schimmel koprot bij yucca rostrata

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: schimmel koprot bij yucca rostrata

Berichtdoor cpo op 13 apr 2012 15:45

Daarom heb ik niet zo'n dure gekocht 60 cm stam en 55 euro, vond ik gek zat. Maar inderdaad is het bij alle planten zo dat ze potgekweekt veel sterker zijn als uit het wild gerukt en gehakt, waardoor veel wortel wordt verloren.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor pevano op 13 apr 2012 19:47

P1020902.JPG
P1020902.JPG (141.65 KiB) 4373 keer bekeken

Zo overwinterd mijn Rostrata. Hij staat op een heuvel nog in z'n pot zonder bodem en met grote gaten aan de zijkant. Dit is z'n 3de winter. De plant ging na het planten gelijk door met groeien, heeft ook niet gebloeid bij mij. Toch een teken dat hij geen klap gehad heeft. De voet wordt in de winter beschermd met dakpannen. Daar zweert Ruud (ruudcactus) altijd bij en het werkt, de voet blijft droog.
De plant is niet getrimd wat ik een voordeel vind, het wordt nooit nat tegen de stam aan.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 13 apr 2012 21:49

Ziet er goed uit!! Bedankt voor de tip waar ik zeker wat aan heb ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 13 apr 2012 23:39

wat een prachtding zeg!

ik heb me al twee jaar overdreven uitgesloofd maar werkt ook ;)
Bijlagen
foto1585.jpg
foto1585.jpg (158.13 KiB) 4349 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 14 apr 2012 10:23

hahahaha geweldig die plu erboven, wat moet je af en toe toch crea zijn voor je planten he??
Die van mij is overigens wel getrimd en nog superlelijk ook! allemaal happen, dus ik heb die gisteren eens een mooie knipbeurt gegeven. Wat me opvalt is dat die van mij helemaal niet zo'n mooie volle kop heeft, zal wel te maken hebben met zijn conditie. :cry:
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 14 apr 2012 21:43

cpo schreef:hahahaha geweldig die plu erboven, wat moet je af en toe toch crea zijn voor je planten he??
Die van mij is overigens wel getrimd en nog superlelijk ook! allemaal happen, dus ik heb die gisteren eens een mooie knipbeurt gegeven. Wat me opvalt is dat die van mij helemaal niet zo'n mooie volle kop heeft, zal wel te maken hebben met zijn conditie. :cry:

nou die plu volstond zo niet helemaal dus heb er later wat ijzerdraden aan toegevoegd omdat ik vermoede dat die omhoog woei. hij klapte door de wind echter naar binnen waardoor ik volgend jaar stokjes verwerk in de ijzerdraden zodat de plu een degelijk geheel blijft.

zie in duitsland veel bescherming dmv een soort ronde schijf die erboven gehouden wordt door wat stokjes. mij lijkt dat de meeste regen van opzij komt ipv recht van boven zodoende plaats ik grote plu's en dan aan de regenkant tegen de stam dusdanig dat de kop echt droog blijft.

volle kop wisselt ook wel per plant toch? heb zelf diverse rostrata;s en twee thomsoniana's en geen 1 is gelijk eigenlijk. heb er wel twee van 1 adres en die zijn wel redelijk vergelijkbaar maar vermoed dat het uitmaakt uit welke streek,regio of zending die komt. op yucca-rostrata.de ofzo las ik over premium kwality met dikke compacte stammen en de mindere exemplaren met dunnere stammen waarbij de bladeren veel verder van elkaar zaten. net alsof ze sneller gegroeid zijn ofzo, beetje fluffy achtig. heb trouwens ook veel getrimde en vind het wel wat hebben :)
Bijlagen
yucca.jpg
yucca.jpg (123.67 KiB) 4319 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor pevano op 14 apr 2012 22:18

Als de groei er goed in zit komt zo'n volle ronde kop vanzelf. Ik heb die grote nog nooit beschermd tegen regen in de winter.
Heb ook nog een kleine die vorig voorjaar de grond in is gegaan, die heb ik wel beschermd tegen regen dmv een afdak. Weet niet of ik dat de komende winter weer doe, is afhankelijk van de groei. Wel houd ik van beide de voet droog met dakpannen.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor cpo op 15 apr 2012 10:44

die dakpannen is wel een goed idee, maar ik kwam er achter dat grofzand, fijn grind en zwarte aarde een prima mengsel is, de yucca stond niet nat, toch voor alle zekerheid hebben we er nu een brokken graniet bijgemengt, maar yucca rostrata staat nu eerst binnen, goed te drogen, zodra hij weer wat gaat groeien, mag ie weer naar buiten als het lekker zonnig en droog is voor hopelijk langere tijd....
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor pevano op 15 apr 2012 12:10

De heuvel waar de Rostrata op staat bestaat ook uit grof grind, wat fijner split, brekerzand en de zandige grond waar mijn hele tuin uit bestaat. Zeer water doorlatend dus. Eigenlijk loopt het water langs de wortels weg. Dit samen met de dakpannen zorgt voor een kurkdroge voet in de winter.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor cpo op 15 apr 2012 12:34

en meer kunnen we niet doen he?? ;)
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?