Verdorde palm, nog te redden? :-(

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Verdorde palm, nog te redden? :-(

Berichtdoor palmdummie op 07 jan 2010 19:38

Hoi,

Sinds een paar maaden heb ik de livistonia rotundifolia. Het ging heel goed, tot een paar dagen gelden hij er ineens van de een op de andere dag helemaal uitgedroogd uit zag! De bladeren zijn nog wel groen, maar voelen helemaal bros en uitgedroogd aan. Ik wil graag weten of en hoe hij nog te redden is. Na het lezen van verschillende artikelen op de site vermoed ik dat de koude droge tocht ('s nachts) en de droge en warmte lucht van de verwarming (de volgende dag) hem de das om heeft gedaan.. (of toch ook misschien icm met spint?)

De speer (het nieuwste blad, toch?) zit nog vast, maar is oók helemaal uitgedroogd. In dit artikel las ik wel iets over winterschade, maar dat heeft vooral betrekking op bevriezing bij grote palmen buiten, volgens mij http://palmvrienden.net/lapalmeraie/2009/06/ehbo-gids-voor-palmen/
Wat kan ik het beste met deze huiskamerpalm doen? Is hij nog te reden en hoe? Of is ie dood? :-(
(Vol hoop blijf ik hem nog water geven...)

Hierbij een foto:
livistonia rotundifolia.jpg
livistonia rotundifolia
livistonia rotundifolia.jpg (135.91 KiB) 16853 keer bekeken

Alvast heel erg bedankt voor de reactie!
palmdummie

0 bedankjes

Re: Verdorde palm, nog te redden? :-(

Berichtdoor Dejagere op 07 jan 2010 19:51

Hoi 8 tal jaar geleden had ik ook een Liv.rot. gekocht iets kleiner formaat en in huis geplaatst;hij is ook verdroogd en langzaam gestorven.Ik kan je dus geen hoop geven;anderen misschien wel.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 jan 2010 21:35

heb ook al verschillende palmen aangekocht via tuincentra en bloemwinkels , maar nooit in gelukt om er eentje over te houden ,
mooi als je die koopt , maar na enige tijd beginnen bladeren dor te worden
is precies een palm die niet zo gedijt in huiskamers
komt hier niet meer binnen
draco

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jan 2010 21:50

Hallo palmdummie

Welkom op het forum :D

Je hoort dit wel vaker over de Livistona.
Ik zelf heb er ook eentje staan, onderstaand een foto van net na de aankoop.
Te onzorgvuldig had ik hem meteen in de volle zon gezet waardoor praktisch al het blad verbrand was. Rechts zie je hoe hij zich daarna mooi heeft herpakt (linksonder zie je nog wat bladschade). Die laatste foto is gemaakt in 07/2009. Nu staat hij er nog steeds prachtig bij. De hoop nog niet opgeven dus. ;)

livistona.jpg
livistona.jpg (95.23 KiB) 16800 keer bekeken

Het is inderdaad niet normaal dat het nieuwste blad plots ineens verdort. Meestal wijst dit op speerrot. Je hebt al gecontroleerd of de speer (het nieuwste blad inderdaad ;) ) nog goed vast zit. Prima. Controleer ook eens de andere verdorde bladeren. Zitten die ook nog goed vast?

Tocht is voor de meeste palmen niet aan te raden. Net zo min als extreme temperatuur schommeling of droge lucht. De huidige standplaats lijkt me dan ook niet ideaal. Geef hem om te beginnen alvast een betere plek. Ook de watergift kun je best wat minderen. In de winter verbruikt de palm minder water en door de ziekte is de groei nu ook even stil gevallen.

De luchtvochtigheid moet bij deze palmen wél hoog zijn. Regelmatig benevelen dus.
Mijn Livistona staat momenteel in de badkamer net onder het Velux-raam. Eigenlijk een ideale plek voor deze palm. Warm, vochtig en veel licht.

Misschien hebben de andere forumleden nog bijkomende tips?

ps. ik heb je berichtje wel even verplaatst naar de juiste rubriek ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 07 jan 2010 23:43

de rotundifolia houdt wel van een beetje vochtige grond en kan slecht tegen droge grond, dat kan het uitdrogen verklaren.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor palmdummie op 08 jan 2010 00:05

Heel erg bedankt voor de snelle reacties. :-) Ik begrijp hieruit dat deze palm niet echt de makkelijkste is om mee te beginnen. Daarom misschien in het vervolg een makkelijkere.

Alle bladeren zijn verdort, en zitten inderdaad allemaal nog vast. Ik zal hem nu verplaatsen naar een kamer waar ik s' nachts niet het raam open doe om te luchten. Deze nieuwe plek is alleen wel aan de noordkant, maar nu in de winter is overal weinig licht.. De badkamer is een goede tip. Alleen woon ik in een oude flat met een heel erg kleine donkere douche (klein raam) dus ik denk dat deze niet zal voldoen.

Ik hoop dat de nieuwe plek en het benevelen helpen en hij toch weer zal gaan groeien. Enig idee wanneer te verwachten is dat het groeiproces weer begint? (Hoelang ik dus geduld zal moeten hebben ;-)) En is het vergroten van herstel misschien ook nog te stimuleren met bv pokon of een andere middel?
Bedankt!

Groeten,
LS

ps Ik had deze rubriek niet gezien, handig! :-)
palmdummie

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 jan 2010 09:51

Hallo palmdummie

Het is inderdaad niet de allergemakkelijkste palm, doch veel verkocht.
Maar we laten ons doordoor niet uit het veld slaan hè ;)

Licht is een hele belangrijke factor. De badkamer is in jouw geval dan inderdaad niet handig.
Sowieso is mijn ervaring dat planten het in een flat op één of andere manier toch nooit zo goed doen als in een huis...

Een nieuwe standplaats zal waarschijnlijk al veel helpen.
Verder blijft het wat afwachten en zien hoe hij zich herpakt (en wanneer).
Let vooral op de speer. Zodra je daar weer groen zit verschijnen ben je op de goede weg. :)

Zoals Ro aangeeft, niet laten uitdrogen maar ook niet verzuipen. Dat is altijd de kunst.

tip: als je inmiddels het exotenvirus toch te pakken hebt en wel iets leuks wilt kunnen opvolgen naast de Livistona is een Washingtonia zeker een aanrader. Die palmen groeien als onkruid en zullen ook in jouw flat prima gedijen ;)

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor palmdummie op 08 jan 2010 13:32

Hoi,
Ik zal geduldig zijn en hem nog een kans geven. Een makkelijkere palm is een goed idee. Nu las ik dat ik gratis zaden krijg als 'nieuweling' en ik heb al met Christophe gemailt. Ik heb nog nooit palmen gekweekt maar het lijkt me erg leuk om eens te proberen. :-) Hier op het forum rond lezend lijkt het wel of zelfkweken een grotere kans van slagen heeft dan kopen in een tuincentrum. Ik ben benieuwd!

Groeten,
LS
palmdummie

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 jan 2010 14:15

Absoluut!
Zodra je de zaadjes ontvangen hebt kun je aan de slag.
De instructies kun je stap voor stap teruglezen in de zaaihandleiding.

Eigen zaailingen doen het inderdaad vaak beter omdat planten uit het tuincentrum in ideale omstandigheden werden gekweekt en plots van omgeving veranderen. De palm moet zich hieraan aanpassen en daarin zijn niet alle soorten even succesvol.
Bij het zelf kweken heb je deze plotse omslag niet. Verkeerde omstandigheden zorgen ervoor dat het zaadje gewoon niet kiemt. Bovendien kiemen er vaak meerdere zodat je ook wat reserve hebt in geval van 'uitvallers' ;)

Alvast veel succes!
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?