Terug naar buiten

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Terug naar buiten

Berichtdoor p e t e r op 03 feb 2010 12:38

Nu ze een weekje positieve temperaturen geven heb ik een aantal winterharde die ik toch had binnenstaan op 4° maar even laten wennen aan het zonnetje buiten.

dicksonia antartica
laurus nobilis
Phormium tenax Purpureum
Phoenix Canariënsis
washingtonia robusta
citrus reticulata
citrus lemon

De musa basjoo buiten in volle grond zien er nog goed uit, de sikkemensissen iets minder, dat valt nog af te wachten.

Hebben jullie al verhuisplannen?

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Re: Terug naar buiten

Berichtdoor amourath op 03 feb 2010 12:45

Mijn planten binnen staan iets warmer (11°) en ik ga volgende week een paar dagen carnaval geen vieren, dus bij mij moet alles nog even wachten tot ik terug ben, ik wil géén verrassingen... Daarna gaan er ook een aantal naar buiten vliegen!

De palmen in volle grond staan wel al 2 dagen zonder bescherming nu, lookin' good! 8-)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Davy op 03 feb 2010 19:28

Leuk om te lezen! Ik ben super benieuwd voor mijn basjoo dit jaar. Hij is goed ingepakt maar het is toch echt wel heel koud geweest terug. Zijn er bij u dan al bananen uitgepakt??
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 04 feb 2010 10:46

Hoi,

Is het niet wat te vroeg voor de citrussen ? Mijn citrussen gaan pas eind april, begin mei naar buiten.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 04 feb 2010 11:03

Davy schreef:Leuk om te lezen! Ik ben super benieuwd voor mijn basjoo dit jaar. Hij is goed ingepakt maar het is toch echt wel heel koud geweest terug. Zijn er bij u dan al bananen uitgepakt??

Enkel het bovenste gedeelte heb ik even opengemaakt om te kijken. Het was het eerste jaar dat ik de M. Sikkemens Red Tiger en de Daj Giant in de volle grond laat staan, hier was ik wel naar nieuwsgierig. De basjo overleeft het al 5 jaar ingepakt met bijna zijn volledige stam. Vorig jaar was het -20 dus hiervoor vrees ik niet.

dest_planten schreef:Hoi,

Is het niet wat te vroeg voor de citrussen ? Mijn citrussen gaan pas eind april, begin mei naar buiten.

Stefan

Ik overwinter mijn citrussen (lemon en reticulata) op een min. temp. van 4° en licht, helaas is de ruimte ook vrij vochtig. Ik heb ze buiten gezet om deze eens goed te laten luchten. Als er terug sprake is van nachtvorst gaat alles terug binnen.
Een goede site vind ik is:
http://www.oranjerievereniging.nl/Plantinformatie.htm
http://www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm
http://www.orangeriejaeken.be/fsetcitrus.html

Alle planten uitgezonderd de boomvaren staan ook nog onder een afdak ivm de regen.

Ik had een steekkar gekocht en een man wil graag zijn nieuwe speeltje uitproberen he 8-)

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 04 feb 2010 19:02

Hoi, ik zou wel willen, met zo'n temp. maar ja dan blijf je slepen, nu hoor je weer dat het volgende week weer gaat vriezen! Dus wacht ik maar tot half Maart met het buiten zetten van de eerste varens! En dan de soorten die een beetje vorst mogen hebben, mijn handen jeuken ook! Maar denk toch dat het verstandiger is nog 5 weken te wachten! En ook die vliegen om! ;)
P.S Peter , ik werk al jaren met steekwagens[ kiepwagen] maar vind ze niet zo fijn ! Met grote planten krijg je het blad in je gezichtsveld!
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 04 feb 2010 19:20

Eduard,

Ik doe dit ook slechts met enkele planten hoor die ik eens goed wil laten doorwaaien. Mijn dicksonia antartica was vorig jaar in maart reeds zijn krullen aan het uitrollen en dit zou ik nu een beetje later willen hebben.
Overigs heb ik de schuiframen mijn berging reeds 2 dagen volledig kunnen openzetten terwijl de temperatuur nog op 8° a 10° bleef zodat er een "frisse wind" doorheen kon blazen.
Laat de lente maar komen.

Peter
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 04 feb 2010 23:32

p e t e r schreef:Hebben jullie al verhuisplannen?

Dagelijks....verhuizen naar een warm land ;) .

Hier nog geen planten verhuist naar buiten en ook nog niks uitgepakt op de 2 grote W. robusta's na ( deze liggen plat als het vriest).
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 04 feb 2010 23:35

Hebben jullie al verhuisplannen?

Het begint wel al te kriebelen bij me. Gisteren de serre half-leeg gehaald om alle plantjes water te kunnen geven en ik had veel zin om de planten buiten te laten staan. Jammer genoeg is het nog net iets te vroeg, maar dat maakt dé juiste dag nog zo leuk ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 08 feb 2010 14:01

ik heb mijn canarieensis maar weer binnen gezet er wordt weer flink voorst opgegeven baalen mijn bananen en gember stonden binnen mij palmen staan onbeschermd buiten ook 28 wagerianussen 25 cm in potje hebben het allemaal overleefd bij ons heeft het ongeveer 8graden gevroren maar gevoel was anders groeten Francois uit de zuid hollandse eilanden
francois eijkhout

84 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips