Sproetenziekte Trachycarpus fortunei

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Sproetenziekte Trachycarpus fortunei

Berichtdoor Exotique op 24 okt 2013 22:29

ScreenHunter_51 Oct. 24 22.22.jpg
ScreenHunter_51 Oct. 24 22.22.jpg (136.26 KiB) 3226 keer bekeken
Ik heb dit jaar een nieuwe aanwinst in huis gehaald. Ik kreeg de palm al met die bladvlekken, maar ik heb met een vergrootglas gekeken of er spint op zat en niks gezien. Bovendien zijn de bladstelen heel gedrongen en zijn de bladpunten snel zwart.

Al mijn andere palmen doen het wel goed. Mijn vraag is: wat is er mis met deze palm?

De gedrongen groei kwam door kalkgebrek, dat is inmiddels opgelost. Maar die lichtgroene sproeten blijven ook op de nieuwe bladeren zichtbaar.

Heeft iemand advies?
De definitie van "Exoten": ze zijn grillig, onvoorspelbaar en sexy.
Exotique

0 bedankjes

Re: Sproetenziekte Trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 24 okt 2013 23:32

Misschien is het een bladvlekkenziekte. Heeft de palm een gezonde beworteling? De aarde toont erg nat waardoor de wortels verstikken (zuurstofgebrek). De losse natte grond zoveel mogelijk verwijderen en de palm opnieuw oppotten in een luchtig grondmengsel eventueel 'n kleinere potmaat afhankelijk van de doorworteling. Daarna de grond lichtvochtig houden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Exotique op 24 okt 2013 23:55

De wortels zijn wit, dus dat ziet er goed uit. Ik heb de palm wel buiten gezet van mei tot september. Door de vele gietbuien is de textuur van de grond allesbehalve. Ik heb een 15-5-15, 3% MgO gegeven. 1 maand geleden heb ik calciumlactaat pentahydraat gegeven. De palm herpakte zich daardoor enigszins

Ik ga opnieuw oppotten, in een stenen vierkante pot. Maar wat is de optimale pH eigenlijk voor Trachy's? Is het verstandig om de grond met steentjes te mengen, zodat de wortels wat meer ademruimte krijgen?

Ik kan erg weinig vinden in de wetenschap over de grondsamenstelling bij T. fortunei.

Tnx Draco, het lijkt erop dat je ook behoorlijk thuis bent in de biochemie. :thumb_up:
Exotique

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 okt 2013 19:10

Mijn biochemische kennis is tot nu toe van weinig nut geweest bij deze liefhebberij.
Ik geef mijn kuipplanten nu en dan een NPK mest met Magnesium + sporenmelementen. Calcium lactaat pentahydraat, is een hele mondvol, had ik nog niet van gehoord. Ik houd me niet bezig met pH waarden e.d. of op soort toegespitste potgrondmixen. Ik gebruik standaard potgrond (zwartveen) en meng dat 2 op 1 met Cocopeat voor meer luchtigheid. Je zou ook fijn grit, lavakorrels of brekerszand kunnen toevoegen. Ik gebruik dat voor de succulenten. Verder gaat een handvol DCM granulaat (mix 5) door de potgrond en wat lavameel. Kalk gebruik ik niet, maar ik zou dan eerder kiezen voor Maërl. Genoemde mix voldoet goed voor vrijwel al mijn kuipplanten, palmen, varens, Cordyline en Yucca.
Om de vermijden dat de potgrond lang nat blijft, staan de planten in verhoudingsgewijs krappe containers, zodat de grond snel droogt na een gietbeurt. Er komt dan lucht in de kluit. Dit is een ideale situatie. Bij de volgende beurt wordt de lucht verdreven en ververst. In natte periodes met name in het najaar zet ik de kuipen van vochtgevoelige soorten beschut voor de regen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 25 okt 2013 19:46

Mij lijkt het alsof deze trachycarpus last heeft gehad of last heeft van spint . Spuiten met Masaii is in het laatste geval erg belangrijk om je andere planten niet aan te tasten .
Gr
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 okt 2013 16:43

Ik denk dat vooral de natte grond hiervoor gezorgd heeft ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Exotique op 31 okt 2013 17:29

Spint is zeker niet uitgesloten. Zelf heb ik al eens meegemaakt dat er miniscule kleine spintmijten aanwezig waren op mijn Rhipsalis cereuscula, in twee weken tijd lagen bijna alle 'segmenten' op de grond. Zie foto.
IMG_0410.JPG
IMG_0410.JPG (257.98 KiB) 3057 keer bekeken

Misschien kan ik toch maar beter preventief spuiten. Maar mijn vraag is of de bladeren van de palm daardoor niet aangetast worden met bepaalde chemische spintmiddelen en wat kan ik het best daartegen spuiten of preventief doen?

Inmiddels heb ik de palm in een kleinere vierkante stenen pot gezet. Gezien de textuur van de grond heb ik (preventief) deze grond meteen buiten weggekapt en met nieuwe Albert Heijn potgrond de pot gevuld. Deze grond bevat nogal wat onkruidkiemen, weinig meststof en geen isomobolletjes om het geheel voldoende luchtig te houden.

De wortels zelf zijn behoorlijk lang, in die mate zelfs dat de wortels langer zijn dan de palm zelf. Wel heb ik enkele dode kiemwortels verwijderd. Dus als het spintmijten zijn, wat kan ik dan nu nog doen?

:off_topic:
Nu ga ik ergens wat steengruis gaan zoeken om dit te mengen met die 'voordelige potgrond'. ;)
Exotique

0 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?