Toch maar even voorstellen...hey iedereen!

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Toch maar even voorstellen...hey iedereen!

Berichtdoor Amar op 08 jan 2011 17:51

Hallo iedereen,

Na een aantal maanden op dit forum mee te hebben gelezen heb ik toch maar besloten mezelf eens goed voor te stellen en mee te doen met de vele interessante onderwerpen die hier voorbij komen!
Ik ben Amar, 24 jaar oud en woont in een appartementje in Delft. Oorspronkelijk kom ik uit Suriname en heb daar altijd al een zwak gehad voor tuinieren en vooral de "exoten"! We hadden vroeger daar een enorme tuin waarin we onze eigen advocado-, amandel-, papaja-, kokosnoot- en andere palmbomen hadden. Fruit werd er nauwelijks gekocht want heel het seizoen door werden wij goed voorzien door de beplanting in de tuin en hadden ook altijd teveel over. De kokosboom was altijd mijn favoriet geweest! Een van de twee bomen die we in onze tuin hadden werd rond mijn geboorte geplant en heb ik ook zien meegroeien van een lage boom tot een boom met een stam van ruim 5 meter hoog met altijd een flinke "oogst"! Toen ik 8 jaar was besloten we naar Nederland te komen vanwege gezondheids- en politieke problemen.

Voor mij was het hier behoorlijk wennen in Nederland, vooral wat de natuur en het klimaat betreft. Inmiddels ben ik het hier allemaal wel gewend maar heb altijd wel een verlangen gehad naar de tropen. Dit is weer terug te zien in de planten die ik in huis heb. Zo heb ik altijd al palmbomen in huis gehad. Het begon voor mij bij een Chamaedorea Elegans. Ik heb een exemplaar staan dat al bijna 8 jaar oud is en ruim een meter hoog is geworden en iedere winter bloeit. Deze winter hangen er zelfs 4 "trossen" met bloesems (foto volgt nog). Verder heb ik hieronder nog een klein lijstje met exoten die ik thuis heb staan:

- Chamaedorea elegans
- Rhapis excelsa (afkomstig uit het voormalig Tropicana, Rotterdam)
- Cycas revoluta (afkomstig uit het voormalig Tropicana, Rotterdam)
- Phoenix roebelenii
- Howea forsteriana
- Musa Dwarf Cavendisch
- Zamioculcas zamiifolia
- Dracaena
- Nog een aantal kleinere planten zoals cactussen, vetplanten, etc.

Potten met erin zaadjes van:
- Caryota mitis
- Archontophoenix alexandrae
- Chamaedorea chamaedorea seifrizii
- Roystonea regia
- Trachycarpus fortunei
In een aantal potten begint er al wat leven op te komen in de vorm van wortels die uit de zaden schieten en bij eentje zelfs een kleine scheut die uit de aarde begint te komen. Je moet er wat geduld voor hebben maar dan wordt je ook beloond!

Een aantal foto's, meer volgen binnenkort nog:
Afbeelding
De Rhapis excelsa komen uit het voormalig Tropicana zwembad dat inmiddels failliet is en wordt verbouwd. De phoenix roebelenii had ik voor €2,50 via marktplaats gekocht. Deze was niet in een goede conditie (foto hieronder) maar inmiddels is hij wel stabiel na wat verzorging. Hopelijk begint deze in de lente weer te groeien en anders was het voor mij even een "gokje" om hem te redden...

Afbeelding
De conditie van de verwaarloosde roebelenii toen ik hem overkocht.

Afbeelding
De Zamioculcas zamiifolia heb ik inmiddels ook al 6 jaren in mijn bezit. Vorig jaar had ik deze overgeplant en de hangplanten erbij gedaan.

Afbeelding
Mijn tropische hoek in de avonduren. De Dracaena gaat inmiddels ook al 8 jaren bij mij mee.

Meer foto's volgen er binnenkort nog! Mochten er nog vragen zijn, stel ze maar gerust!
Amar

15 bedankjes

Re: Toch maar even voorstellen...hey iedereen!

Berichtdoor pepeverstreken op 08 jan 2011 19:49

Hoi Amar

welkom to the club tropenverslaafden, mooie verzameling heb je daar :thumb_up:

:welkom:
pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 08 jan 2011 20:10

Welkom Amar op het forum ik ben benieuwd naar de rest van de foto,s Groeten Francois :welkom:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 08 jan 2011 20:35

Dat is wel de meest uitgebreide voorstelling van het forum vermoed ik! :thumb_up:

Al eens gedacht om zelf een kokosnoot te zaaien? Het klimaat dient zich er niet echt toe, maar het is wel het proberen waard, al is het maar voor de ervaring. Hier lees je er meer over: Cocosnoten zaaien

Alvast welkom en we hopen je nog vaak terug te zien! :D

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Amar op 08 jan 2011 20:51

Bedankt voor jullie eerste reacties! :D

Christophe schreef:Al eens gedacht om zelf een kokosnoot te zaaien? Het klimaat dient zich er niet echt toe, maar het is wel het proberen waard, al is het maar voor de ervaring. Hier lees je er meer over: Cocosnoten zaaienChristophe

In het verleden heb ik wel vaker een kokosnoot zaailing in huis gehad. Helaas houden deze het niet langer dan een jaar uit en vooral de winter is heel zwaar voor ze en is de periode dat ze vaak sneuvelen. Zelf een kokosnoot in huis laten ontkiemen heb ik nooit geprobeerd maar ooit als kind in Suriname wel gedaan. Daar hoef je het alleen maar een beetje in de grond te graven zodat deze niet van zijn plek komt en de natuur doet de rest :D

In ieder geval bedankt voor de tip/link! Ik vind het alleen zo jammer als een palm het niet langer dan een jaar uithoudt. Hierdoor is de kokosnoot bij mij eigenlijk van het verlanglijstje gehaald omdat ik van tevoren al weet dat hij het hier niet uit zal houden. Mocht de gelegenheid zich ooit voordoen dat ik wel de mogelijkheden krijg (bijv een tropische kas) om er eentje onder betere omstandigheden te laten groeien, dan zal ik dat uiteraard meteen uitproberen! :D
Amar

15 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 09 jan 2011 11:46

Heel erg welkom :welkom:

Misschien als Haps niet doorgaat we in Paramaribo een beurs kunnen organiseren?

Tropisch kadootje uit Tropicana is heel bijzonder, jammer dat dat weg is :(
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Pater-ik op 09 jan 2011 13:54

Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 09 jan 2011 16:23

Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 jan 2011 01:30

Leuke voorstelling, welkom erbij ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Amar op 10 jan 2011 22:24

Zoals beloofd hierbij nog wat foto's:

Afbeelding
Een van de kuipen is de afgelopen weken ook aangevuld met andere planten.

Afbeelding
De Kentiapalm op de slaapkamer, ook ik slaap bijna onder een palmboom!

Afbeelding
Dit zijn de eerste tekenen van een uitgebreide bloei voor deze winter bij de Chamaedorea elegans, 9 november 2010. Op de volgende foto's zijn de volgende fases van deze "scheuten" te zien.

Afbeelding
De eerste tak met bloesems is hier al aardig ontwikkeld, 9 november 2010.

De volgende foto's van de Chamaedorea elegans in bloei zijn vandaag (10 januari 2011) genomen:
Afbeelding

Afbeelding
Vorige week ontdekte ik ineens nog een vierde tak met bloesems, deze had zich achter de steun verstopt! Dit jaar is het wel een record voor deze palm. Normaliter produceert deze iedere winter twee tot drie takken met bloesems.

Afbeelding

Afbeelding
De volgende fase is dat de bloesems open gaan (nauwelijks zichtbaar) en geel worden. Na verloop van tijd vallen ze af en heb ik op de vloer weer een heleboel "bolletjes" liggen :P

Dat waren ze voor deze keer!
Amar

15 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen?