Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor cpo op 13 jun 2012 12:49

edwardkarin schreef:In de natuur de habitat gebeurd er ook niets door mensen handen toch?

Dat slaat nergens op natuurlijk een trachycarpus groeit hier namelijk ook niet van oorsprong en we hebben het over tuinieren. Maar iedereen doet het op zijn eigen manier.

Wij zijn ook vorig jaar de fout ingegaan door een palm te ver af te zagen, stom maar dat doe je maar 1 keer, nu goed peilen hoe diep het gat zit, wij doen dat door te prikken met een bamboestengel.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 13 jun 2012 13:00

Ja ja Corrine ik volg je en ik begrijp je ook heel goed, ik ben van het weekend vrij dus ik kan eens kijken.
Bij een van de 4 zie ik een afgeknipte stengel uit de stam komen daar drukt naar mijn idee een groeipunt omhoog.
Die stengel was een oud bruin blad die ik had afgeknipt, maar nog niet volgroeid uit de stam de stengel gaat dus door nu dat is een goed teken denk ik?

Ik heb alles nog behandeld met rosacus van bayer maar dat helpt geen ene moer ben ik al achter, tegen schimmel en rotten, dat werd al beweerd door anderen op een ander forum, maar ja ik heb het toch maar gedaan, zelfs erin gegoten maandje terug die troep.

Maar ook bij de uitlopers van de ficus carica gaat het niet snel nu, wat wil je anders met dit weer en deze koude temperaturen, de zomer en hogere temperaturen moeten echt opschieten nu.
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor cpo op 13 jun 2012 13:20

Dat heeft uiteindelijk ook nog veel palmen de nek omgedraait dat het zo lang nog koud is geweest (en nog is het niet bijzonder warm) en veel te nat. Dus zo denk je die palm groeit lekker en een week later kan je alles inclusief 2 nieuwe speren en 2 nieuwe bladeren eruit trekken, heel bizar!!

Die schimmelpoeder, tja of het werk geen idee, vorig jaar zijn met dat spul 2 chamaeropsen hersteld van speerrot. Maar tegen schimmel heeft het niet gewerkt nee, veel van dat spul erin gegooit en de speren zagen echt prachtig groen/blauw....van de schimmel wel te verstaan, dus nee antischimmelmiddel werkt niet echt anti tegen schimmel ;)

Zit die ene stengel nog wel goed vast?? Het zou kunnen dat de palm die er zelf uit duwt, dat is hier ook gebeurt bij 1 van de palmen. Laten we hopen op warm weer en wel snel de zomer staat voor de deur en van de lente hebben we weinig warmte gehad.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Troy op 13 jun 2012 15:33

Wat je eigenlijk probeert met terugzagen is het verwijderen van al het rotte materiaal, om zo uitbreiding van de rot tegen te gaan. Op zich een goed idee maar ik laat het toch allemaal gewoon aan de natuur over. Als er een palm speer rot heeft gehad houd ik hem ook niet droog en vaak komen ze gewoon terug. Dus denk ik dat je in veel gevallen alleen maar meer fout kunt doen met terugzagen. Komt nog bij kijken dat je op de lange termijn een enorm lelijke stam over hebt.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor cpo op 13 jun 2012 15:41

tja en zo heeft iedereen zijn eigen mening en ervaring. Kan wel zeggen dat zagen de stam echt droog houdt en ja de palm word er minder mooi van. Ik ben benieuwd hoe de palmen er uiteindelijk uit gaan zien.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Willem1 op 13 jun 2012 20:24

Mijn Trachy's komen weer terug! Zo'n 2 maanden geleden heb ik de helft van mijn Trachy's teruggezaagd. De resultaten waren goed. Een paar dagen geleden heb ik de rest ook maar teruggezaagd, nu al is de stuwing van de groeipunten zichtbaar (zie de foto's).
Ik schat dat zo'n 80% van mijn (volledig) onbeschermde trachy's weer groei laat zien :D
P1060580.JPG
P1060580.JPG (246.87 KiB) 4374 keer bekeken

P1060581.JPG
P1060581.JPG (292.85 KiB) 4374 keer bekeken

P1060582.JPG
P1060582.JPG (270.51 KiB) 4374 keer bekeken

P1060583.JPG
P1060583.JPG (264.33 KiB) 4374 keer bekeken

P1060584.JPG
P1060584.JPG (295.67 KiB) 4374 keer bekeken

P1060586.JPG
P1060586.JPG (249.75 KiB) 4374 keer bekeken
Willem1

5 bedankjes

Berichtdoor Roeland op 13 jun 2012 21:05

Roeland schreef:Na al veel gelezen over het afzagen van de stam toch zelf is aan de slag gegaan.
Heb hier immers 2-3 trachys met speerrot.
Bij één trachy zat het rot tot in de wortel en dus maar verwijdert.
Bij de andere zat ik net een paar mm onder het rotte. en heeft nog 5 cm stam.
Hier een fles over gezet.

Toen ik dezenamiddag ging kijken zag ik de kern al enkele mm's omhooggeduwd.
Zie de foto.
Kan ik nu stellen dat deze palm het gaat redden??

Mvg Roeland

Afbeelding

Afbeelding

na 3 weekjes is hij al aardig gegroeid

resultaat;

Afbeelding

Afbeelding

groetjes Roeland
Roeland

7 bedankjes

Berichtdoor Troy op 13 jun 2012 23:36

Kijk dat ziet er allemaal goed uit! :thumb_up: Die jonge plantjes zijn wel in een klap goed afgehard :lol:
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Willem1 op 13 jun 2012 23:43

Volgens mij gaat ie het wel redden, Roeland. Maar een volgende flinke vorstperiode zal ie niet overleven. Daar is ie te zwak voor naar mijn mening. Nog even de voordelen van terugzagen op een rijtje:

Voordeel: rottingsproces wordt eerder gestopt & fotosynthese zal eerder plaatsvinden.
Nadeel: verminking stam

Groet,

Wim
Willem1

5 bedankjes

Berichtdoor cpo op 14 jun 2012 11:17

klopt inderdaad veel verminking, zeker als de palm al wat groter en dikker is. Maar ja het is soms een laatste redmiddel, wij zullen in het vervolg sneller zagen in ieder geval.

Aankomende vorstperiode de palm goed gaan beschermen dat is zeker een must!
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen