phoenix canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: phoenix canariensis

Berichtdoor toro op 03 jun 2012 21:57

hoi allemaal
Dit moet ik dan toch nog even kwijt ,snap nog altijd niet wat het verschil is als je een palm op een bergje plaats of gewoon in de grond ,wat is daar het verschil van???
Denk dat het te maken heeft met het water ?
Maar als die worteld gaan die wortels toch ook de grond in bergje of niet en die palm weet toch ook niet dat hij op een bergje van 30,40, 50 cm staat
Denk dat die 40 cm het toch ook niet zal maken aanggezien de wortels naar beneden in de grond gaan en dan zitten die toch ook altijd in het grond water en dan zeker hier waar het erg nat is .Bekijk ik dat dan verkeerd of zit ik er helemaal naast????
toro

3 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 03 jun 2012 22:30

Het gaat om dat bergje dat de grond sneller opwarmt en het water beter weg kan ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor erna op 04 jun 2012 07:58

s.janssen schreef:Het gaat om dat bergje dat de grond sneller opwarmt en het water beter weg kan ;)

Vooral in de winter is het interessant dat het water snel weg kan.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 04 jun 2012 16:58

Klopt idd Erna, vele onder ons doen alles om de koude te bestrijden maar weet dat voor vele exoten teveel water erger is dan de koude. Al mijn palmen hebben een drainage van argex en sommige staan wat omhoog zoals mijn olijfboom en mijn Tetrapanax. Dit geeft toch zeer bevredigende resultaten.

groetjes,

Bjorn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 04 jun 2012 20:21

erna schreef:
s.janssen schreef:Het gaat om dat bergje dat de grond sneller opwarmt en het water beter weg kan ;)

Vooral in de winter is het interessant dat het water snel weg kan.

Hou er ook rekening mee dat zo'n bergje vlugger bevriest als wanneer de palmboom op de "platte grond" staat. Al mijn palmbomen op een "bergje" zijn er beduidend slechter aan toe dan degenen die gewoon in de grond zitten.

mvg Geert.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor toro op 04 jun 2012 21:22

Hallo iedereen
heb maar gedaan wat ze me hebben aangeraden de bodem er uit en alles goed met stenen en aarde gevuld
Wat een werk zeg niet normaal de beton was 25 cm dik( daar stond vroeger een grote windmolen van daar die fundering,molen weg ,dacht palmboom er op dan,want de meeste vragen zich af waarom heeft die dat op klinkers gezet die phoenix ,daar mee)
maar goed het is er uit de palm kan met de wortels de grond in
maar ik nooit meer wat een werk ben kapot van 10uur tot 19 uur niet normaal.
enkele fotos
Bijlagen
IMG_3231.JPG
alle grond er uit ,en nu het echte werk
IMG_3231.JPG (96.39 KiB) 3511 keer bekeken
IMG_3239.JPG
de beton er uit ,ongelooflijk veel werk
IMG_3239.JPG (176.19 KiB) 3511 keer bekeken
IMG_3243.JPG
alles er terug in het ziet er niet uit
IMG_3243.JPG (153.68 KiB) 3511 keer bekeken
IMG_3250.JPG
hij staat er terug helemaal schoon gemaakt,hoop dat het nu goed is
IMG_3250.JPG (144.05 KiB) 3511 keer bekeken
toro

3 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 04 jun 2012 21:26

:shock: Wat een werk zeg, maar op lange termijn zal dit zijn vruchten zeker afwerpen en ga je echt content zijn dat je het gedaan hebt! :thumb_up: Die phoenix staat daar prachtig en het is echt een zeer mooi ex!
Laatst bijgewerkt door Palm Section op 04 jun 2012 21:32, in totaal 1 keer bewerkt.
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 04 jun 2012 21:29

Toro,

Alle respect voor uw inspanningen.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 04 jun 2012 21:32

Die heeft in elk geval plaats genoeg om wortel te maken, daar zou ik mij geen zorgen over maken, heb deze palm in zijn natuurlijke habitat al tegengekomen waar hij amper grond heeft. Mits goed inpakken en wat verwarming erbij ( lichtslang ) ben ik er vrij van overtuigd dat uw Phoenix bij een normale winter het goed gaat doen.
Je zal wel enkele bladeren schade hebben maar weet dat de Phoenix snel weer nieuwe bladeren maakt.

succes man, je hebt een juweeltje, verzorg hem goed en laat u niet zenuwachtig maken ... wij hebben hier allemaal wel onze commentaar gegeven hoe we het zouden doen maar geloof me de waarheid zal wel ergens tussenin zitten.

Ik doe al 20 jaar exoten, heb al zeer veel geprobeerd, soms ook gedacht dat ik het warm water had uitgevonden en daar nadien bedrogen mee uitgekomen. Ik moet hier wel bij zeggen dat ik dus ruim bezig was voor de laatste 4 strenge winters. Resultaat was dat ik soms dacht dat alles ging lukken nu ... enfin, ik kan toegeven dat ik al duizenden € richting containerpark heb mogen voeren.

maar ja het is een microbe hé :lol:

groeten,

Björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor toro op 04 jun 2012 21:32

zet nog een foto van de molen waar die vroeger stond ,dan begrijp je beter waarom die bloembak
voor de palm
Bijlagen
BILD0585.JPG
BILD0585.JPG (96.06 KiB) 3505 keer bekeken
toro

3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen