ik verloren hiervan.

Peter

naar het schijnt is T. takil erg nauw verwant met T. manipur en volgens sommigen is de T. manipur een variant van T. takil zoals ook T. wagnerianus een variant is van fortunei. T. manipur is ook erg gevoelig voor speerrot net zoals dus T. takil. de zaailingen van T. takil en manipur zijn ook zowat identiek.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 28 dec 2009 16:03

Christophe schreef:Nog een kleine opmerking betreffende de Trachycarpus princeps en Trachycarpus sp. Nova.

Vaak worden Trachycarpus sp.Nova onder de naam Trachycarpus princeps 'Green' verkocht. Dit is eigenlijk de verkeerde naam. De correcte naam is dus Trachycarpus sp.Nova waarbij Nova zoveel wil zeggen als 'fris' (geloof ik :? ) Trachycarpus princeps blue/silver of 'de echte' mag dus gewoon geschreven worden als Trachycarpus princeps.

Het zal een verkoopstruukje geweest zijn vermoed ik. Ik heb vorig jaar ook een aantal Trachycarpus sp.Nova verkocht onder de naam Trachycarpus princeps 'green' omdat ik niet beter wist :roll:

Christophe

hoi,

'nova' wil zeggen nieuw ;) . T. sp nova is dus geen erkende naam maar tot men niet nader weet of dit een apparte soort, een hybride of een variant is gebruikt men die naam. het was geen verkooptruk met die princeps 'green'. de eerste zaden van de princeps die naar onze contreien werden gezonden waren die van de princeps 'green' en men dacht toen echt dat men T. princeps zaden had gekregen. later pas werd duidelijk dat dit geen princepsen waren maar de palm die we nu kennen als sp nova. gezien de nova vlakbij de princepsen groeien (en veel gemakkelijk toegankelijk zijn ) hebben de zaadoogsters waarschijnlijk in onwetendheid zaden van de nova's inplaats van de moeilijk te bereiken princepsen geplukt en verzonden als zijnde princeps zaden. door het feit dat ze zo dicht bij elkaar groeien vermoed men dat de nova een kruising is tussen princeps en fortunei....
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 28 dec 2009 16:09

Ow, bedankt voor de verduidelijking. Ik dacht dus ook dat 'Nova' nieuw betekende, tot iemand me zei dat dit 'fris' (of toch zoiets in die aard) wou zeggen. Ik geloofde dit dan maar :roll:

En nu de vraag :) Van waar weet je dat allemaal? Ik wil het graag aannemen hoor (en doe dit ook), maar op internet lees je vaak tegenstrijdigheden.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 28 dec 2009 16:44

over de nova en de princeps? er is hierover op talloze fora (nationale en internationale) al veel over gepraat de laatste jaren. ook Tobia's spanner van rarepalmseeds, een van de eerste verdelers van de princeps (later princeps 'green' of sp 'nova'),heeft dit eerlijk toegeven. met de beste wil van de wereld dacht hij en ook de anderen dat ze echte princeps zaden hadden gekregen en werden dus ook als princeps verkocht. beetje hetzelfde verhaal als indertijd met de T. takil die dan fortunei sp 'nani tal' bleek te zijn. over of nova een hybride is...ja, dat is wat natte vingerwerk momenteel maar de nova lijkt kenmerken van zowel de princeps en de fortunei te hebben en vertoont ook 'hybridvigour' (snelle groei) en veel variatie tussen individuele planten. het zou goed kunnen een hybride zijn met de fortunei want T. fortunei groeit overal in china, ook in de dorpen dichtbij de princeps populaties. het kan ook een compleet nieuwe soort zijn...niemand weet het zeker zolang er geen verder onderzoek naar word gedaan.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 28 dec 2009 22:44

Hoi,

Ik heb de 3 verschillende Trachycarpussen al besteld. Ik ga ze eerst wat in pot verder opkweken en dan in de volle grond zetten.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 12 jan 2010 20:14

Hoi,

Mijn bestelde Trachy's zijn vandaag aangekomen. :P

Van links naar rechts : Trachycarpus latisectus, T. mauritianus en T. oreophilus.

Groeten,

Stefan
Bijlagen
nieuwe trachies 2009 klein.JPG
nieuwe trachies 2009 klein.JPG (52.94 KiB) 3932 keer bekeken
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 12 jan 2010 21:04

Ziet er mooi uit :)
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 12 jan 2010 21:13

Hoi Kevin,

Ik ben niet teleurgesteld van de kwaliteit van de palmpjes. Ik had ze veel geler verwacht omdat dit 'solden' planten waren.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen