Graag wil ik bij deze eens nagaan of er mensen zijn die ervaringen hebben met het zogenaamde 'sluikplanten'?
Toen ik in 2007 wanhopig op zoek was naar Japanse siernetels was ik op internet bij toeval bij een groep mensen terecht gekomen die zich met sluikplanten bezig houden, het bleek tamelijk populair te zijn in een groot aantal Nederlandse steden. Sluikplanten bestaat erin dat mensen zonder 'officiële' toestemming planten uitzetten op braakliggende terreinen, werven, door vandalisme vernietigde plantsoenen, kraakpanden, of door butgettaire redenen slecht onderhouden stadsparken. Het grote voordeel is dat deze kale terreinen er terug fleurig gaan uitzien en veel achterbuurten in steden een vriendelijker en aangenamer karakter krijgen.
Vorige week zag ik een televisieaflevering op één van iemand uit België die zich met deze activiteit bezig houdt en complete bossen had laten groeien in ons land. Ik ben uit nieuwsgierigheid weer gaan rondzoeken en nu blijkt dat verschillende natuurverenigingen waaronder Natuurpunt Vlaanderen dit fenomeen sterk aanmoedigen (de term zou zelfs door hen bedacht zijn) om het verstedelijkte Vlaanderen weer een groen karakter te geven. Ook de politieke partij Groen! staat hier helemaal achter.
Nu ben ik plots op het idee gekomen om met Google Maps een interactieve kaart te creëren waarbij exotenliefhebbers hun overschotten van zaden, stekken en plantjes als sluikplanter gaan uitzetten en vervolgens op die kaart aangeven waar ze welke plantjes hebben achtergelaten. Andere exotenliefhebbers die op zoek zijn naar deze planten hoeven dan niet meer te doen dan hun fiets of auto te pakken en naar de dichstbijzijnde locatie te rijden waar de plant staat die ze zoeken. Op hun beurt kunnen ze dan stekken of zaad nemen (of een volledige plant uitgraven) en we zouden een soort van gedragscode kunnen invoeren waarbij we voor elke plant die we meenemen uit een sluikplantage een andere van onszelf in de plaats zetten. Zaden zou je in een klein containertje kunnen verstoppen op de locatie. Een enorm voordeel is dat deze planten 24h/24h toegankelijk zijn terwijl veel mensen op een ruilbeurs verstek moeten geven doordat ze die dag net moeten werken of een familiebezoek gepland hebben.
Om te voorkomen dat invasieve exotische plantensoorten de natuur om zeep helpen kunnen we afspreken dat we ons beperken tot vorstgevoelige planten die we elk jaar uitzetten van mei tot oktober of voor wie in het buitenland woont in de vorstvrije maanden van klimaatzones waar de gemiddelde minimumtemperatuur van de koudste maand -5 graden bedraagt (om zeker te spelen). Beschermde natuurgebieden mijden we liefst bij deze activiteit.
Indien er voldoende mensen zijn die achter dit idee staan, ga ik de komende weken aan de slag met een interactieve landkaart die ik op mijn website Floraswapper zal inbouwen en waar je dan met eenvoudige zoekopdrachten naar geschikte exoten in je buurt kan zoeken + mogelijkheid om zelf ook planten in te voeren en mogelijkheid om aan te geven welke planten je zelf hebt meegenomen van deze locatie. Hopelijk kan dit uit'groeien' tot een succes en exotisch tuinieren toegankelijker maken voor een breder publiek. Wat zijn jullie meningen hierover?