musa hoe groot moet ie zijn voor bloei?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

musa hoe groot moet ie zijn voor bloei?

Berichtdoor homer op 03 maart 2015 10:04

Hoe groot moet een Musa sikkimensis zijn voordat ie gaat bloeien/ de mijne is nu 3 meter en heeft een stam van 50 cm omtrek dus hoop ik eigenlijk wel dat ie dit jaar wel een keer wat gaat doen.

peter
homer

24 bedankjes

Re: musa hoe groot moet ie zijn voor bloei?

Berichtdoor lapalmeraie op 03 maart 2015 12:47

De meningen lopen uitéén om eerlijk te zijn.
Sommigen beweren dat grootte en rol speelt anderen het aantal bladeren dat hij ontwikkeld moet hebben.

In ons klimaat vind ik de vuistregel in jaren wel aardig toepasbaar.
Wanneer je hem 4 jaar aan een stuk kunt laten doorgroeien wordt de kans op bloei zeer groot.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor homer op 03 maart 2015 13:30

ok bedankt! dan is de kans groot dat ie dit jaar wat gaat doen? we zullen afwachten.
homer

24 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 05 maart 2015 15:08

Ik sluit me wel aan bij de vier jaar inderdaad, maar of je dan iets hebt aan de bloem is de vraag, vruchten gaan toch niet rijpen en de eventuele zaden dus ook niet.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 05 maart 2015 15:14

Volgens mijn ervaring is het inderdaad niet de grootte maar het aantal bladeren (en dus ouderdom) dat hij ontwikkeld heeft.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor homer op 05 maart 2015 21:05

Dus eigenlijk kan ik ze voor de helft terug snijden en dan nog kunnen ze gaan bloeien? dat scheelt een hoop inpakken.
homer

24 bedankjes

Berichtdoor GeL op 09 maart 2015 16:53

Ik heb ooit gelezen dat een banaan na het aanmaken van 32 t/m 44 bladeren begint te bloeien.
Klinken een beetje zoals heilige getallen. :thai:
Bij gembers (Hedychium) heb ik kunnen vaststellen dat er altijd ongeveer 13 (volwassen) bladeren zijn alvorens de bloem verschijnt. Geteld bij H. spicatum, H. greenii, H. densiflorum en H. coccineum.

En nu tellen maar :D

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 10 maart 2015 13:41

GeL schreef:Ik heb ooit gelezen dat een banaan na het aanmaken van 32 t/m 44 bladeren begint te bloeien.
Klinken een beetje zoals heilige getallen. :thai:
Bij gembers (Hedychium) heb ik kunnen vaststellen dat er altijd ongeveer 13 (volwassen) bladeren zijn alvorens de bloem verschijnt. Geteld bij H. spicatum, H. greenii, H. densiflorum en H. coccineum.

En nu tellen maar :D

Gr,
Michel

Als dat zo is dan is mijn accuminata al redelijk goed op weg denk :fluiten: Nog een zomertje er bij en dan van t volgende voorjaar bloei? :lol:
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor retep op 12 apr 2015 12:36

Mijn mussa basjoo's zijn al dik 6 jaar of zelfs iets ouder, en die overwinter ik in een
tentje waar ik een petroleumkacheltje inzet en een electrisch kacheltje
met thermostaat, voor als de petroleum op zou raken, en zo overwinter ik mijn
basjoo's, en slechts een enkeling heeft dan het loodje gelegd, en dat waren altijd jonge scheuten die het toch al niet zo best deden, dus niks aan verloren.
Ik begon met 6 stekjes, en door de jaren heen heb ik daar zelf dus weer een hoop
stekken vanaf gesneden en een eigen pot gegeven, dus heb ik er nu een stuk of 20
en een daarvan is vorige zomer dan toch in de bloei gegaan, alleen is dat mij niet
opgevallen, want ik heb maar een kleine plaats, en die staat altijd ramvol, en wel
zo ramvol dat het hier net een oerwoud lijkt, dus staat alles dicht op elkaar,
en nu kan ik wel zeggen, te dicht op elkaar, want ik heb veel te veel staan,
en staat alles te vechten om een beetje zonlicht, dus erg hard groeit het hier niet
meer, maar ondanks dat is die ene banaan toch in de bloei geschoten
en heb ik eergisteren dan ook het kleine trosje er af geknipt, en een paar foto's van gemaakt.
Ik heb me dan ook eens laten vertellen dat de zomers hier te kort en niet warm genoeg zijn om volledig uitgerijpte bananen te ontwikkelen, dus dat gaat niemand lukken, tenzij
men een kas heeft die het hele jaar door tropische temperaturen heeft, maar
dan moet je wel geld te veel hebben voor de stookkosten, dus niet weggelegd
voor de gewone man, maar het blijft toch leuk om te proberen om je bananen heel te houden, en als er dan een in de bloei schiet, dan betekend dat je het toch wel goed doet, ook als de bananen niet op ware grote groeien en afrijpen.
Bijlagen
banaan 2.jpg
banaan 2.jpg (113.99 KiB) 5108 keer bekeken
Banaan.jpg
Banaan.jpg (86.04 KiB) 5108 keer bekeken
retep

2 bedankjes

Berichtdoor retep op 12 apr 2015 12:53

Btw, ik zie vaak mensen die hun bananen inpakken, maar dat heb ik zelf ook eens gedaan
met mijn allereerste banaan, en wel kippengaas rond de stam, en daar een halve baal stro
erin en dat heeft niks uitgehaald, want het voorjaar erop, was deze alsnog kapot gegaan.
En dan wil ik het niet eens hebben over de gigantische troep die ik van dat stro heb gehad,
en toen ging het maar om 1 banaan, dus niet te doen als je er een stuk of 20 hebt,
en toen ben ik een tentje gaan maken waar alles instaat. Al mijn planten staan dan ook in potten, want dan kun je nog eens schuiven, en in mijn geval is dat dan ook de enige optie,
want ik heb maar een zeer kleine plaats, en moest ik na elke zomer eerst m'n opzetzwembad opruimen, en op die plek een klein kasje bouwen, en dan in het voorjaar weer alles vice versa, dus een hoop werk allemaal, en dat werd me teveel, dus heb ik vorig jaar een vierkant tentje gekocht van 3x3m en daar een klein bubbelbadje ingezet, dat ik zo kan opruimen, en dan gaat het katoenen doek van het tentje er af en doe er zeil op, en zet het tentje dan op 4 stalen vaten die met water gevuld worden, en waar het tentje dan aan vastgebonden word, en dat alles is dus perfect blijven staan na de storm van 2 weken geleden. Nu moet ik dus alleen maar de planten naar buiten zetten, en de vaten onder het tentje vandaan halen, katoenen doek er weer op en dan kan ik alles weer mooi aankleden met de vele bananenplanten en palmbomen die ik heb, en uiteraard nog tal van andere
plantjes en een hoop bloemen.
retep

2 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers