spint of niet ?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: spint of niet ?

Berichtdoor ick op 23 apr 2011 21:26

Komt spint ook voor bij palmen? en dan met name bij een Chamaerops humilis? Eén van mijn exemplaren vertoont nl. gelijkenis met de musa van dit topic (bruine vlekken over het blad en dode punten). De plant heeft dit al een paar jaar in lichte mate, maar ik dacht dat het bladverbranding was. Na de afgelopen winter is het erger geworden. Nu ik de musa-foto's zag, deed me dit denken... Overigens met excuses voor het 'vervuilen' van het onderwerp!

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 apr 2011 15:02

Spint verraadt zichzelf door spinnenwebjes in de bladoksels en wit/zilvere vlekjes op het blad.

Bekijk anders voor jouw vraag even mijn EHBO-gids voor palmen ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor ick op 26 apr 2011 19:54

Dank je, Niek!
Ik heb op je site dan ook in no-time het antwoord gevonden...
Het ziet er precies zo uit als op het fotootje (volgens mij ook een Chamaerops humilis) waarbij er volgens jou sprake is van wortelschade. Ik weet nu alleen nog niet hoe het komt en wat ik er aan moet doen. De palm staat 's winters op dezelfde plek als zijn collega-humilis die deze schade absoluut niet vertoont. Nu staat de eerste 's zomers wel in de volle zon de gehele dag, terwijl de andere een halfbeschaduwde plaats heeft. Maar het leek mij eerder dat de eerste op de beste plaats staat. Misschien toch maar wat meer schaduw geven? Of regelmatiger water? De tweede -die in de schaduw- groeit heel goed, krijgt minder vaak water, maar staat door zijn standplaats eigenlijk nooit droog. De eerste daarentegen staat regelmatig droger.
Nou ja, in ieder geval hoef ik niet naar de bestrijdingsmiddelen te grijpen, dat vind ik al een prettige wetenschap.
Dank!
groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 apr 2011 21:47

Mooi zo ;)
Op die foto zie je inderdaad mijn humilis en die zwarte vlekken op het blad zijn gekomen door wortelschade tijdens de winter. De palm heeft er verder net echt veel last van gehad hoor. Het nieuwe blad was ook weer normaal.
Goed en nu weer on topic :D

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?