Gisteren gekocht(2012), vandaag de grond in.(Korea palmen)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Gisteren gekocht, vandaag de grond in.

Berichtdoor cpo op 30 mei 2012 14:47

Oh sorry, vond het al een wazig stelling :D in de volle grond is inderdaad een ander verhaal. Dat van die kuipen in de volle grond wist ik niet, maar het lijkt me dan toch nog beter als uit de volle grond gerukt, zoals ik er nu 3 heb....bijna geen wortel. Ik heb sowieso een pestdag, weer een trachy met speerrot ontdekt (nr 8!!!) en de rest blijft maar schimmelen en rotten, ik word er gek van! :evil:
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 11 aug 2012 13:54

We zijn nu zo'n 3 mnd verder en de Wagerianus begint al te groeien dat is een goed teken.
Zo waren de 2 speren op 7-6-2012
Afbeelding
Op 15-6 18cm en nu op 11-8 54cm.
Nu begint de grootste speer het blad uit te vouwen.
Afbeelding
De kleinste speer zie je nu ook steeds groter worden, op 22-7 13cm ,op 2-8 23,5cm en op 11-8 30cm.
Afbeelding
Iedere week geef ik hem palmbooster.

De fortunei is nog geen cm gegroeid.
Daarvan was de speer op 15-6 41cm en dat is die op 11-8 ook nog :(
MooiePalm

6 bedankjes

Re: Gisteren gekocht, vandaag de grond in.(Korea palmen)

Berichtdoor jos944 op 11 aug 2012 14:55

Je moet rekenen dat in Zuid Korea de winters vaak veel strenger zijn dan in nederland.
BV 2 jaar terug lag er in de hoofdstad ongeveer 80 cm sneeuw en daalde de temperatuur tot min 28. En dat was nog niet eens een koude record.

Lagere temperaturen en zeker veel veel veel meer sneeuwval.
Maar de winters zijn wel beduidend korter daar.

Max 2 maanden lang... de zomers daar in tegen zijn vaak lang en droog (en ook warm).

Dus ik genk dat het voor de palm niets uitmaakt.
Ik denk zelfs dat een koreaan beter tegen ons klimaat kan dan een zuid europeaan.

Ze zijn ook gewend aan warme droge zomers ..ik denk eerder onze kwakkelwinters met veel regen in het najaar hem eerder schade toe zullen brengen dan 20 graden vorst.

wel een mooi ding.. Waar heb je die gehaald als ik vragen mag. Want wie weet is er nog wel een plekje in mijn tuin :-)
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Troy op 11 aug 2012 15:55

Beste Jos,

Het kan inderdaad heel erg koud worden in Korea. De grote kwekerijen van Wagnerianus liggen echter op het eiland Jeju-do ten zuiden van het vasteland. Hier word het geen -28 maar hier kan het nog steeds erg streng vriezen. Ook zijn de zomers hier niet zo warm als landinwaarts.

Ik vind ook dat de Koreaanse wagnerianussen van erg goede kwaliteit zijn. Optisch erg mooi en goed afgehard, maar het blijft opletten voor planten die niet goed geworteld zijn.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 11 aug 2012 16:10

@jos Ze stonden op marktplaats, de link werkt niet meer dus ze zullen wel verkocht zijn.

De wortel kluit is idd niet erg best , dikke harde klomp klei, dat is dacht ik vaak het probleem met de bomen die daar vandaan komen. Verder zien ze er wel heel mooi uit.
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 11 aug 2012 18:03

@jos944:
Die Made in Korea wagnerianussen heb ik pas geleden nog bij Intratuin Blokker en bij Tuincentrum De Boet in Hoogwoud zien staan. De prijzen logen er overigens niet om.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 12 aug 2012 23:13

MooiePalm schreef:We zijn nu zo'n 3 mnd verder en de Wagerianus begint al te groeien dat is een goed teken.
Zo waren de 2 speren op 7-6-2012
Afbeelding
Op 15-6 18cm en nu op 11-8 54cm.
Nu begint de grootste speer het blad uit te vouwen.
Afbeelding
De kleinste speer zie je nu ook steeds groter worden, op 22-7 13cm ,op 2-8 23,5cm en op 11-8 30cm.
Afbeelding
Iedere week geef ik hem palmbooster.

De fortunei is nog geen cm gegroeid.
Daarvan was de speer op 15-6 41cm en dat is die op 11-8 ook nog :(

Zoals je al zei eerder had de wagy een kleikluit met gezonde wortels die er al uit staken en is deze al goed in groei gegaan met nieuwe speren wat dus betekent dat je kleikluit of niet belangrijk is dat er gezonde nieuwe witte wortels uit de kleikluit moeten komen voor je m koopt anders klopt t niet.

Ik heb zelfs volledig gewortelde fortuneis die ook het loodje gelegd hebben ondanks al 3 jaar in volle grond en diegene met kleikluit met wortels uit de kluit allemaal erdoor gekomen zijn. Het hangt gewoon af aan de standplaats en elke boom is anders net zoals inheemse boomsoorten zoals de salix integra die hier doodgevroren is en de sabal minor of brahea is er gewoon terug doorgekomen.

Bij de aankoop van een palm goed kijken als er witte wortels al door de pot heen komen is al een eerste vereiste denk ik en vragen hoelang de palm al in pot geworteld zit eer die naar de verkoper gekomen is.

Gelukkig voor jou doet de wagy het goed en hopen dat de fortunei ook goed gaat komen, misschien toch de komende winter een afdakje errond en wat schors rond de wortels leggen voor de zekerheid.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 31 maart 2013 12:47

Tot nu toe is de Waggy nog goed ingepakt en het lijkt erop dat hij de eerste winter hier goed is door gekomen.

Afbeelding

Tot mijn verbazing zag ik ondanks de kou net dit :)

Afbeelding

Zegt dit ook iets over de toestand van de palm?
Kan iemand misschien zien aan de knop of het een vrouwelijke of mannelijke palm is?
MooiePalm

6 bedankjes

Re: Gisteren gekocht(2012), vandaag de grond in.(Korea palme

Berichtdoor cpo op 31 maart 2013 12:57

zo die is er vroeg bij!
Of het echt iets over de conditie zeg vraag ik me af, ik zou zeggen van wel, maar volgens mij zijn de meningen daar over verdeeld.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Re: Gisteren gekocht(2012), vandaag de grond in.(Korea palme

Berichtdoor Hitch op 31 maart 2013 13:16

Lijkt mij alvast een teken dat de plant gezonde energie genoeg heeft om dit productieproces in gang te zetten. Bladeren zien er ook nog goed uit. Je hebt hem blijkbaar erg goed beschermt en dit werpt nu zijn vruchten af (letterlijk en figuurlijk in dit geval) :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen