Het vorige referendum (

Het gaat over het al dan niet toelaten van bedrijven op het forum. Ik wil hier duidelijke richtlijnen over maken voor in de toekomst als het forum populairder wordt. Nu is het min of meer toegestaan en Exotic Life, Tropical Bart, 123 zaden en FC-Plant (Bram) zijn volgens mij eerder een aanwinst geweest voor het forum. Ze hielden zich netjes aan de regels, plaatsten zoekertjes in de daarvoor voorziene rubriek en leverde een bijdrage aan de forums zonder verborgen reclame te maken. Ook hebben enkelen van ons leuke nieuwe planten of zaden gevonden door hun aanwezigheid.

Maar in de toekomst zullen er meer bedrijven interesse tonen om ook aan het forum deel te nemen en daarom wil ik graag duidelijke richtlijnen hierover maken.
In samenspraak met Niek (lapalmeraie) en TropiRo zijn we voorlopig tot de volgende overweging gekomen:
- Bedrijven mogen actief deelnemen aan het forum als liefhebber (vragen stellen en antwoorden), eventueel onder hun bedrijfsnaam, en zoekertjes posten in een speciale rubriek die voor hen zal worden aangemaakt. Voordeel van deze rubriek is dat de zoekertjes van de hobbyisten niet verdrongen worden door de vaak vele zoekertjes die bedrijven plaatsen. Bovendien hebben liefhebbers een beter overzicht over de planten en producten die bedrijven ter beschikking stellen. Ik zou het bijvoorbeeld leuk vinden dat een bedrijf een zoekertje plaatst van een plant die ik net zocht. Op zich wel prima lijkt me ... niet?
Maar bedrijven mogen geen misbruik maken zoals verborgen reclame maken zoals 'deze planten zijn net bij ons binnengekomen' in berichten op het forum. Of emails en privé berichten sturen naar leden van het forum. Ik wil immers niet dat het 'vriendenforum' overspoelt wordt door bedrijven die eerder gratis reclame willen maken zonder echt als liefhebber actief deel te nemen aan het forum.
De leuke sfeer moet behouden blijven. En mochten er bedrijven toegelaten worden op de forums moet er een evenwicht zijn en blijven. Begrijp je? Het moet gewoon leuk blijven, liefhebbers onder elkaar

Daarom dus mijn vraag: bedrijven in beperkte mate en onder strikte richtlijnen laten deelnemen of een puur liefhebbers forum maken waar bedrijven enkel op mogen adverteren. Merk op dat eigenaars van bedrijven in principe ook liefhebbers zijn ... en er in het verleden geen problemen zijn geweest met (kleinere) bedrijven op het forum. Integendeel zelfs!
Voordelen:
- Wij hebben als liefhebbers een beter zicht op wat bedrijven aanbieden.
- Bedrijven hebben een grote kennis over exotische planten en zouden ons kunnen helpen.
- Er is moderatie aanwezig voor bedrijven die zich niet aan de richtlijnen zouden houden.
Nadelen:
- Evenwicht tussen liefhebbers en bedrijven moet behouden blijven.
- Sommige mensen zien ze gewoon liever niet op een liefhebbers forum, maar dit heeft dan met misbruik te maken natuurlijk ...
Graag hoor ik ook jullie mening hierover. Ik twijfel. Voor nu zou ik ja zeggen, maar je moet ook naar de toekomst kijken, en wat deze brengt ... Het moet dus gewoon gezellig blijven.

Christophe