Onbekende boom

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Onbekende boom

Berichtdoor Palm Beach op 08 jan 2010 01:47

Hallo,

Een tijdje terug ben ik op vakantie geweest in Australie. Daar heb ik regelmatig deze boom gezien:

Afbeelding

Nou wil het toeval dat er per ongeluk wat zaden van deze boom in mijn tas zijn gevallen. En ja, nu ik die zaden hier toch heb.............
De zaden van deze boom zitten in grote peulen (ongeveer 30 cm lang), zijn 1 cm lang en kijhard. De zaden die per ongeluk in mijn tas zijn gevallen, komen van een peul die al op de grond lag. Deze zouden dus wel rijp moeten zijn.

Wie weet wat voor boom dit is en hoe ik de zaden kan laten kiemen? Als ik de naam van de boom weet kan ik verder zoeken, maar als iemand weet hoe ik dit kan laten groeien is het natuurlijk nog mooier. Helaas geen close up foto van de bladeren of zaden.
Ik heb nu als test een paar zaden in palmgrond gedaan en in huis gezet, maar ik heb nog meer zaden liggen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Jan
Palm Beach

0 bedankjes

Re: Onbekende boom

Berichtdoor videomaster op 08 jan 2010 04:35

Spijtig genoeg geen foto van de zaden of de bloemen, maar het lijkt me op het eerste zicht een Flame of the Forest (Spathodea Campanulata) te zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tweede mogelijkheid, en meest waarschijnlijke, een Flamboyant (Delonix regia)?, die eveneens peulen heeft zoals je schreef.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor amourath op 08 jan 2010 09:45

Gezien de vorm van de boom denk ik ook richting delonix regia ("flame tree").

Ik heb daar onlangs zaden van gezaaid, de zaden zien er zo uit:

Afbeelding

Ik heb wel enkel zaden, geen peulen dus ik weet niet hoe die er uit zien. De zaden van de Spathodea Campanulata zien er totaal anders uit dus ik denk dat we die kunnen schrappen?

De zaden hebben warmte nodig en vocht, en dan kiemen ze echt supersnel! Ik had 5 zaden, ik had ze 2 dagen voorgeweekt en toen zag 1 zaad er dubbel zo dik uit, en dat zaad kiemde de dag erna al en groeide superhard. Bij de andere geen succes, tot ik gelezen heb dat je ze moet kerven! Dat heb ik gedaan en ondertussen succes bij 4 van de 5! Niet te diep kerven natuurlijk, je mag het zaad niet beschadigen.

Om je een idee te geven van hoe hard ze groeien, dit is de mijne:
Afbeelding

Good luck!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Palm Beach op 10 jan 2010 07:43

amourath schreef:Gezien de vorm van de boom denk ik ook richting delonix regia ("flame tree").

Ik heb daar onlangs zaden van gezaaid, de zaden zien er zo uit:

Afbeelding

Ik heb wel enkel zaden, geen peulen dus ik weet niet hoe die er uit zien. De zaden van de Spathodea Campanulata zien er totaal anders uit dus ik denk dat we die kunnen schrappen?

De zaden hebben warmte nodig en vocht, en dan kiemen ze echt supersnel! Ik had 5 zaden, ik had ze 2 dagen voorgeweekt en toen zag 1 zaad er dubbel zo dik uit, en dat zaad kiemde de dag erna al en groeide superhard. Bij de andere geen succes, tot ik gelezen heb dat je ze moet kerven! Dat heb ik gedaan en ondertussen succes bij 4 van de 5! Niet te diep kerven natuurlijk, je mag het zaad niet beschadigen.

Om je een idee te geven van hoe hard ze groeien, dit is de mijne:
Afbeelding

Good luck!

Ja, dat is hem! Het is dus een Delonix Regia. Het zou wel de ultieme souvenir zijn als dit gaat lukken. De zaden zien er net zo uit als op jou foto. De peulen zagen er net zo uit als op de foto van videomaster.
Ik heb een van de zaden nu al een dag of 5 in het water liggen, maar ik zie geen enkel verschil. De andere 3 heb ik in palmgrond gedaan, net onder de oppervlakte en dat hou ik redelijk vochtig. Die zitten er ook al een dag of 5 in, maar nog niets te zien. Hoe lang duurde het bij jou voordat ze gingen kiemen en hoe heb jij de zaden gekerfd? Gewoon in de lengte groefjes maken met een mes ofzo?

Groeten en bedankt voor de reacties,

Jan
Palm Beach

0 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 10 jan 2010 21:27

Zijn dit de peulen?

Bij mij zijn deze uit Namibië van dit jaar eveneens toevallig in mijn rugzak gevallen. ;)
Ik heb er voor in de boom moeten klimmen. Al die Afrikanen keken me aan voor gek.

Ter vergelijking een 2 euro stuk.

Peter
Bijlagen
zaad.jpg
zaad.jpg (93.78 KiB) 7784 keer bekeken
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor amourath op 10 jan 2010 22:07

Palm Beach schreef:Ik heb een van de zaden nu al een dag of 5 in het water liggen, maar ik zie geen enkel verschil. De andere 3 heb ik in palmgrond gedaan, net onder de oppervlakte en dat hou ik redelijk vochtig. Die zitten er ook al een dag of 5 in, maar nog niets te zien. Hoe lang duurde het bij jou voordat ze gingen kiemen en hoe heb jij de zaden gekerfd? Gewoon in de lengte groefjes maken met een mes ofzo?

Groeten en bedankt voor de reacties,

Jan

Het is belangrijk om ze te kerven, de zaden waar ik het niet had gedaan deden helemaal niks, die heb ik na enkele weken terug uit de vochtige aarde gehaald, wel gekerfd en toen had ik na enkele dagen al resultaat.

Ik maakte met een scherp mes kleine kerfjes: hoeft niet over de lengte hoor, het doel is om water door die keiharde schil te krijgen, je zal wel merken dat ze echt beenhard is wanneer je kerft. Ik maakte wat kleine krasjes (niet te diep) en legde de zaden dan in een doorzichtig gesloten bakje met op de bodem vochtig keukenpapier dat ik warm weg heb gezet. Het voordeel is dat je zo echt ziet wanneer ze gaan opzwellen. Eens dat gebeurt, gewoon in stekrond en na enkele dagen zie je een plantje! Je kan ze uiteraard ook meteen in de grond stoppen (werkt ook, zo is m'n eerste zaailing gegroeid) maar ik vind het leuker om het iedere dag te kunnen zien :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor robsonbyy op 16 jan 2010 21:09

hey,
Wat leuk dat je wat van dat zaad hebt!
Toen ik naar Vietnam op vakantie ging stonden daar heeel veel van die bomen.
Ik heb toen wat van dat zaad meegenomen.
Toen ik thuis kwam uit vietnam heb ik gelijk 2 van die zaden gezaaid.
Ik heb ze in zo'n hema kweekkasje gedaan.
Na een paar dagen kwamen ze al op!(alle 2 zonder te weken!)
Toen ze te groot waren heb ik ze steeds weer in een grotere pot gezet
Ze zijn nu allebij 1,20m hoog.
Ik hoop dat de jouwe ook zo groot worden :D
robsonbyy

0 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 16 jan 2010 23:29

Weet iemand of het zaadpeul op de foto met de 2 euro inderdaad de Flamboyant (Delonix regia) is?

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor robsonbyy op 17 jan 2010 09:48

Ik denk wel dat het een peul is van een delonix regia. Maar de peulen die ik daar aan de bomen heb gezien waren een stuk langer. Maar misschien was dit een kleintje. Heb je toen nog langere peulen aan die boom zien groeien??
robsonbyy

0 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 17 jan 2010 10:39

De zaden waren allemaal ongeveer even lang (25cm) maar misschien waren ze nog niet rijp? Ik heb ze in mei in Botswana geplukt.

Peter
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie