Musa sikkimensis dood en nu musa basjoo ?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Musa sikkimensis dood en nu musa basjoo ?

Berichtdoor greekpalm op 12 jul 2011 21:24

omgeveer 1 maand geleden is mijn sikkimensis begonne met zijn ondergang en vorige week helemaal weggerot... ik dacht dat ik teveel water had gegeven.. (raar want temperatuur was elke dag tusse de 30 en 35 graden ... een paar dagen geleden begon mijn basjoo de zelfdee symptome te krijgen ... potgrond een paar centimeter onder de oppervlakte bleek bijna droog te zijn .. dus bleek normaal....

Had mijn basjoo gekocht ergens in maart en had juist 2 bladjes na 2.5 weken na transport(vliegtuig) en herpotting begon het zeer vlug te groeien en omgeveer 5 dagen geleden bleken de blaadjes beetje slap te staan en nu beginne ze beetje bij beetje te rotten... teveel water ?? geef hun bijna elke dag water ... maar omgeveer 24 uur later is dee grond kurkdroog... (hoge temperaturen met weinig vochtigheid en veel wind) heb mijn musa omgeveer 3 keer meststoffen gegeven (20-20-20 met micronuttrienten,, omgeveer 3 gram per keer) ze ziten onder volle zon van zonsopgang (6.30) tot omgeveer 2uur s'namiddags UV schommeld dagelijks tussen 10 en 12

enig idee wat er aan de hand is ?
Bijlagen
musa.jpg
musa.jpg (284.94 KiB) 4054 keer bekeken
musa2.jpg
musa2.jpg (231.54 KiB) 4054 keer bekeken
musa3.jpg
musa3.jpg (288.11 KiB) 4054 keer bekeken
greekpalm

5 bedankjes

Re: Musa sikkimensis dood en nu musa basjoo ?

Berichtdoor plasta op 13 jul 2011 01:45

Als ik een gokje mag wagen....
meer/vaker water geven en minder meststoffen. 3x in een maand die meststoffen is wat veel :?:

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 13 jul 2011 09:26

wordt hij niet opgegeten door rupsen? zo ben ik al eens een filifera kwijt geraakt.

Lopen ze vanuit de wortel ook niet meer uit?
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor shusui op 13 jul 2011 09:33

Waarom heb je ze in pot staan ?
In uw klimaat zullen ze het denk ik toch veel beter in volle grond doen dan in pot.
Dat is hier zelfs het geval ;)

Zijn de wortels nog gezond ? Het kan misschien zijn dat er larven van een of andere kever (vb Taxuskever, ik weet niet of jullie daar last van hebben, hier komt die wel voor) of de lavren van de varenrouwmug aan de wortels eten.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 13 jul 2011 13:48

omdat die te klein was toen ik hem had gekocht ,, en het is nu te warm om te planten (zeker vanaf deze week 38 a 40 grade in de schaduw en rond de 65 a 70 in volle zon .... 30% vochtigheid en veel wind ... beter banaan in oven stekken... ze zullen (samen met nieuwe palmen) volgende lente in volle grond zitte ... ervaring met mijn cavendish zou dit ergens midde a eind maart zijn (wanneer ze wakker worden en nieuwe bladere aanmaken)

trouwens zijn ravenala madagascariensis niet even winterhard als cavendish ?

ik zal mijn basjoo overplanten vandaag en zal extra aandacht geven aan zijn wortels
greekpalm

5 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 jul 2011 14:03

Ik zou zeggen dat een Ravenala nog minder kou kan verdragen dan een Cavendish.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 13 jul 2011 17:54

ok kheb mijn basjoo herpot en mijn dode sikkimensis uitgehaald.. bijna alle wortels waren zeer donker bruin/ zwart .. omgeveer 2 a 5% waren licht grijs /wit ...
er waren geen rupsen/larven of kevers aanwezig ... ik denk dat het iets te maken heeft met water/meststoffen ... maar heb een paar verschillende ensete die opdezelfde plaats zitte en zelfs beetje meer worden gewaterd en evenveel mest gegeven en zien er gezond uit ... mijn Ensete glaucum is en extreem vlugge groeier van juist 2 blaadjes en 5 cm hoog is het nu (na nog niet eens 2 maanden) is hij nu 40cm hoog

ongeloofelijk
greekpalm

5 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 jul 2011 20:34

Een gezonde plant weet raad met al die meststoffen en watergiften in tegenstelling tot een jonge aanplant.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 19 jul 2011 19:56

slecht nieuws mijn basjoo ziet er nog slechter uit....

maar mijn cavendish begint dezelfde verschijnsels te krijgen....

kan het een virus zijn? heb een tijdje geleden een schaar gebruikt om oude bladeren weg te knippen van mijn sikkimensis en dan mijn basjoo en uiteindelijk van mijn cavendish...

heeft iemand enig idee als een virus dit kan veroorzaken ?
greekpalm

5 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?