Ik hou meer van die korte en hele dikke maurelli's en ik denk ook de meeste van ons. Zo zijn ze ook veel sterker en voller van vorm. Hoe bekrijg je zo'n dikkertje, wel...volle grond dan bekrijg je de dikste, waarom, hoe meer wortelruimte die krijgt hoe dikker die zal worden. Maar dan moet die boven de grond ook veel ruimte krijgen want anders gaat die alsnog naar het licht groeien (lang en slank) Dus wil je een vette maurelli, koop een kleintje, zet die in de volle grond in het voorjaar en geef hem genoeg plaats ! Voor de winter gewoon uitsteken en in pot zetten en het jaar erna terug hetzelfde !
Wil je hem toch persé in pot, hoe groter de pot hoe dikker die zal worden. Eens lang en slank dan krijg je hem niet meer zo heel dik, dus best van kleins af beginnen !

Als je ziet dat je maurelli lang word dan is het teken dat die te weinig licht krijgt, zie je ook in de winter binnen dan komen er ook lange bladeren uit.
Een TIP om te overwinteren ! --> Laat de bladeren eraan, of om plaats te winnen, snij het blad van de nerf af, dus de nerven eraan laten en dan kun je ze wat samen binden ! Zo krijg je dus een maurelli precies met takken !

Waarom, wel omdat tijdens de winter begint de boel toch steeds langzaam te verwelken en rotten, maar dit begint bijna altijd aan het uiteinde van de bladeren/nerven richting de stam ! Dus als je de nerven/bladeren eraan laat duurt het veeeeell langer eer dat verwelking/rot tot bij de stam is geraakt en hou je dus veel meer over van je stam en blijft die veel beter intakt !!

Geloof me dit werkt echt, ik heb dit bedacht vorig jaar en afgelopen winter uitgetest. Dit kun je trouwens bij elke banaan toepassen !
Binnen een paar weken zal ik terug eens foto's van mij Ensete's posten, want ze beginnen nu echt heel dik te worden !