Opgelet voor de nieuwe winterprik!

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor kristof p op 05 jan 2010 22:10

dat werkt fantastisch goed. vorig jaar o.a Livistona decora ermee beschermd. de lichtslang op de grond en vliesdoek bovenop de plant. er blijft veel warmte steken onder het vliesdoek, de Livistona had geen greintje schade bij -8.5°C (onder het vliesdoek wss een stuk warmer).

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor Davy op 05 jan 2010 22:31

Ik heb de lichtslang zo wat rond de stam gedaan. Niet op de bladeren (hoogstens op de onderste bladstelen). Ik heb dan van die zeer dikke vliesdoeken (die met een rits) er over gedaan.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 07 jan 2010 09:51

Ik heb bij 2 palmen een lichtslang, bij een ch. humilis en ch. humilis vulcano, en die raakt nergens de palm zelf. De helft ligt rond de stam op de grond gekruld om de grond te warmen, rond de palm enkele lagen vliesdoek (rond kippengaasdraad gespannen, raakt de palm niet) en de 2e helft van de slang rond het vliesdoek, om de constructie bij te warmen. Ik zal er eens een fotootje van maken.
Het werkt in elk geval prima tot nu toe, eergisteren de 2 palmen gecontroleerd en nergens schade (maar toch preventief wat fungicide rond de speer gestrooid).
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor amourath op 10 jan 2010 22:33

Er is verbetering op komst als ik de voorspellingen mag geloven!
Vanaf donderdag 14/1 overdag weer positieve temperaturen, en vanaf maandag 18/1 geen nachtvorst meer! Dat we maar rap een weekje verder zijn, ik wil weten hoe de palmen het gedaan hebben de afgelopen weken...
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Davy op 11 jan 2010 21:58

amourath schreef:Er is verbetering op komst als ik de voorspellingen mag geloven!
Vanaf donderdag 14/1 overdag weer positieve temperaturen, en vanaf maandag 18/1 geen nachtvorst meer! Dat we maar rap een weekje verder zijn, ik wil weten hoe de palmen het gedaan hebben de afgelopen weken...

We leven op hoop! De echte resultaten zijn pas te verwachten in april! Mijn canariensis was ook eerst nog frisgroen. Hoewel toen het zachter werd ging het verdorren verbassend snel!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 11 jan 2010 22:27

Mijn Chamaerops humilis heeft dit keer het loodje gelegd vermoed ik. Hij was zwaar gehavend vorige winter, maar deze winter denk ik niet dat hij er door komt ...

Ik was toch van plan om net die border anders in te vullen, dus ik zal maar denken dat ik weer wat plaats heb voor nieuwe planten zeker ... :?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 11 jan 2010 22:31

Christophe schreef:Mijn Chamaerops humilis heeft dit keer het loodje gelegd vermoed ik. Hij was zwaar gehavend vorige winter, maar deze winter denk ik niet dat hij er door komt ...

Ik was toch van plan om net die border anders in te vullen, dus ik zal maar denken dat ik weer wat plaats heb voor nieuwe planten zeker ... :?

Christophe

Hmm hem toch niet te rap opgeven... mijn kleine humilis had vorig jaar enkel nog bruine bladeren over (wel geen speerrot) en die is er helemaal doorgekomen hoor, zelfs een kleine zijscheut die ik niet had ingepakt! Geduld hebben Christophe, je weet maar nooit... al bij al is de winter dit jaar minder 'erg' dan vorig jaar, het is een pak droger gebleven tot nu toe.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Davy op 11 jan 2010 22:36

Christophe toch: waarom heb je niet dezelfde doeken geplaatst als ik? Ik plaats net foto's ter demo ;) Ze zijn echt goed hoor! Voor de prijs van de grootste doek heb je amper een mooie plant!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 11 jan 2010 22:57

Hey Davy,

Omdat de plant vorig jaar zo erg gehavend was heb ik er dit jaar (en winter) niet zo aandacht aan besteed. Mocht hij er toch doorkomen, geef ik hem weg denk ik.

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 11 jan 2010 23:09

Voor 1 ding mogen we je alvast dankbaar zijn: door dit forum leren we van elkaar! Ik breng alvast uitgebreid verslag over de resultaten van de doeken. Ben zelf ook super benieuwd naar de Jubea. Je komt toch eens kijken deze zomer hé??
Davy

12 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming