Ensete Ventricosum & Maurelli

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor amourath op 16 aug 2010 13:07

De mijne krijgt enkel de voormiddag zon, tot een uur of 11, daarna de rest van de dag schaduw en is ook mooi rood. De kleintjes die ik heb hebben meer zon en zijn ook groener... minder zon = meer rood dus!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 aug 2010 13:17

Vorig jaar stond de mijne ook in de schaduw omdat ik had begrepen dat ze hierdoor sterker kleuren... :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 20 aug 2010 21:33

Ik hou meer van die korte en hele dikke maurelli's en ik denk ook de meeste van ons. Zo zijn ze ook veel sterker en voller van vorm. Hoe bekrijg je zo'n dikkertje, wel...volle grond dan bekrijg je de dikste, waarom, hoe meer wortelruimte die krijgt hoe dikker die zal worden. Maar dan moet die boven de grond ook veel ruimte krijgen want anders gaat die alsnog naar het licht groeien (lang en slank) Dus wil je een vette maurelli, koop een kleintje, zet die in de volle grond in het voorjaar en geef hem genoeg plaats ! Voor de winter gewoon uitsteken en in pot zetten en het jaar erna terug hetzelfde ! ;)
Wil je hem toch persé in pot, hoe groter de pot hoe dikker die zal worden. Eens lang en slank dan krijg je hem niet meer zo heel dik, dus best van kleins af beginnen ! ;) Als je ziet dat je maurelli lang word dan is het teken dat die te weinig licht krijgt, zie je ook in de winter binnen dan komen er ook lange bladeren uit.
Een TIP om te overwinteren ! --> Laat de bladeren eraan, of om plaats te winnen, snij het blad van de nerf af, dus de nerven eraan laten en dan kun je ze wat samen binden ! Zo krijg je dus een maurelli precies met takken ! :D Waarom, wel omdat tijdens de winter begint de boel toch steeds langzaam te verwelken en rotten, maar dit begint bijna altijd aan het uiteinde van de bladeren/nerven richting de stam ! Dus als je de nerven/bladeren eraan laat duurt het veeeeell langer eer dat verwelking/rot tot bij de stam is geraakt en hou je dus veel meer over van je stam en blijft die veel beter intakt !! ;) Geloof me dit werkt echt, ik heb dit bedacht vorig jaar en afgelopen winter uitgetest. Dit kun je trouwens bij elke banaan toepassen !
Binnen een paar weken zal ik terug eens foto's van mij Ensete's posten, want ze beginnen nu echt heel dik te worden ! :mrgreen:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor barre op 21 aug 2010 06:23

Een TIP om te overwinteren ! --> Laat de bladeren eraan, of om plaats te winnen, snij het blad van de nerf af, dus de nerven eraan laten en dan kun je ze wat samen binden ! Zo krijg je dus een maurelli precies met takken ! Waarom, wel omdat tijdens de winter begint de boel toch steeds langzaam te verwelken en rotten, maar dit begint bijna altijd aan het uiteinde van de bladeren/nerven richting de stam ! Dus als je de nerven/bladeren eraan laat duurt het veeeeell langer eer dat verwelking/rot tot bij de stam is geraakt en hou je dus veel meer over van je stam en blijft die veel beter intakt !! Geloof me dit werkt echt, ik heb dit bedacht vorig jaar en afgelopen winter uitgetest. Dit kun je trouwens bij elke banaan toepassen !
Binnen een paar weken zal ik terug eens foto's van mij Ensete's posten, want ze beginnen nu echt heel dik te worden !

ik graaf ze ook uit, maar snij wel alle bladeren af tot op één na... en bij mij rotten de stammen ook niet hoor. Als ze rotten denk ik dat ze gewoon te nat staan...
barre

8 bedankjes

Berichtdoor amourath op 21 aug 2010 09:11

Ik denk dat hij het indrogen van de stam bedoelt... rotten is inderdaad niet de bedoeling, dan kan je de banaan wel weggooien :)
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 aug 2010 16:26

Idd, dat bedoelde ik Amourath, indrogen/verwelken/verschrompelen enz... ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor roosje op 08 sep 2010 20:05

We zijn nu 2 maanden verder sinds ik deze topic heb geopend, ik denk dat het wel eens leuk zou zijn moesten we hier een paar nieuwe foto's te zien krijgen van de maurelli's die we hier al te zien hadden gekregen. Dus laat ze maar komen die monsters. Indien mogelijk met een foto van eind Juli en één van nu.
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 08 sep 2010 21:02

roosje schreef:We zijn nu 2 maanden verder sinds ik deze topic heb geopend, ik denk dat het wel eens leuk zou zijn moesten we hier een paar nieuwe foto's te zien krijgen van de maurelli's die we hier al te zien hadden gekregen. Dus laat ze maar komen die monsters. Indien mogelijk met een foto van eind Juli en één van nu.

Mijn maurelli ziet er beetje slordig uit eigenlijk. De bladeren zijn helemaal kapot gewaaid :( :( :(
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 08 sep 2010 22:00

De mijne ziet er prima uit (maar 't regent en 't is donker nu ;) ) maar sedert eind juli toch niets spectaculair meer gebeurd... te koud geweest eh. 'k Zal vandeweek nog eens een foto maken.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 09 sep 2010 09:28

Hoe is het met de resultaten van de gras- experimenten ??? het is in augustus wel veel te koud met te weinig zon en veel regen geweest, om de grashoop erg warm te laten worden ,veronderstel ik
Wie heeft het allemaal geprobeerd ? laat je horen hé
Zelf heb ik het niet geprobeerd , maar ik doe wel al enkele jaren , een paar keer per jaar, een deel gras op de grond tussen en achter mijn lavendel , om de grond minder te laten uitdrogen, omdat die op een zeer zonnige plaats staan -Dit geeft wel goede resultaten en valt niet op .
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers