door retep op 12 apr 2015 12:36
Mijn mussa basjoo's zijn al dik 6 jaar of zelfs iets ouder, en die overwinter ik in een
tentje waar ik een petroleumkacheltje inzet en een electrisch kacheltje
met thermostaat, voor als de petroleum op zou raken, en zo overwinter ik mijn
basjoo's, en slechts een enkeling heeft dan het loodje gelegd, en dat waren altijd jonge scheuten die het toch al niet zo best deden, dus niks aan verloren.
Ik begon met 6 stekjes, en door de jaren heen heb ik daar zelf dus weer een hoop
stekken vanaf gesneden en een eigen pot gegeven, dus heb ik er nu een stuk of 20
en een daarvan is vorige zomer dan toch in de bloei gegaan, alleen is dat mij niet
opgevallen, want ik heb maar een kleine plaats, en die staat altijd ramvol, en wel
zo ramvol dat het hier net een oerwoud lijkt, dus staat alles dicht op elkaar,
en nu kan ik wel zeggen, te dicht op elkaar, want ik heb veel te veel staan,
en staat alles te vechten om een beetje zonlicht, dus erg hard groeit het hier niet
meer, maar ondanks dat is die ene banaan toch in de bloei geschoten
en heb ik eergisteren dan ook het kleine trosje er af geknipt, en een paar foto's van gemaakt.
Ik heb me dan ook eens laten vertellen dat de zomers hier te kort en niet warm genoeg zijn om volledig uitgerijpte bananen te ontwikkelen, dus dat gaat niemand lukken, tenzij
men een kas heeft die het hele jaar door tropische temperaturen heeft, maar
dan moet je wel geld te veel hebben voor de stookkosten, dus niet weggelegd
voor de gewone man, maar het blijft toch leuk om te proberen om je bananen heel te houden, en als er dan een in de bloei schiet, dan betekend dat je het toch wel goed doet, ook als de bananen niet op ware grote groeien en afrijpen.
- Bijlagen
-

- banaan 2.jpg (113.99 KiB) 5110 keer bekeken
-

- Banaan.jpg (86.04 KiB) 5110 keer bekeken