Bedrijven op het forum toelaten?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Bedrijven op het forum toelaten?

Berichtdoor Christophe op 03 dec 2009 18:12

Hey iedereen,

Het vorige referendum ( :) ) betreffende de groepen op de forums werd goed opgevolgd en reactie op gegeven, daarom wil ik graag een tweede vraag stellen waar ik al een tijdje over twijfel.

Het gaat over het al dan niet toelaten van bedrijven op het forum. Ik wil hier duidelijke richtlijnen over maken voor in de toekomst als het forum populairder wordt. Nu is het min of meer toegestaan en Exotic Life, Tropical Bart, 123 zaden en FC-Plant (Bram) zijn volgens mij eerder een aanwinst geweest voor het forum. Ze hielden zich netjes aan de regels, plaatsten zoekertjes in de daarvoor voorziene rubriek en leverde een bijdrage aan de forums zonder verborgen reclame te maken. Ook hebben enkelen van ons leuke nieuwe planten of zaden gevonden door hun aanwezigheid. ;)

Maar in de toekomst zullen er meer bedrijven interesse tonen om ook aan het forum deel te nemen en daarom wil ik graag duidelijke richtlijnen hierover maken.

In samenspraak met Niek (lapalmeraie) en TropiRo zijn we voorlopig tot de volgende overweging gekomen:

- Bedrijven mogen actief deelnemen aan het forum als liefhebber (vragen stellen en antwoorden), eventueel onder hun bedrijfsnaam, en zoekertjes posten in een speciale rubriek die voor hen zal worden aangemaakt. Voordeel van deze rubriek is dat de zoekertjes van de hobbyisten niet verdrongen worden door de vaak vele zoekertjes die bedrijven plaatsen. Bovendien hebben liefhebbers een beter overzicht over de planten en producten die bedrijven ter beschikking stellen. Ik zou het bijvoorbeeld leuk vinden dat een bedrijf een zoekertje plaatst van een plant die ik net zocht. Op zich wel prima lijkt me ... niet?

Maar bedrijven mogen geen misbruik maken zoals verborgen reclame maken zoals 'deze planten zijn net bij ons binnengekomen' in berichten op het forum. Of emails en privé berichten sturen naar leden van het forum. Ik wil immers niet dat het 'vriendenforum' overspoelt wordt door bedrijven die eerder gratis reclame willen maken zonder echt als liefhebber actief deel te nemen aan het forum.

De leuke sfeer moet behouden blijven. En mochten er bedrijven toegelaten worden op de forums moet er een evenwicht zijn en blijven. Begrijp je? Het moet gewoon leuk blijven, liefhebbers onder elkaar ;) Bedrijven zijn immers ook liefhebbers.

Daarom dus mijn vraag: bedrijven in beperkte mate en onder strikte richtlijnen laten deelnemen of een puur liefhebbers forum maken waar bedrijven enkel op mogen adverteren. Merk op dat eigenaars van bedrijven in principe ook liefhebbers zijn ... en er in het verleden geen problemen zijn geweest met (kleinere) bedrijven op het forum. Integendeel zelfs!

Voordelen:
- Wij hebben als liefhebbers een beter zicht op wat bedrijven aanbieden.
- Bedrijven hebben een grote kennis over exotische planten en zouden ons kunnen helpen.
- Er is moderatie aanwezig voor bedrijven die zich niet aan de richtlijnen zouden houden.

Nadelen:
- Evenwicht tussen liefhebbers en bedrijven moet behouden blijven.
- Sommige mensen zien ze gewoon liever niet op een liefhebbers forum, maar dit heeft dan met misbruik te maken natuurlijk ...

Graag hoor ik ook jullie mening hierover. Ik twijfel. Voor nu zou ik ja zeggen, maar je moet ook naar de toekomst kijken, en wat deze brengt ... Het moet dus gewoon gezellig blijven. ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Re: Bedrijven op het forum toelaten?

Berichtdoor KevinC op 03 dec 2009 20:52

Ik heb er geen problemen mee als bedrijven zich aanmelden op het forum, als ze zich maar aan de regels houden. ;)

grts
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor jaak op 03 dec 2009 21:18

geen slecht idee,we kunnen onze kennis verruimen wat voor iedereen goed is als ze zich maar aan strikte regels houden.
ik veronderstel dat er wel kontrakten zullen getekend worden waarin staat waar men zich aan moet houden,wat mag en kan en wat niet mag of kan.
voor wie zich niet aan de regels houd kunnen er dan maatregelen genomen worden.
gr, jaak :)
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor amourath op 03 dec 2009 21:59

Een apart forumdeel voor advertenties is prima (eventueel wel onderverdelen in types planten om het overzichtelijk te houden?) en de kennis van bedrijven is zeker een pluspunt. Of ze reclame gaan maken tussen de lijnen door valt te bezien, da's dan werk voor de moderatoren. Op dit moment lijkt het me dat er weinig mod-werk is, net door de goeie sfeer. Een groter forum = meer werk, maar je hebt nog altijd het voordeel dat je een bepaald soort publiek aantrekt, maar ook daar krijg je soms 'vervelende' posters... werk voor de mods :)

Kleine kanttekening: ik vind dit forum leuk omdat het klein is. Als ik twee dagen niet ben langs geweest, kan ik toch op 10 min bijlezen. Bij een groot forum is dat niet meer zo, wordt modereren een heuse taak (want je moet alles lezen) en er zijn veel meer leden waardoor je minder mensen "kent" en het soms wat afstandelijker wordt.
Ik ben zelf jaren admin/mod geweest op grote fora, en de sfeer kan soms nogal bitsig worden (tot forum-oorlogen toe :roll: ) en de mod is dan meestal de pispaal. Zelf heb je dat niet in de hand, je weet nooit welk publiek je krijgt... maar ik zie dat niet meteen gebeuren hier, omdat je al een specifieke interesse moet hebben hier. Gewoon duidelijke afspraken maken, en dan kunnen bedrijven zeker een meerwaarde zijn!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 03 dec 2009 22:07

De richtlijnen ( ;) ) zijn al geschreven voor als het wordt toegelaten. 'Regels' klinkt zo streng :)

Er is inderdaad niet zo veel moderatie werk. Spam komt er niet meer op, vermits nieuwe leden eerst moeten toegelaten worden. (anders komen er spam programmaatjes langs die nu gewoon geen toegang meer hebben)

Leuk dat jullie de sfeer zo leuk vinden want dat is net hetgeen ik wenste op het forum. Een goede navigatie (gebruiksvriendelijkheid) en een leuke sfeer.
Ik ben zelf jaren admin/mod geweest op grote fora, en de sfeer kan soms nogal bitsig worden (tot forum-oorlogen toe )

Zelf ben ik ook bijdrager in de Google groepen en ik weet wat je bedoelt. Ik lees deze berichten gewoon niet, maar merk wel dat het er heftig tussen de leden aan toe kan gaan. ;)

Bedankt voor jullie berichtjes!
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 dec 2009 00:36

amourath schreef:... werk voor de mods :)

Geen probleem ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 04 dec 2009 22:58

Ik heb een heel uitgesproken mening over het toelaten van bedrijven: Doen,

Je kunt net als google het "don't be evil" stramien nastreven, maar er komt ooit een tijd dat dit forum van de liefdadigheid alleen niet kan leven. Betekent niet dat je rijk moet worden van deze site, maar een vergoeding voor de webspace zou denk ik best welkom zijn.

Maar dat is mijn mening :)
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 05 dec 2009 00:09

zaagmans schreef:Ik heb een heel uitgesproken mening over het toelaten van bedrijven: Doen,

Je kunt net als google het "don't be evil" stramien nastreven, maar er komt ooit een tijd dat dit forum van de liefdadigheid alleen niet kan leven. Betekent niet dat je rijk moet worden van deze site, maar een vergoeding voor de webspace zou denk ik best welkom zijn.

Maar dat is mijn mening :)

Hey Zaagmans,

De vergoeding voor de webspace komt grotendeels van de sponsors hé ;) (DCM en FC-Plant)

Het gaat erom of we bedrijven ook actief zouden laten deelnemen aan het forum. Zoekertjes plaatsen, berichten posten (zonder reclame, dus als liefhebber), ...

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 05 dec 2009 21:14

Ik snap het, maar dan nog blijf ik bij m'n standpunt. Gewoon doen, waarom niet! :)
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 05 dec 2009 21:50

zaagmans schreef:Ik snap het, maar dan nog blijf ik bij m'n standpunt. Gewoon doen, waarom niet! :)

Bedankt voor je berichtje.

Wel, de voornaamste reden waarom ik twijfelde is hoe de leden hierop zouden reageren, maar tot nu toe is het super. Het zijn zoals gezegd ook liefhebbers hé ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips