Gisteren gekocht(2012), vandaag de grond in.(Korea palmen)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Gisteren gekocht, vandaag de grond in.

Berichtdoor Ivan op 23 mei 2012 00:57

zou het geen willekeur wezen?

zo kocht ik vorig jaar twee stuks van 1 leverancier, de ene met klei kluit en de ander goed door worteld. het exemplaar met kleikluit en amper wortels heb ik recent verplaatst en deze had een bult wortels ontwikkelt waar je U tegen zegt. heeft wel tegen de gevel gestaan. dit exemplaar is na verplaatsen als een gek gaan groeien, amper winterschade en doet het gewoon super. de andere met compleet wortelgestel is niet verplaatst, had veel bladschade en heb ik recent 1 rotte speer uit getrokken. de nieuwe speer steekt er alweer uit binnen 2-3 weken maar is veel minder boom dan de ex-klei kluit. toch zijn het twee exemplaren uit een zelfde zending, zou het zodoende geen willekeur zijn?
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 23 mei 2012 09:46

Ik weet het niet het blijft gissen, maar ik ben overtuigt dat ene bakker uit amersfoort die actief is op mp het wel weet, waarom zet hij er anders zo overduidelijk bij dat zijn palmen potgekweekt zijn??
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 23 mei 2012 10:37

ja dat is gewoon beflikkerij natuuurlijk!
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 23 mei 2012 10:47

hahaha dat bedoel ik!
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 26 mei 2012 14:18

alain63 schreef:de plastic pot komt uit Korea, de palm zeker niet.
veel plezier ermee
m.v.g Alain en oh, ik ben nieuw op dit forum zo:
HALLO ALLEMAAL ! :thumb_up:

Hoezo de palmen zeker niet??
Afbeelding
Geen twijfel over mogelijk!
Laatst bijgewerkt door MooiePalm op 29 jul 2012 10:57, in totaal 1 keer bewerkt.
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 26 mei 2012 14:49

Corine,

Ik heb dit jaar en vorig jaar behoorlijk wat planten gekocht bij Bakker uit Amersfoort en ben wel zeer tevreden: zeer mooie planten tegen scherpe prijzen. Het is overduidelijk dat alles uit het buitenland komt, maar dat hoeft toch geen probleem te zijn?

Dat ze in de klei staan kan kloppen, dat gebeurd in het buitenland wel vaker. De vraag is of ze zijn doorgeworteld, en dat zijn ze meestal wel.

Bjorn
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor cpo op 29 mei 2012 09:27

Hmmm dan is het wel zeeeeeer toevallig dat ik er 3 met kleikluit heb die NIET doorworteld zijn, voor mij is het een oplichter, ik ben klaar met die vent.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Troy op 29 mei 2012 22:14

Toch zijn de waggies uit korea in mijn ervaring een stuk harder dan de exemplaren uit europa. Mits ze natuurlijk minimaal 2 jaar geworteld zijn in Nederland en een nieuwe volle kroon hebben. Als je een waggie koopt moet je gewoon de bladeren tellen. Als er maar 10 bladeren aan zitten hebben ze nooit 2 jaar herworteld. Als je een boom gaat kopen moet je gewoon aan de verkoper vragen of je hem uit de kuip mag trekken. Als dit niet mag dan koop je hem gewoon niet want dan klopt er iets niet. En een palm van 1,20m stam voor 60 euro kan natuurlijk niet, dan weet je dat er zowiezo iets mis mee is.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor cpo op 30 mei 2012 08:50

Iedereen gaat wel eens op zijn bek niet waar?? :mrgreen: Over dat bladeren tellen....dat slaat echt nergens op sorry. Ik kon grote trachy's kopen in een tc, een meter of 4 stam in een pot zo groot die je nog niet met 3 man zou kunnen tillen, echt vol met wortels, maar echt geen 10 bladeren hoor. Vaak worden de kruinen klein gehouden doordat ze dan minder ruimte innemen en ze de plamen tegen elkaar kunnen zetten.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Troy op 30 mei 2012 13:29

Je hebt het over iets anders dan mij. Ik had het over palmen die opgekweekt zijn in de volle grond en herworteld zijn in vaak klei grond. De eerste paar bladeren die de boom zet als ze uit gestoken zijn worden vaak lelijk dus dit word er af geknipt. Vanaf dat moment komen de nieuwe bladeren, vaak een 7-10 bladeren per jaar. Dus als er een 10 tal bladeren aan zitten kun je er van uit gaan dat de plant een jaar in de kuip staat. Beter koop je dus een plant met een blad of 25 dan zit je zeker goed. Soms worden er ook planten aangeboden die er nog prachtig uit zien en vol in het blad zitten maar die net 2 weken eerder zijn uit gestoken. maar dit merk je snel genoeg als je er tegen aan duwt.

De hele grote fortunei in kuip hebben inderdaad vaak een heel klein kroontje. Ligt er denk ik toch aan dat de wortels begrensd zijn.

De pot gekweekte palmen uit zuid Europa moet je ook voor op passen. De kuipen worden op het land half ingegraven omdat ze anders om waaien. Vervolgens groeien de wortels door de gaten de grond in. Als het tijd is om ze naar Nederland te verschepen worden ze gewoon af gestoken langs de kuip. Resultaat na 2 maanden is een kale palm. Je kunt dit vaak goed zien als je even naar de gaten in de kuip kijkt.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen