Na een aantal maanden op dit forum mee te hebben gelezen heb ik toch maar besloten mezelf eens goed voor te stellen en mee te doen met de vele interessante onderwerpen die hier voorbij komen!
Ik ben Amar, 24 jaar oud en woont in een appartementje in Delft. Oorspronkelijk kom ik uit Suriname en heb daar altijd al een zwak gehad voor tuinieren en vooral de "exoten"! We hadden vroeger daar een enorme tuin waarin we onze eigen advocado-, amandel-, papaja-, kokosnoot- en andere palmbomen hadden. Fruit werd er nauwelijks gekocht want heel het seizoen door werden wij goed voorzien door de beplanting in de tuin en hadden ook altijd teveel over. De kokosboom was altijd mijn favoriet geweest! Een van de twee bomen die we in onze tuin hadden werd rond mijn geboorte geplant en heb ik ook zien meegroeien van een lage boom tot een boom met een stam van ruim 5 meter hoog met altijd een flinke "oogst"! Toen ik 8 jaar was besloten we naar Nederland te komen vanwege gezondheids- en politieke problemen.
Voor mij was het hier behoorlijk wennen in Nederland, vooral wat de natuur en het klimaat betreft. Inmiddels ben ik het hier allemaal wel gewend maar heb altijd wel een verlangen gehad naar de tropen. Dit is weer terug te zien in de planten die ik in huis heb. Zo heb ik altijd al palmbomen in huis gehad. Het begon voor mij bij een Chamaedorea Elegans. Ik heb een exemplaar staan dat al bijna 8 jaar oud is en ruim een meter hoog is geworden en iedere winter bloeit. Deze winter hangen er zelfs 4 "trossen" met bloesems (foto volgt nog). Verder heb ik hieronder nog een klein lijstje met exoten die ik thuis heb staan:
- Chamaedorea elegans
- Rhapis excelsa (afkomstig uit het voormalig Tropicana, Rotterdam)
- Cycas revoluta (afkomstig uit het voormalig Tropicana, Rotterdam)
- Phoenix roebelenii
- Howea forsteriana
- Musa Dwarf Cavendisch
- Zamioculcas zamiifolia
- Dracaena
- Nog een aantal kleinere planten zoals cactussen, vetplanten, etc.
Potten met erin zaadjes van:
- Caryota mitis
- Archontophoenix alexandrae
- Chamaedorea chamaedorea seifrizii
- Roystonea regia
- Trachycarpus fortunei
In een aantal potten begint er al wat leven op te komen in de vorm van wortels die uit de zaden schieten en bij eentje zelfs een kleine scheut die uit de aarde begint te komen. Je moet er wat geduld voor hebben maar dan wordt je ook beloond!
Een aantal foto's, meer volgen binnenkort nog:

De Rhapis excelsa komen uit het voormalig Tropicana zwembad dat inmiddels failliet is en wordt verbouwd. De phoenix roebelenii had ik voor €2,50 via marktplaats gekocht. Deze was niet in een goede conditie (foto hieronder) maar inmiddels is hij wel stabiel na wat verzorging. Hopelijk begint deze in de lente weer te groeien en anders was het voor mij even een "gokje" om hem te redden...

De conditie van de verwaarloosde roebelenii toen ik hem overkocht.

De Zamioculcas zamiifolia heb ik inmiddels ook al 6 jaren in mijn bezit. Vorig jaar had ik deze overgeplant en de hangplanten erbij gedaan.

Mijn tropische hoek in de avonduren. De Dracaena gaat inmiddels ook al 8 jaren bij mij mee.
Meer foto's volgen er binnenkort nog! Mochten er nog vragen zijn, stel ze maar gerust!