![]() | 856 bedankjes |
![]() | 0 bedankjes |
draco schreef:allemaal mooie en fantastische maurelli's , of ze nu in volle grond of in potten staan
maar wat mij opvalt , en wat ik mis , is dat geen enkele van alle getoonde maurelli's hier die (bijna) knalrode kleur in zijn bladeren heeft
wat doen we verkeerd ?????
![]() | 14 bedankjes |
![]() | 146 bedankjes |
draco schreef:allemaal mooie en fantastische maurelli's , of ze nu in volle grond of in potten staan
maar wat mij opvalt , en wat ik mis , is dat geen enkele van alle getoonde maurelli's hier die (bijna) knalrode kleur in zijn bladeren heeft
wat doen we verkeerd ?????
![]() | 112 bedankjes |
![]() | 374 bedankjes |
![]() | 0 bedankjes |
plasta schreef:Overwinteren.
Alle bladeren op 1 na, eraf gesneden. Dit ene blad heeft als taak alle vocht dat nog aanwezig is, op te drinken. De ensete uit de grond steken, de wortelkluit stelt echt bijna niks voor. De 'stam' is misschien wel dikker dan de kluit. De ensete een halve dag op de kop laten uitlekken.
De banaan in een pot gezet en aangevuld met droge potgrond, zodat die wat vaster staat. De zwaarste klus....het gevaarte de zolder op slepen (zolang het nog gaat). Op zolder in het volledige donker gezet. Het zal rond de 10 graden zijn geweest bij mij op zolder. Geen ene druppel water meer geven en wachten tot het voorjaar weer aan de deur klopt.
Banaan weer naar beneden gehaald en langzaam weer water gaan geven en aan het licht laten wennen. In de winterperiode op zolder maakte de banaan nog enkele groene bladeren aan, maar hier heb je verder niets aan. Ze zorgden wel voor voldoende droogte tijdens de winter, maar bij dag/zonlicht sterven die af en zijn zeker niet mooi.
Het is niet verstandig om de banaan liggend te bewaren, want de banaan blijft een beetje doorgroeien en wilt altijd naar boven groeien, waardoor de groeipunt haaks op de stam komt te staan.....hier herstelt de banaan bijna niet van en zal een langzame dood in het voorjaar tegenmoet gaan.
Zo heeft het bij mij dus afgelopen jaar gewerkt. Hopelijk kan ik nog 1 winter de monstertjes de zolder op krijgen via de vlizotrap. Daarna zal ik noodzakelijkerwijs de onverwarmde garage in moeten vluchten en hoe dit goed moet gaan, is mij ook nog een raadsel.
![]() | 186 bedankjes |
![]() | 0 bedankjes |
Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten