Aantasting of hoort dit zo?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Aantasting of hoort dit zo?

Berichtdoor s.janssen op 26 jun 2012 17:39

Het weer zit niet bepaald mee en zeker niet voor mijn Achrontophoenix alexandrea echt een bagger zomer, als je kijkt naar de herkomst gebieden 8-) Maargoed, het is nou eenmaal zo en door al dat natte schiet het natuurlijk ook niet op. De bodem droogt maar niet op, en dat merk je.

Het probleem met deze palmen is dat ze snel last krijgen van te veel vocht in de bladoksels. Aantal bladeren zijn verwijderd doordat ze simpelweg niet mooi waren. De palm stoot deze omhulsels af maar daardoor is het bovenstammetje niet echt bepaald stevig. De stam begon ook zacht te worden, ik heb het laatste blad verwijderd (was ook al slecht) en een omgekeerde fles om de speer gezet zodat er verder geen water in kan. In overleg met Rob van het forum er voor gekozen helemaal droog te zetten met de hoop dat deze beetje hersteld. Het is niet erg dat ze regen krijgen, alleen in combi met slechte temperaturen, weinig zon is dat niet goed.

Vandaag nadat de palm geplaatst is op een lichte plek in tuinhuis kwam ik er achter dat de bast los liet aan de onderstam. De palm heeft een aardig verhouten onderstam en daaronder zit een boel roze poeder, met allemaal natte wormpjes achtig. Maar er beweegt niets.

Hoort dit zo, is het de binnenzijde van de palm of een aantasting?
De nieuwe speer is gewoon groen, maar heel veel groei zit er niet in.
Het is wel erg balen dit, jammer van zulk mooi exemplaar.

Toch foto:
Bijlagen
DSCF6531.JPG
DSCF6531.JPG (95.88 KiB) 3195 keer bekeken
DSCF6557.JPG
DSCF6557.JPG (95.32 KiB) 3195 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Aantasting of hoort dit zo?

Berichtdoor plantinjetuin op 28 jun 2012 18:33

het is een schimmel, en zo te zien eentje die op rottend/ dood materiaal leeft
plantinjetuin

12 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 28 jun 2012 23:06

Dat kan best kloppen, ik kan steeds verdere stukjes barst verwijderen.. :(
De palm staat nu droog, warmer met de hoop dat het nu beter gaat.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 jun 2012 01:17

Die heeft gewoon een flinke slag gekregen van het uitgraven Sylvan. Ik hoop voor jouw ook niet de genade-slag maar de nog groene speer verwijst naar de goede richting. Heeft jaren lekker warm in de serre opgegroeid en dan opeens een flinke kap in zijn wortels en nu veel lagere temperaturen en UV stralen enz... wat wil je. Die moet genezen van zijn verwondingen en bij palmen duurt dat nu éénmaal lang. Palmen = geduld :)
Dat roze lijkt inderdaad op een schimmel, verwijderen, behandelen en blijven opvolgen !
De palm niet teveel storen, dus niet steeds verplaatsen of aan prutsen. Plaats hem warm en zeer licht maar zodanig dat er geen regen aankan zodat jij de watergift kunt bepalen. Zeker niet te nat maken maar ook niet te droog want de verhouding kluit en palm is niet goed. Te weinig wortels om alles van water/voeding te voorzien. Veel groei zal die je dit jaar niet meer geven, waaschijnlijk zelfs niks. Onder de grond zal die wel goed zijn best doen. Geduld hebben en opvolgen Sylvan, groei/herstel forceren gaat niet hoor ;)
Een klein beetje voeding mag.
Succes !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 29 jun 2012 13:20

Heej Dimi, Heel erg bedankt je andwoord, daar heb ik zeker wat aan! :thumb_up: Toch ben ik nog aardig tevreden over het resultaat en de stam voelt nog erg stevig aan. Hoop geduld inderdaad, maar ik heb het er zeker voor over.
Dat roze, met wat voor schimmel kan ik dit verwijderen? Ik heb van ecostyle tegen schimmels nog liggen. Dit is een spuitbus voor o,a sterroetdauw voor sierplanten en kamerplanten. Zal ik dit kunnen gebruiken?

De palm staat nu droog met frisse lucht en paar uurtjes zon per dag als ik de deur open laat. Verder blijft deze daar staan en hopelijk helpt dit. Als je het op deze manier kan doen, dan is het zeker de moeite waard. Anders was deze palm allang dood geweest omdat de kas al 2,5 maand geen water/verzorging krijgt tot er een nieuwe bestemming voor het terrein is.

Je moet er wat voor over hebben, toch :thumb_up:
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 30 jun 2012 22:22

Hoi, ik heb het al eens aangegeven ik had er 2 eentje binnen die ging als een speer, het verhaal is bekent eerst opgehaald door Kevin, en nu bij Guus in de kas,[cannabanana] maar de kleinere heeft toen buiten gestaan in de zomer en maakte met HEEL veel moeite 2 veren aan tot 4 nieuwe bij de grote binnen! wat ik wil aangeven is dat het eigenlijk zinloos is met dit soort palmen buiten te experimenteren zeker als ze uit een warme kas komen, de bodem mag goed vochtig zijn als het groeiweer is maar met kou zie je wat gebeurt, de binnen palm had ik altijd vrij nat staan, bij droge grond gaan de veren niet goed los en is de kans op spint weer erg groot, maar daar zul je buiten geen last van hebben, susses.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 30 jun 2012 22:32

Ik ben het helemaal met je eens Eduard, het is een groot risico om met dit soort palmen buiten te gaan uitproberen. Inprincipe kan je de palm niet hun natuurlijke groeiomstandigheden geven. Misschien was het helemaal geen slim idee, maar anders was het vrijwel zeker dat deze palm het niet ging redden omdat de kas al aantal maanden geen water/verzorging krijgt.

Je ziet hier nou eenmaal niet in een warmklimaat en de palm zou ook maar een aantal maanden buiten kunnen staan. Nu zie je eigenlijk met warm weer dat de palm weer opknapt en de speer is alweer wat gegroeit (halve cm, maargoed het is een begin!).

Ik denk dat het zeker vroeg of laat te groot gaat worden of zinloos om hier verder mee te gaan. Deze palm is te groot om in huis neer te zetten. Ook daarvoor ben ik al bezig met een adres voor ruimteverhuur voor alle kuipplanten omdat het te groot is, niet alleen de tropische reus maar ook de P.canariensis, washingtonia's en boomvarens. Hopelijk is het maar voor enkele jaartjes tot dat ik zelf de ruimte heb!
s.janssen

284 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?