Trachycarpus Fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor IQuax op 17 apr 2012 14:36

Nou wat dramatisch allemaal het groeit daar als omkruid, als de Italianen hier omkruid komen wieden vind ik dat prima. Ik vind het een hobby om van die palmen die daar verpieteren mee te nemen en ze te laten overleven. Zo stond er daar ook een keer eentje die al een aatal malen met een maai machine was weggemaaid. Daar zou hij geen leven hebben, ik denkt dat die hier beter af is. Ik ben echt geen planten beul zoals jullie me hier boven afschilderen. Ik vind het bij een hobby raar als je er alleen maar heel veel geld in steek net zoals mensen die dan als hobby hardlopen hebben en dan voordat ze nog maar 1 meter hebben gelopen al voor honderde euro's een outfit kopen. Het is de uitdaging om het met zo min mogelijk middelen te doen en ik let er natuurlijk op dat ik geen mensen schaad.
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 17 apr 2012 19:35

hm dit had ik ook niet verwacht dat er zo veel mensen tegen zijn om een kleine palmpje uit italie te halen :cry: ik heb zo ook een zaailing uit kroatie uitgegraven.
dit was nog een zaailing met eerte 2 waaierblaadjes.
maar die stond ook op een plek waar het barste van de palmen.
en deze stond 8 a 10 cm van moeder plant.
terwijl om hem heen al broertjes en zussen aan het groeien waren met stam van 40 60 cm.
ik ben juist supper trots dat ik hem uit een ander land van daan heb gehaald en dat hij het hier in nederland supper doet. zonder dat het bedreigd word
en ziet er ook veel mooier uit dan de nederlandse fortuneis.
ik snap niet waarom julie hier zo kwaad om kunnen worden.
(ik dacht dat elke palmen liefhebber dit wel zou doen :roll: )
de fortuneis horen niet eens in italie of kroatie. en het groeit daar egt als onkruid.
ik vind het wel jammer dat je de palm zo slecht behandeld heb!
door zo slecht uit te graven maar ik weet die gronden zijn ondoordringbaar.
maar had dan een iets kleinere genomen. groetjes chris die een palm uit kroatie heb uitgegraven :oops: :roll:
ik kan niet wachten dat het weer zomer is EXO-MUSA.
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 17 apr 2012 20:13

ziet er tog niet uit alsof hij t niet naar zn heeft tog:P

uitgegraven in kroatie als zaailing
Afbeelding
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor Davy op 17 apr 2012 20:15

Tja. En ik heb zaden geraapt in Griekenland. Zaden die anders daar mischien gekiemd hadden, heb ik nu dus ook een palm gepikt? :)
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor pascal op 17 apr 2012 20:32

ik denk dat het erop aankomt hoe je het uitlegt. Als je zegt dat grote palmen je hier te duur zijn zodus je in italie er dan maar eentje gratis hebt uitgestoken en die hebt meegenomen. Klinkt dat heel anders als een zaailing of zaden op te rapen onder de moederplant. Dat tweede heb ik ook al gedaan maar toch was ik geshockeerd door deze uitleg.
pascal

1 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 17 apr 2012 21:05

Agreed :applaus:
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 17 apr 2012 23:28

Sorry voor mijn verkeerde uitleg maar ik heb al gezegd dat het ook een uitdaging is om zo'n palm hier te laten groeien. Ik nam 2 jaar geleden ook een zaailing mee en natuurlijk was dat niet uit fanaciele redenen. Ik wist niet eens wat voor palmen het waren ik had daarvoor nog niks met exoten gedaan. Vorig jaar ging ik weer naar zuid europa en ik wilde kijken of ik ook een grotere palm mee kon nemen. Een hobby is ook nieuwe dingen uitproberen en uitdagingen aangaan. En natuurlijk is het economische voordeel maar een bijzaak als je zo'n palm meeneemt. Maar ik heb een verkeerde uitleg gegeven ik had het moeten formuleren zoals gineu18 het zei. En sorry dat ik de plant zo mishandeld heb maar ik had me verkeken op hoe hard de grond was en de palm was al bijna uit de grond dus dan was het ook zonde om er niks mee te doen.
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 18 apr 2012 00:47

ja maarja gebeurd is gebeurd ;) van fouten leren we:) nu maar je best doen om je palm tog in leven te krijgen:)
als je hem in volle grond zet zou je wat beendermeel kunnen toevoegen
voor bevordering van wortel groei.
misch voor jou palmpje dat je beetje stek poeder door water vermengt en het aan de palm geeft.
ik hoor hier en daar dat dat nog wel is wil helpen.
ik heb t zelf nog nooit gedaan.
dus moet je zelf maar beslissen.
het zal wel tijdje duren voordat hij egt aan groei gaat.
misch verstandig eerste jaar in pot 1 winter binne overwintere zodat hij egt maximaal herstel kan doen.
en dan heeeel voorzichtig uit pot halen volgend jaar en dan in volle grond.
dat zou misch nog beter zijn denk ik.
succes met je palm:) vergeet niet in me andere topic te zetten als je eerste groei ondekt in je palm daar mag hij tussen staan:D groetjes chris
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor erna op 18 apr 2012 07:26

en Vivimus toevoegen ( stimuleert de wortelgroei )

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor pascal op 18 apr 2012 09:34

als je hem toch in pot zet kan je ook bloed- en beendermeel onder de grond mengen en palmbooster gebruiken voor wortelgroei. Ik zou hem dus ook minstens 1 jaar in pot overwinteren.

succes ermee
pascal

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen