Sluikplanten: ervaringen + idee?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Sluikplanten: ervaringen + idee?

Berichtdoor Cumulus op 31 jan 2013 13:11

Graag wil ik bij deze eens nagaan of er mensen zijn die ervaringen hebben met het zogenaamde 'sluikplanten'?

Toen ik in 2007 wanhopig op zoek was naar Japanse siernetels was ik op internet bij toeval bij een groep mensen terecht gekomen die zich met sluikplanten bezig houden, het bleek tamelijk populair te zijn in een groot aantal Nederlandse steden. Sluikplanten bestaat erin dat mensen zonder 'officiële' toestemming planten uitzetten op braakliggende terreinen, werven, door vandalisme vernietigde plantsoenen, kraakpanden, of door butgettaire redenen slecht onderhouden stadsparken. Het grote voordeel is dat deze kale terreinen er terug fleurig gaan uitzien en veel achterbuurten in steden een vriendelijker en aangenamer karakter krijgen.

Vorige week zag ik een televisieaflevering op één van iemand uit België die zich met deze activiteit bezig houdt en complete bossen had laten groeien in ons land. Ik ben uit nieuwsgierigheid weer gaan rondzoeken en nu blijkt dat verschillende natuurverenigingen waaronder Natuurpunt Vlaanderen dit fenomeen sterk aanmoedigen (de term zou zelfs door hen bedacht zijn) om het verstedelijkte Vlaanderen weer een groen karakter te geven. Ook de politieke partij Groen! staat hier helemaal achter.

Nu ben ik plots op het idee gekomen om met Google Maps een interactieve kaart te creëren waarbij exotenliefhebbers hun overschotten van zaden, stekken en plantjes als sluikplanter gaan uitzetten en vervolgens op die kaart aangeven waar ze welke plantjes hebben achtergelaten. Andere exotenliefhebbers die op zoek zijn naar deze planten hoeven dan niet meer te doen dan hun fiets of auto te pakken en naar de dichstbijzijnde locatie te rijden waar de plant staat die ze zoeken. Op hun beurt kunnen ze dan stekken of zaad nemen (of een volledige plant uitgraven) en we zouden een soort van gedragscode kunnen invoeren waarbij we voor elke plant die we meenemen uit een sluikplantage een andere van onszelf in de plaats zetten. Zaden zou je in een klein containertje kunnen verstoppen op de locatie. Een enorm voordeel is dat deze planten 24h/24h toegankelijk zijn terwijl veel mensen op een ruilbeurs verstek moeten geven doordat ze die dag net moeten werken of een familiebezoek gepland hebben.

Om te voorkomen dat invasieve exotische plantensoorten de natuur om zeep helpen kunnen we afspreken dat we ons beperken tot vorstgevoelige planten die we elk jaar uitzetten van mei tot oktober of voor wie in het buitenland woont in de vorstvrije maanden van klimaatzones waar de gemiddelde minimumtemperatuur van de koudste maand -5 graden bedraagt (om zeker te spelen). Beschermde natuurgebieden mijden we liefst bij deze activiteit.

Indien er voldoende mensen zijn die achter dit idee staan, ga ik de komende weken aan de slag met een interactieve landkaart die ik op mijn website Floraswapper zal inbouwen en waar je dan met eenvoudige zoekopdrachten naar geschikte exoten in je buurt kan zoeken + mogelijkheid om zelf ook planten in te voeren en mogelijkheid om aan te geven welke planten je zelf hebt meegenomen van deze locatie. Hopelijk kan dit uit'groeien' tot een succes en exotisch tuinieren toegankelijker maken voor een breder publiek. Wat zijn jullie meningen hierover?
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Re: Sluikplanten: ervaringen + idee?

Berichtdoor Itrme op 31 jan 2013 13:21

:lol: Je bedoelt guerilla gardening? :P Ik heb het bij ons op school wel eens langs zien komen.

Dit wordt doorgaans gedaan met inheemse soorten en zo worden braakliggende terreinen, plantsoenen etc opgeleukt.

Op youtube zijn een hele berg filmpjes te vinden :thumb_up:
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 jan 2013 14:47

Super idee, er zijn ook al enkele Palmvrienden die al eens lieten vallen een palmpje in het "wild" uitgeplant te hebben.
Enig nadeel van het publiek maken; al dan niet met een plattegrond, is diefstal.
Heel wat exoten zijn immers best geliefd. :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 31 jan 2013 15:00

Als het om inheemse planten gaat heb ik daar geen problemen mee,floravervalsing ben ik absoluut op tegen!
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 31 jan 2013 15:16

Nou is het niet zo'n groot probleem turtleboy, alleen moeten de exoten niet gaan woekeren. Een palm als een trachycarpus zou ik geen probleem mee hebben. Maar de snelgroeiende exoten die snel het jaar in jaar uit volhouden en uitzaaien etc dat zijn echt probleemgevallen...

Als mensen dan toch graag bloemen of iets dergelijks uit willen zaaien raad ik het aan om het bij inheemse kruidenmengsels te houden...
Leuk voor insecten als vlinders en bijen. En een eventueel natuurlijk evenwicht herstelt zich vanzelf (lees planten die er niet thuishoren verdwijnen langzaam.)

Tot slot moet je het natuurlijk beperken tot plaatsen waar het echt kan.

Dus NIET in de vrije natuur. Maar een kaal armzalig gemeente plantsoen of een braakliggend bouwterrein moet gewoon kunnen.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 31 jan 2013 16:10

Houd het bij je eigen tuin zou ik zeggen. Wat is daar mis mee?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 31 jan 2013 18:12

Zolang de natuur er niet onder lijdt vind ik dit een leuk initiatief! Wat is er op tegen om verwaarloosde plantsoenen op te vrolijken. Zolang er geen woekerende bamboe e.d. aangeplant wordt zie ik het probleem niet zo. :thumb_up:
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 31 jan 2013 18:27

Remy schreef:Zolang de natuur er niet onder lijdt vind ik dit een leuk initiatief! Wat is er op tegen om verwaarloosde plantsoenen op te vrolijken. Zolang er geen woekerende bamboe e.d. aangeplant wordt zie ik het probleem niet zo. :thumb_up:

Mag je toch wel goed je plek uitkiezen... Ik ken gemeentes die om de paar weken t plantsoen lopen te schoffelen. Alles waarvan ze denken dat het onkruid is is dan in no time weg...

En zoals ik al zei, kruidenmengsels doen het altijd goed :fluiten:
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 31 jan 2013 19:31

Waanzinnig leuk idee!!!

Zeker ook omdat het over plaatsjes gaat waar niets mee gedaan wordt, is eigenlijk alleen maar winst.

Ben benieuwd naar de eerste locaties.

:thumb_up:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 31 jan 2013 20:24

lapalmeraie schreef:Super idee, er zijn ook al enkele Palmvrienden die al eens lieten vallen een palmpje in het "wild" uitgeplant te hebben.
Enig nadeel van het publiek maken; al dan niet met een plattegrond, is diefstal.
Heel wat exoten zijn immers best geliefd. :roll:

Ik denk dat dit nog kan meevallen hoor. Wat ik eigenlijk wil creëren is een hybride van het spel 'geocaching' en guerillagardening zoals het blijkbaar heet.
Ik ben zelf ook bezig met geocaching en in dat spel kan je voorwerpen uit caches (containers met een logboek en soms ook wat prulletjes erin) halen op voorwaarde dat je zelf een eigen voorwerp erin achter laat dat iets meer waard is dan hetgene je eruit nam.

Geocaching is publiek, iedereen die zich inschrijft op geocaching.com krijgt de locaties van alle caches in zijn/haar omgeving en als hij/zij wil kan hij de caches stelen zonder iets in de plaats achter te laten en op die manier dus het spel van anderen verbrodden. Maar in de praktijk gebeurt dat maar zelden: ik ben in mijn buurt al speciale containers tegengekomen die tientallen euro's waard zijn, maar de mensen laten die blijkbaar toch liggen en spelen gewoon het spel mee.

Met een beetje geluk houdt men er dezelfde mentaliteit op na als er zo een netwerk voor exotische planten ontstaat en worden de planten die we zetten maar zelden gestolen (het gebeurt natuurlijk maar niet zo vaak als je zou denken dus).
Het systeem zou ook de drempel verlagen voor mensen die ervoor terug schrikken om bij wildvreemde mensen langs te gaan om planten te ruilen of hun adres kenbaar te maken op internet om een aankoop/ruil mogelijk te maken want je kan je plant nu volledig anoniem op een afgelegen locatie ophalen en je ruilplanten daar achter laten voor de volgende die langs komt.

Hopelijk blijven die extra opdrachten op mijn werk nog een paar maand uit zodat ik nog genoeg vrije tijd heb om dat ruilsysteem voor Ijsheiligen op poten te krijgen ;)
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips