Plant uit Spanje

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Plant uit Spanje

Berichtdoor Carlo op 08 jul 2012 01:53

Vorig jaar wat pluizige zaden mee gebracht uit een tropische planten park in Benalmadena. Zaden waren erg kiemkrachtig en ik heb nu dan ook 5 prachtige planten staan welke allemaal in bloei staan.
De planten beginnen nu wat breder te worden doordat ze okselscheuten maken welke weer bloemen bevatten. De foto's welke hieronder staan zijn dus al weer iets ouder want inmiddels zitten er zo'n 7 a 8 bloemtrosjes aan iedere plant. Wie oh wie kent deze plant?

DSCN3658.jpg
DSCN3658.jpg (151.09 KiB) 4158 keer bekeken

DSCN3656.jpg
DSCN3656.jpg (117.53 KiB) 4158 keer bekeken
Carlo

148 bedankjes

Re: Plant uit Spanje

Berichtdoor JmC4c op 08 jul 2012 10:50

Hoi Carlo, deze plant is de "Asclepias Curassavica".
Heb deze namelijk ook ;) . Hier staat ze in volle grond buiten.

Zijn wintervaste broertje is "Asclepias Syriaca " . Is wel een woekerende plant.
'k Heb enkele zaailingen en dus nog niet de volwassen plant.

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor veerle op 08 jul 2012 19:02

Ik heb deze ook staan, gezaaid met zaad dat enkele jaren geleden meegebracht is uit Turkije. Woekeren heb ik nog niets van gemerkt. Ze staan wel buiten in volle grond en vriezen dus elk jaar kapot. Wanneer heb jij ze gezaaid, want ik heb nog geen bloemen of bloemknopjes staan.
veerle

1 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 08 jul 2012 20:57

De asclepias currasavica is niet echt wintervast maar zaait zich soms wel uit, hoewel de laatste jaren steeds minder, je kan ze best als eenjarig beschouwen en dus elk jaar opnieuw zaaien.
De syriaca daarentegen, eenmaal in de tuin verplaatst deze zich in alle richtingen en is vaak nog moeilijk te verwijderen daar de wortelstokken zich tussen de andere planten vermengen.
Je hebt er wel een heerlijk ruikende bloem van en de zaaddozen zijn ook uniek en worden aan glazen gehangen al prussebek(parkieten).

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 08 jul 2012 21:24

veerle schreef:Ik heb deze ook staan, gezaaid met zaad dat enkele jaren geleden meegebracht is uit Turkije. Woekeren heb ik nog niets van gemerkt. Ze staan wel buiten in volle grond en vriezen dus elk jaar kapot. Wanneer heb jij ze gezaaid, want ik heb nog geen bloemen of bloemknopjes staan.

Hoi Veerle,

Akkoord zoals Danny neerschrijft, ik had het over de wintervaste asclepias syriaca. Deze woekeren blijkbaar hard.
Omdat ik van zaailingen spreek die amper een 5 cm hoog zijn, heb ik er geen ervaring mee.
Het zaaien kan nu, gewoon lichtjes in potgrond gemengd , buiten geplaatst en goed vochtig.
Na enkele dagen kiemen deze, heb vorige week nog wat bij gezaaid en deze zijn reeds aan het kiemen.

Grtz, J-M
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 08 jul 2012 23:31

Aller eerst bedankt voor de info mensen! Ik was er eigenlijk bang voor dat niemand deze plant zou kennen. De zaden heb ik afgelopen oktober geplukt en in februari gezaaid, en nu dus al bloei. Ik heb wel gelezen dat ze niet zo makkelijk te overwinteren zijn maar ik denk er al aan om ze op verschillende plaatsen te overwinteren zodat er meer kans is op succes. Behalve de okselscheuten zag ik nu ook al nieuwe uitschieters aan de voet van de plant.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor veerle op 09 jul 2012 07:13

@ JmC4c, sorry te snel gelezen je had het inderdaad over de wintervaste asclepias syriaca. Heb ik geen ervaring mee.

@ Carlo: ik heb geen ervaring met overwinteren, ze staan bij mij buiten in een border. Ik zaai ze dus elk jaar opnieuw. De zaden blijven wel even kiemkrachtig moest het niet lukken. Vorig jaar wel planten maar geen zaad gehad, waarschijnlijk te laat uitgeplant. De zaden die ik het jaar daarvoor in de tuin geoogst heb kiemden dit jaar nog heel goed. En de zaden die origineel van vakantie meekwamen( dus nog een jaar ouder) hadden ook nog een goede opkomst.
Ik hoop dat ik dit jaar terug aan verse zaden geraak. Als het niet te snel koud wordt zal dat wel lukken.
veerle

1 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 09 jul 2012 16:27

Geen Probleem, Veerle ;)

@ Carlo ter info, zoals ik reeds neerschreef heb ik hem in volle grond.
Hierbij een foto, het is de moeite waard want de zijscheuten en bloemen volgen zich vlug op.
Afbeelding
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 09 jul 2012 17:54

In dat geval zal ik ook een plant in de volle grond zetten en laten staan. We zullen wel zien wat het wordt. ;)
Carlo

148 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie