zo ik zal ook maar een paar foto's plaatsen van de oppot beurt tot de groei van nu.
dat ik de planten kreeg heb ik alleen de medullaris opgepot naar een flinke pot.
ik heb de juiste grond mengsel gebruikt die hier overal op forum te vinden is en heb het ook vermengd met bloed en beendermeel en koemestkorrel.
het viel mij op dat iedereen het zelfde hoeveelheid meststoffen toevoegde als dat werd aangeraden door de egte kenners hier op forum.
dacht ik gek te doen
ik had toen ik ze kreeg nog niet egt interesse in varens en dacht ik doe 4 keer de dosis van elke mest soort dan dat jullie aanraden en had dan centimeter schoon grond opgelegd om schimmel te voorkomen
en hij staat tot 3 uur in de volle zon en op geven moment al 3 rollen in 2 maanden
maar ze waren veel korter en lager dan de oude kas bladeren.
toen heb ik van eduard advies gekregen hoe ik bladeren eraf moest halen door te knikken.
dat is met succes gelukt na 2en half week heb ik de knik door gesneden en kwam er gelukkig geen sap uit:)
het is nu augustus en heeft van mei tot nu al 5 bladeren gemaakt:) ondanks ik aan kust woonde de temperaturen afentoe niet hoger dan 16 graden werd waardoor er afentoe stilstand was
en rol 6 is ook al aan het groeien:)
ik ben benieuwd of ik 7 bladeren haal dit jaar
dat voor me eerste jaar met varens
het lijkt erop dat een zware overdosis mest tog erg goed werkt:)
de cooperi had ik eerste maand a anderhalf zwaar verwaarloosd
omdat hij ver achter stond en niet overgepot was.
op geve moment tilde ik met me pink de hele plant op zo licht was hij toen zag ik ook dat er bijna alleen maar houtsnipper in dat potje zat en gort droog was.
ik heb toen in juni pas overgepot maar 1 derde van de onderste gedeelte van de wortels was helemaal uitgedroogd
toen heb ik dat allemaal afesneden en in hele grote pot gezet met ook weer de 4 keer de dosis mest stoffen
na 3 weken begon hij te rollen maar gaat nu supper hard elk blad is een keer groter en voller:D gelukkig was hij niet helemaal uitgedroogd de bovenste laag was tog iets vochtig
vanaf toen ben ik egt verslaafd geworden
ze krijgen nu de juiste behandeling en genoeg water nou hier de fotos

:
12 mei de dag dat hij opgepot werd

die twee bladeren zijn er nu af dus al het blad wat er nu opzit is vanaf mei tot nu toe gegroeid

zn nieuwe pot meteen maar een grote maat maar wel redelijk laag.
zodat hij over 2 a 3 jaar als hij een stam heeft die onder wat smal is.
dat ik hem in zn nieuwe pot die ik ook al heb een stuk dieper kan zetten om zo dikke basis te krijgen. let op hoe hoog de kluit staat in dat kleine potje!!

in zn nieuwe pot met supper veel mest en de kluit ingegraven.

de groei punt is 1 a twee centimeter lager dan de grond.
je ziet net een klein stukje rol bove uit steken

2 maanden later in juli heeft hij drie bladeren aangemakt maar je ziet de lange veren!
ze staan in de weg.
een jonge veer die tussen de stok uitrolt

toen heb ik de bladeren geknikt

vandaag zie je goed dat de oude stele afsterven

je ziet 5 stelen de 5de is aan het openrollen en je ziet rol 6 al begginnen met uitrolle:D (ik hoop 7 bladeren te krijgen want herfst kan ook nog best warm zijn

)

2 fotos van de bladeren krijgen tot 3 uur volle zon je ziet geen bruine bladeren:)

de cooperi in mei

2 weken verder geen enkele groei omdat ik hem toen verwaarloosde en tijdens verpotte 1 derde wortels geknipt.

12 juli na 3 weken pas groei toen we anderhalf week lekkere temperaturen kregen

pas zn derde blad aan het aanmaken maar wel meteen een stuk groter dan de vorige bladeren

de vierde rol begon ook uit te lopen ook meteen veel dikkere steel nadat deze rol uitgevouwen was kwam er anderhalf week geen rol omhoog

je zag toen ook egt een diepte hij was nog bezig een rol te ontwikkelen

dit is hij vandaag twee keer zo groot geworden
vooral de laatste volledig uitgerolde blad is 2 keer zo groot geworden dat is blad nummer 5 en de nieuwe blad die al zijrollen maakt is blad 6
rol 7 ook extreem aan de groei vandaag al 20 cm gegroeid

rol nr 8 begint nu net uit de kluit te gaan terwijl ik 1 derde van zn wortels heb gesnoeid:P het was dus volgens mij helemaal geen gek idee om veel meer meststoffen te geven dan aan werd geraden:D

de steel van rol 7 is al dikker dan me duim:D hij is ook al kwa basis dikker dan mij vuist

terwijl het eerst egt een klein kluitje was het lijkt ook of hij gaat klimme om stam te maken heb ik t idee

zo dat zijn best wat foto's en tekst:P maar ik kon het niet laten