hallo Waterboyke, de Tetrapanax zal inderdaad over de vijver gaan groeien , dat is ook de bedoeling
om een beetje een amazoneffect te krijgen, aan de andere kant van de vijver is er zelfs een kleintje beginnen te groeien.....
tja Mul de temperatuur zal hier tegen het Antwerpse iets warmer zijn , onze tuinen zijn ook afgeschermd door betonnen muurtjes, ik heb nu een haag van niet woekerende bamboe aangeplant om de tuin nog meer tegen de wind te beschermen
Bol, wat de boomvarens betreft; in het najaar leg ik een dikke laag compost aan de voeten van de boomvarens, dit houd al een beetje de koude tegen en met de vochtige winters blijft de compost goed en kan ze langzaam de grond in dringen/ ik bescherm ook de kop natuurlijk/ rond half maart strooi ik een beetje gedroogde koemest aan de voet van de plant; ik hou de stammen ook heel vochtig met een simpel benevelsysteem dat ik heb aangelegd;ook giet ik regelmatig water van de vijver in de kop,ik gebruik zelfs bruin water uit de filter van de vijver, super zachte mest waar de veren niet van verbranden, in de kop van de grote varens heb ik wel 20 krullen die op komen, ik sta er zelf versteld van.
dus ja ,ik begin vroeg met mesten met elk jaar goede resultaten,
veel succes aan iedereen dit jaar
grts
Pepe