TropiRo schreef:Ik heb geen leuk nieuws Eduard, het is niet de C. arborea. De C. arborea lijkt heel veel op de cooperi al bij sporeling. .
Gezien de sporen die Wim mee had uit Cuba kan deze soort die jij hebt 2 mogelijkheden hebben en dat zijn de Macrothelypteris torresiana of Tectaria incisa, gezien de blad vorm gaat mijn vermoeden uit naar de eerste, beide soorten maken een kleine stam aan.
Ik zal morgen een foto maken van De C. arborea die ik heb opgekeekt vanuit sporen gekregen uit een botanische tuin.
Gr, Ro
Hoi RO en Eduard,
Er is maar EEN mogelijkheid als Eduard van mij de verkeerde sporen heeft ontvangen. En dan zou het de Macrothelypteris torresiana moeten zijn. Ik had van de Tectaria incisa GEEN sporen. Ik had wel van beide soorten een foto gezonden ter indentificatie van de soorten naar Manolito de director van de Botanische boomvarentuin in Santiago de Cuba.
Ik dacht dat ik dus Eduard de sporen had gezonden van de C. Aborea maar door een FOUT van mij heeft hij dus de verkeerde sporen ontvangen. Waarvoor mijn excuses.
Maar ik heb ALLE overige sporen die ik heb meegebracht uit cuba naar Ro gezonden dus ook de arborea. Is het dan misschien mogelijk Ro dat je wat C. Arborea (uit cuba) ruilt met eduard ? Om mijn fout weer goed te maken. Of je moet hem de door jou aan mij beloofde planten van de arborea maar geven.
Groet Wim
Eduard ik vond die varen wel mooi omdat de nieuwe veren geheel blauw kleurden. Maar ja daar heb je niets aan. En nogmaals mijn excuses.
Even de fotos die ik gezonden heb naar Manolito van de varen die hij heeft geindentificeerd als de Macrothelypteris torresiana en waarvan ik ook de sporen geplukt heb en meehad:

- fern 1a.jpg (175.02 KiB) 4296 keer bekeken

- fern 1b.jpg (158.94 KiB) 4296 keer bekeken