cpo schreef:Ja toch Eduard, mede dankzij jou informatie over wildroof

enneh wees gerust we gooien voorlopig niets weg, maar de rollen die erzaten zijn aan het rotten, maar ze blijven nog even in de tuin hoor.
Ik vind de boomvarens echt prachtig en kocht vorig jaar 2 van die stammen, ik was stomverbaast toen ze zonder wortel en blad binnen kwamen en zo kwamik erachter dat de meeste gewoon uit het wild worden gerooft. Zeker de heel hoge stammen kan je erbijna vanuit gaan dat die uit het wild komen en dat heeft ons doen besluiten het zekere voor het onzekere te nemen, dan maar een kleine potgekweekte goed doorgewortelde dicksonia.
Het zou voor veel kwekers inderdaad een aanrader zijn om erbij te vermelden dat het geen wildroof is. Ik vind dat je met je tengels van dieren en planteni in het wild af moet blijven als die voor de commercie zijn bedoeld. Ben weer een hoop wijzer geworden door dit forum een dik jaar geleden!
Even voor de duidelijkheid, de laatste 10 jaar komen er in Europa alleen nog boomvarens binnen die uit erkende kweekbossen komen, een kweekbos heeft een doorlooptijd van 24 jaar en in 24 jaar wordt een D. antartica ongeveer 240/270 cm hoog qua stam. Stammen die hoger zijn dan die maat komen vaak uit gebieden waar project ontwikkeling gaat plaats vinden, het gebeid wordt gekapt en de kwekers kopen voor een stuiver de stammen op om ze te laten verder groeien op hun grondgebied om later weer te verkopen.
De Australische regering wijst soms ook bossen aan waar er gekapt mag worden, dit gebeurd onder toezicht zodat er gereguleerd gekapt word wat het bos qua groei te goede komt.
Iligale kap of wildroof komt dus niet meer voor want elke plant moet een officieel document van herkomst hebben, dat zijn de bekende witte/ groene/ blauwe labels die op de stammen zitten en deze labels worden op de stam gespijkerd voordat ze het kap gebied verlaten.
Gr, Ro