Washingtonia verzorging

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Washingtonia verzorging

Berichtdoor palmpje op 03 mei 2009 12:16

Beste palmvrienden,

Mijn Washingtonia vertoont nogal geelachtige bladeren. Ik ben bijzonder dol op deze palm en zou hem niet graag verliezen. Kan iemand eventjes met me mee redeneren wat de oorzaak zou kunnen zijn?

hij staat in het midden van de tuin waar hij een maximum van zon krijgt, ik geef hem regelmatig water, wat droge koemestkorrels en wat voeding voor buxus, wat mijn trachycarpus toch donkergroene bladeren gaf.

Een foto in bijlage.
Bijlagen
DSC00604.JPG
DSC00604.JPG (108.04 KiB) 7099 keer bekeken
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
palmpje

1 bedankjes

Re: Washingtonia verzorging

Berichtdoor lapalmeraie op 03 mei 2009 14:30

Hallo palmpje

De Washingtonia is ook één van mijn favorieten ;)
Je hebt een mooi exemplaar. Heb je die zelf gekweekt of zo gekocht?
Is het de filifera of de robusta? Hij heeft namelijk lange bladstelen en zo te zien geen stekels op de bladstelen maar de typische draden ontbreken op het blad... De robusta en de filifera zijn in een jong stadium niet altijd eenvoudig uit elkaar te houden :roll:
Staat hij eigenlijk in de volle grond of met pot en al ingegraven?
Aangezien hij nog behoorlijk mooi blad heeft staat hij vermoedelijk pas net buiten, nee?

Ivm het gele blad: Christian stelde onlangs zo'n zelfde soort vraag ivm zijn Phoenix canariensis: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=14&t=257
Paul heeft daar aangegeven dat de bladverkleuring door een ijzer tekort kan komen.

NB. Ik heb jouw berichtje ook even naar dezelfde rubriek verhuisd ;)

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor palmpje op 03 mei 2009 19:32

De palm staat nu ongeveer 1 maand in mijn tuin. De buitenste bladeren hadden een kleine beschadiging bij transport. De bladeren waren in de beginne donkergroen, maar beginnen nu stilaan lichtgroen te worden. Ik zal een poging wagen om de palm door de komende winter te loodsen, wat evenwel niet evident is denk ik voor dit type. Maar als hij zonder krachten de winter moet ingaan, maakt hij veel minder kans denk ik.

In de winkel werd hij verkocht zijnde robusta. Volgens een verkoper kan eventueel het verschil tussen robusta en filifera opgemerkt worden aan de witte - bruine 'lijn' die men kan terugvinden aan de onderkant van de bladsteel. Hij heeft wel kleine stekels op de bladstelen en de draden.

Ik zal eens zoeken in een tuincentra of ik een supplement kan vinden voor ijzer.

Bedankt voor de toffe reactie. Blij om nog mensen aan te treffen met een passie voor palmen.
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
palmpje

1 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 03 mei 2009 20:15

Voordat je andere middelen gaat toevoegen zal ik eerst afwachten hoe het nieuwe blad eruit ziet, je geeft zelf al aan dat hij uit een winkel komt en nu bijna de hele dag in de zon staat, volgens mij verkleuren de bladeren door de zon.
Een Washintonia met dat voormaat stam heeft al gauw elke dag veel water nodig helemaal met de temperaturen van de laatste tijd.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 mei 2009 20:16

:D Inderdaad, het is leuk om hier zoveel enthousiaste liefhebbers dagelijks terug te vinden!

Als jouw Washingtonia zo'n wit-bruine lijn op de bladstelen heeft dan is het inderdaad zonder twijfel een robusta. Dat verklaart ook het ontbreken van de draden. ;)
Paul heeft me een keer deze site doorgegeven waarin het verschil tussen een filifera en een robusta mooi wordt duidelijk gemaakt.

De donker groene bladeren waar jij het over hebt én de lange bladstelen waardoor ik aan de filifera dacht zouden er weleens op kunnen wijzen dat de palm bij de handelaar donker heeft gestaan. In het blad worden dan meer bladgroenkorrels gevormd en hij maakt langere bladstelen aan op zoek naar licht. Nu staat hij bij jou in de volle zon en in de volle grond. Hij moet daar natuurlijk even aan wennen. Hij zal er dan ook niet meteen stralend uit zien maar moet eerst z'n "draai" vinden.
Waar heb je deze robusta eigenlijk gekocht?

De 2 filifera's staan al klaar voor morgen. Daarmee is je Washingtonia collectie alvast compleet ;)

Vriendelijke groeten
LP
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor palmpje op 04 mei 2009 19:12

Zeer interessante info allemaal. De Washingtonia komt uit de FloraLux. De boom stond daar te koop voor een 80-tal euro. Voor een washingtonia van dit formaat vond ik dit een koopje. De bladeren zelf vind ik onnatuurlijk groot voor z'n formaat, en daarom kan ik best geloven dat hij te weinig licht heeft gekregen bij de kweker. De Washingtonia staat erom bekend om normaal gezien geen problemen te hebben bij volle zon. De nieuwere bladeren lijken dan ook kleiner van formaat dan de oudere. (Zie het jongste blad die nog naar boven moet komen).

Mijn collectie is deels compleet met de twee filifera's maar ik ga nog op zoek gaan naar 2 zaailingen van filibusta (kruising). Dan heb ik alles op Washingtonia gebied :|

Zou het kunnen dat de Washingtonia water te kort heeft? Dat was nu het enige wat ik niet op m'n lijstje gezet had als mogelijke boosdoener. Het grondwater zit hier niet zo diep, en de bodem voelt lekker vochtig aan.

Weten jullie soms of het blad nog groeit éénmaal de speer al is gevormd en de bladsteel nog groeit? ( Ik veronderstel dat het blad niet meer groeit éénmaal het zich ontplooit ? )
palmpje

1 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 04 mei 2009 20:26

Als jij aangeeft dat de grond vochtig is dan heeft hij geen water tekort, is de grond ook dieper vochtig?

Als het blad eenmaal uit de stam is groeit hij niet verder, de bladsteel wel. Het blad wordt nu kleiner omdat hij in de zon staat en met wind te maken heeft, in de winkel was hij beschermd en dan maakt hij grotere bladeren aan.

De Washintonia Robusta's die ze hier in Nederland bij de gewone tuincentrums verkopen zijn bijna allemaal Filibusta's (vooral die met meerdere stammen in 1 pot), staat wel Robusta op maar dat komt omdat ze er heel weinig verstand van hebben.

Ik heb er vorig jaar 1-tje gekocht met 4 stammen en de stammetje waren ongeveer 10 cm, deze heb ik onbeschermd in de volle grond gelaten afgelopen winter (-12) en na de winter was er 1 stam rot en de 3 andere zijn nu bezig met hun 3de blad. Ik had ook 1 kleine robusta en 1 kleine filfera in de grond staan en die zijn naar de planten hemel. Alle 3 stonden ze naast elkaar in de grond.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 mei 2009 20:50

TropiRo schreef:De Washintonia Robusta's die ze hier in Nederland bij de gewone tuincentrums verkopen zijn bijna allemaal Filibusta's (vooral die met meerdere stammen in 1 pot), staat wel Robusta op maar dat komt omdat ze er heel weinig verstand van hebben.

De robusta kun je van de filifera onderscheiden door die wit-bruine streep op de bladsteel, maar waaraan herken je de filibusta eigenlijk? Hebben die ook iets specifieks?
Hier in de winkel stond ook zo'n meerstammig exemplaar waarvan ik ook begon te twijfelen tussen robusta en filifera... hoogstwaarschijnlijk dan ook wel een filibusta ;)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor palmpje op 04 mei 2009 21:56

Als de witte katoenachtige draden echt een uniek kenmerk zijn voor de Filifera, dan is deze misschien een Filibusta :oops: want er zijn wel draden op te merken, alleen zijn dit er helemaal niet veel. De stekels zijn ook aanwezig enkel zijn die niet zo uitgesproken. Ik maak nog wel wat foto's om de details te tonen.
palmpje

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 mei 2009 22:19

In een jong stadium hebben zowel de robusta als de filifera draden. Pas bij het ouder worden raakt de robusta deze definitief kwijt. Post inderdaad nog eens wat foto's, dan zien we wel. Maar dan nog is het niet altijd eenvoudig te bepalen hoor :?
lapalmeraie

856 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?