Vanda probleem

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Vanda probleem

Berichtdoor veronique op 15 apr 2012 22:14

Hallo,

mijn broer kocht 2 weken geleden een Vanda.
Hij hangt voor een raam maar niet in de zon,wordt dagelijks gesproeid zonder dat er vocht in de oksels gaat staan en wordt dagelijks 10 minuten in het water gezet.
Nu is het probleem dat de bloemstengels en de bloemknoppen geel en zwart kleuren en zelfs niet opengaan,wie kan helpen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
veronique

62 bedankjes

Re: Vanda probleem

Berichtdoor shusui op 15 apr 2012 22:45

Meer licht denk ik !
Ik heb er sinds kerstmis 1 en die heeft heel lang gebloeid, en begint nu wortels bij te maken. Hangt hier voor het keukenraam, aan het zuiden. Voor verbranding moet je nu geen schrik hebben, dat is enkel in de zomer, en Vanda kan trouwens veel licht hebben hoor.

Ik kweek ze trouwens in een pot, zo'n plastic doorschijnende, aan de zijkant wat extra gaten in gesmolten om het luchtiger te maken. Wortels voorzichtig in de pot geleid , en dan de pot opgevuld met grove luchtige bark.

Dat gaat dus prima, ik geef maar 1 keer per week water, en heb nu toch wortelgroei dus ben tevreden.

Zo tevreden zelfs dat ik op Orchilim 2 planten bijgekocht heb. :D
Deze heb ik ook dadelijk opgepot.
Heb nu een Roze Ascocenda (Ascocentrum x Vanda), Vanda Gordon Dillon ‘Lea’, Vascostylis 'Thai Sky' (Ascocentrum x Rynchostylis x Vanda)

Heb je uw exmplaar ook van Orchilim ? Dan kan je altijd de verkoper contacteren ook he.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor veronique op 16 apr 2012 09:39

Nee hij heeft zijn exemplaar van de plantenserre in kuringen (hasselt).

Had hem verplaatst om de foto' te maken want anders hangt hij echt voor het raam.
Misschien geeft hij ze dan ook te veel water?
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor shusui op 16 apr 2012 10:02

Te veel water kan bijna niet als je ze zo kweekt

Het watet is toch op kamertemp he ?
En is het regenwater?
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 16 apr 2012 10:33

Deze planten kunnen en zeker in de woonkamer het beste worden gekweekt in hoge glazen bokalen een keer in de week naargelang de temperatuur worden de bokalen gevuld met lauw regenwater zodat de wortels zich kunnen volzuigen dit is te zien aan de grijze kleur van de wortels die door het vocht groen verkleuren.
Meestal reageren ze ook op de overgang van de kas naar de huiskamer waar de omstandigheden natuurlijk anders zijn dan in een plantenkas.

succes,

grt bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor veronique op 16 apr 2012 11:40

shusui schreef:Te veel water kan bijna niet als je ze zo kweekt

Het watet is toch op kamertemp he ?
En is het regenwater?

Het is in ieder geval regenwater maar nu weet k niet of hij die op kamertemperatuur geeft :? zal het navragen.

@Turtleboy:dacht ook dat het misschien lag aan de overgang van kas naar woonkamer.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor veronique op 16 apr 2012 12:53

ok hij geeft dus regenwater op kamertemperatuur
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 16 apr 2012 17:43

Sommige planten zijn gewoon wat gevoeliger ook het vervoer van de planten bijvoorbeeld als het erg koud buiten is kan een rol spelen.
Heb mijn Vanda destijds in Haps gekocht met een bloemstengel maar na enkele dagen verdroogde de knoppen ook,nu ik de plant in een hoge vaas staat heb ik dat probleem niet meer.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor shusui op 16 apr 2012 18:14

Ik heb het ooit in een vaas geprobeerd, maar zonder succes helaas, de plant kwijnde weg.
Heb jij ze in een vaas al terug in bloei gekregen dan ?

In de Orchideeënvereniging is er bij mijn weten ook niemand die ze in een vaas kweekt, wel in de warme serre met de wortels bloot hangen in een houten mandje (bij hoge RV dan)

Op dit forum heb ik de vanda's in potcultuur gezien, tot nu toe bevalt het me prima zo.
http://lonis-orchideenforum.xobor.de/t19f4-Vandeenbilder-10.html

Vanda's mogen ook vrij veel mest hebben naar het schijnt (elke keer een beetje).
Ik ben sinds Orchilim volledig overgeschakeld op Akerne's Rain Mix. Ik had daar al goede resultaten van gezien bij andere leden van de vereniging, dus proberen we dat hier ook maar eens.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 16 apr 2012 18:28

Heb mijn Vanda tot nu toe al vijf keer in bloei gehad in de vaas mest geef ik eerlijk gezegd heel spaarzaam en dan nog de halve dosering van wat er wordt aanbevolen,maar goed ieder op z'n eigen manier natuurlijk.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?