Yucca killer

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca killer

Berichtdoor cpo op 16 mei 2012 11:07

zo noem ik mezelf maar, want ondanks dat een yucca niet uit te roeien is volgens vele opdit forum, krijg ik het toch steeds weer voor elkaar om yucca's om zeep te helpen.

Ik had een yucca gloriosa, met een aardige stammetje, maar het ding begon in te rotten, ik heb er een stuk afgezaagt, maar hij rotte gewoon verder, weer een stuk afgezaagt en behandeld met wondafdekmiddel, maar nog steeds rotte de stam vrolijk verder. Hij had al wel 2 nieuwe scheuten aangemaakt vanuit de caudex dus ik heb hem uiteindelijk afgezaagt tot de grond. Wel had ik een aantal stekken van de stam, dus die in de grond gestoken, maar na een aantal maanden is er zelfs daarvan 1 weggerot en de andere hebben totaal geen wortel aangemaakt. Wat doe ik verkeerd??? Ik heb ze in potgrond gezet, moet ik het anders in zand proberen?

Ook heb ik een aantal grote koppen van een andere yucca afgezaagt en die in de grond gezet, iemand daar ervaring mee of dat die aanslaan, ze zijn best dik.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Re: Yucca killer

Berichtdoor veronique op 16 mei 2012 11:52

Ik zet mijn yucca's steeds in een zeer ruime pot met gewone potgrond. De grond laat k eerst wat uitdrogen alvorens ze nieuw water krijgen.Weet niet of je hieraan iets hebt.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor cpo op 16 mei 2012 11:59

Ik geef ze helemaal geen water, maar met die regen schiet het niet echt op, ze staan gewoon buiten namelijk.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor pevano op 16 mei 2012 17:08

In principe is een yucca geen vochtminnende plant. De grond in mijn tuin is van zichzelf al zeer zandig.
Prima voor yucca's! Heb nooit problemen van rot of zo. Als ik yucca's in een pot hou meng ik daar altijd brekerzand en fijn grind doorheen. Eigenlijk moet het water langs de wortels lopen, meer niet, zeker geen natte voeten.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 16 mei 2012 18:34

ik heb ze puur op grind en breekerzand en dat gaat goed.

bemerk echter wel dat de planten in pot vele malen slechter opdrogen dan de planten die gewoon los tussen de stenen staan
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 17 mei 2012 09:41

ja maar wat doe ik dan met die stekken?? Hoe zorg ik ervoor dat ze gaan wortelen? Gewoon in het zand zetten dan maar?
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor pevano op 17 mei 2012 10:37

Je kan een mengsel maken van potgrond met brekerzand en wat fijn split. Dan krijg je een grond die minder makkelijk vocht vast houd. Dat split wat ik gebruik heet geloof ik koppelstone split, dat vegen ze tussen de voegen van de bestrating. Het is gewoon zelf een beetje pionieren met die grond. Je kan ook andere samenstellingen verzinnen.
Ik heb veel Agaves, Aloe's en cactussen en doe het altijd zo. Ik kijk het ook aan, bij de ene plant wat meer of minder split met zand als bij de andere.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 17 mei 2012 13:56

ja stekken gewoon op grindzand/grof zand en ik mijd ten alle tijde potgrond bij yucca's.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 17 mei 2012 14:02

heb vorig jaar mn rostratas uitgespit in reuver en kwam daar ook weinig potgrond tegen; zand, stenen en droogte zie actiefoto :D
Bijlagen
Foto0862.jpg
Foto0862.jpg (208.67 KiB) 5781 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 17 mei 2012 18:51

wouw gave foto! Ben je dat zelf die aan het spitten is?? Ik zal de stekken eens in zand gaan zetten, eens kijken of ze dan wortel willen schieten..... Mijn grote yucca's staan overigens al jaren in de gewone grond.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca