Ensete Ventricosum & Maurelli

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor lapalmeraie op 29 jul 2010 20:34

Ik verschiet ook van de maat pot! :o
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Senseo72 op 29 jul 2010 21:09

Die kleine erlangs op de grond heeft nog wel een tijdje te gaan!
Goed veel water en speciale voeding waardoor de potgrond niet te zout wordt
waardoor de wortels schade op kunnen lopen. Ik weet alleen niet hoe het heet.
Gekocht bij Palma Verde.

Gr Senseo
Bijlagen
_MG_5069.JPG
_MG_5069.JPG (289.91 KiB) 3866 keer bekeken
Senseo72

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 29 jul 2010 21:13

allemaal mooie en fantastische maurelli's , of ze nu in volle grond of in potten staan
maar wat mij opvalt , en wat ik mis , is dat geen enkele van alle getoonde maurelli's hier die (bijna) knalrode kleur in zijn bladeren heeft
wat doen we verkeerd ?????
draco

Berichtdoor The Flying Dutchman op 29 jul 2010 21:27

draco schreef:allemaal mooie en fantastische maurelli's , of ze nu in volle grond of in potten staan
maar wat mij opvalt , en wat ik mis , is dat geen enkele van alle getoonde maurelli's hier die (bijna) knalrode kleur in zijn bladeren heeft

Ik weet niet of je wat verkeerd doet, toen ik in 2007 moderator was bij Bananas.org klaagden de
amerikanen erover dat de Maurellii's in Europa veel mooier rood waren, en dat was idd. zo.
Het lijkt wel of je nu(jaren later) hier idd. ook minder mooie ziet.
Het zouden TC planten uit Amerika kunnen zijn, wie weet???
Zal morgen is een foto van de mijne nemen.

Ron...
The Flying Dutchman

14 bedankjes

Berichtdoor plasta op 29 jul 2010 21:39

Overwinteren.
Alle bladeren op 1 na, eraf gesneden. Dit ene blad heeft als taak alle vocht dat nog aanwezig is, op te drinken. De ensete uit de grond steken, de wortelkluit stelt echt bijna niks voor. De 'stam' is misschien wel dikker dan de kluit. De ensete een halve dag op de kop laten uitlekken.
De banaan in een pot gezet en aangevuld met droge potgrond, zodat die wat vaster staat. De zwaarste klus....het gevaarte de zolder op slepen (zolang het nog gaat). Op zolder in het volledige donker gezet. Het zal rond de 10 graden zijn geweest bij mij op zolder. Geen ene druppel water meer geven en wachten tot het voorjaar weer aan de deur klopt.
Banaan weer naar beneden gehaald en langzaam weer water gaan geven en aan het licht laten wennen. In de winterperiode op zolder maakte de banaan nog enkele groene bladeren aan, maar hier heb je verder niets aan. Ze zorgden wel voor voldoende droogte tijdens de winter, maar bij dag/zonlicht sterven die af en zijn zeker niet mooi.
Het is niet verstandig om de banaan liggend te bewaren, want de banaan blijft een beetje doorgroeien en wilt altijd naar boven groeien, waardoor de groeipunt haaks op de stam komt te staan.....hier herstelt de banaan bijna niet van en zal een langzame dood in het voorjaar tegenmoet gaan.

Zo heeft het bij mij dus afgelopen jaar gewerkt. Hopelijk kan ik nog 1 winter de monstertjes de zolder op krijgen via de vlizotrap. Daarna zal ik noodzakelijkerwijs de onverwarmde garage in moeten vluchten en hoe dit goed moet gaan, is mij ook nog een raadsel.
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor amourath op 29 jul 2010 22:32

draco schreef:allemaal mooie en fantastische maurelli's , of ze nu in volle grond of in potten staan

Ik vind de mijne toch mooi rood hoor, die heeft amper groen... een klein beetje aan de bovenkant van het blad, maar onderkant en stam zijn knalrood. Veel roder dan dat worden ze volgens mij niet... die van Jaak is ook mooi rood toch?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor erna op 30 jul 2010 09:43

Hallo,
Het overwinteren is ongeveer gelijk met hetgeen Plasta schrijft, alleen laat ik er minimum 4 bladeren aan, steek ik de plant uit, en met de kluit eraan laat ik hem eerst enkele dagen plat liggen om te drogen. Daarna in een pot ( zonder nog aarde aan toe te voegen ) en dan overwinteren in een niet gebruikte slaapkamer, dus ook redelijk donker, ook ongev. 10 graden.Ook geen druppel water. Heb ondertussen al ondervonden dat een onverwarmde serre te koud is.
Na de winter in de woonplaats zetten, de ondertussen verdorde bladeren eraf knippen en wachten op 'beweging". Daarna pas beginnen wat water te geven, en wanneer het eerste blad terug mooi staat te blinken, gaat hij terug naar buiten.
groetjes, Erna
Bijlagen
DSC03756.jpg
maurelli 29.07.2010
DSC03756.jpg (135.02 KiB) 3842 keer bekeken
erna

374 bedankjes

Berichtdoor jonas op 30 jul 2010 10:06

Heb een paar foto's geplaatst over mijn ventricosum maurelli's, wat vinden jullie van de kleur van de bladeren! Zal niet zeggen dat ze dieprood van kleur zijn maar valt al bij al nog mee niet !! :P

Toen ik ze uitplante halverwege mei waren ze ongeveer een 60 cm hoog denk ik ( eerste foto) en nu eind juli 1m10(zie 2e foto).
Elke week een handvol siertuinmeststof en de bladeren kruipen er gewillig uit :lol:
Heb wel de indruk dat het meer gaat om kleine stevige plant met korte bladeren die breed uitgroeien, de schijnstam is ook kort en dik( 50cm ) :D

Hoop ze nog enkele jaren goed te kunnen overwinteren, mijn musa sikkimensis groeit als een speer en meet nu reeds 2m10. ( Zelf gezaaid begin :P vorig jaar en er zijn vier uitlopers aanwezig)
Mijn lasiocarpa, velutina pink planten en de glaucums staan in mijn serre.

Jonas
Bijlagen
Herschaalde kopie van DSCI0016.jpg
juist uitgeplant half mei
Herschaalde kopie van DSCI0016.jpg (90.61 KiB) 3841 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCI0032.jpg
eind juli
Herschaalde kopie van DSCI0032.jpg (127.75 KiB) 3841 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCI0038.jpg
ventricosum maurelli
Herschaalde kopie van DSCI0038.jpg (126.08 KiB) 3841 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCI0040.jpg
nu 50cm omtrek
Herschaalde kopie van DSCI0040.jpg (115.3 KiB) 3841 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCI0044.jpg
musa sikkimensis nu 2m10
Herschaalde kopie van DSCI0044.jpg (79.56 KiB) 3841 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCI0035.jpg
Herschaalde kopie van DSCI0035.jpg (129.41 KiB) 3841 keer bekeken
jonas

0 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 30 jul 2010 12:32

plasta schreef:Overwinteren.
Alle bladeren op 1 na, eraf gesneden. Dit ene blad heeft als taak alle vocht dat nog aanwezig is, op te drinken. De ensete uit de grond steken, de wortelkluit stelt echt bijna niks voor. De 'stam' is misschien wel dikker dan de kluit. De ensete een halve dag op de kop laten uitlekken.
De banaan in een pot gezet en aangevuld met droge potgrond, zodat die wat vaster staat. De zwaarste klus....het gevaarte de zolder op slepen (zolang het nog gaat). Op zolder in het volledige donker gezet. Het zal rond de 10 graden zijn geweest bij mij op zolder. Geen ene druppel water meer geven en wachten tot het voorjaar weer aan de deur klopt.
Banaan weer naar beneden gehaald en langzaam weer water gaan geven en aan het licht laten wennen. In de winterperiode op zolder maakte de banaan nog enkele groene bladeren aan, maar hier heb je verder niets aan. Ze zorgden wel voor voldoende droogte tijdens de winter, maar bij dag/zonlicht sterven die af en zijn zeker niet mooi.
Het is niet verstandig om de banaan liggend te bewaren, want de banaan blijft een beetje doorgroeien en wilt altijd naar boven groeien, waardoor de groeipunt haaks op de stam komt te staan.....hier herstelt de banaan bijna niet van en zal een langzame dood in het voorjaar tegenmoet gaan.

Zo heeft het bij mij dus afgelopen jaar gewerkt. Hopelijk kan ik nog 1 winter de monstertjes de zolder op krijgen via de vlizotrap. Daarna zal ik noodzakelijkerwijs de onverwarmde garage in moeten vluchten en hoe dit goed moet gaan, is mij ook nog een raadsel.

Mooi verhaal!
Dit klinkt me toch een stuk beter in de oren dan een compleet bouwwerk om de banaan heen te bouwen en goedkoper ook!

Bedankt voor de tip!
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Senseo72 op 30 jul 2010 21:04

Hier nog een foto van vorig jaar in de zelfde pot
Bijlagen
DSC0355d1.jpg
DSC0355d1.jpg (284.82 KiB) 3815 keer bekeken
Senseo72