Hey Niek,
Even een klein verslagje maken
Bescherming is zeer makkelijk namelijk na de eerste vorst van betekenis in het najaar gaan de bladeren slap enz... en kun je deze makkelijk verwijderen. Deze leg ik dan allemaal mooi op elkaar rond de stam op de grond. Rond de stam zelf en voornamelijk het groeipunt bovenaan draai ik enkele keren vliesdoek. Hieronder een foto van 19 December 2010 !

En nu bij nadere controle heb ik gezien dat ik me vergist heb want hij was al aan de groei vanaf begin Januari in de bescherming !

Volgende foto's zijn genomen op 22 Januari 2011 toen het vliesdoek al verwijdert was. Je ziet duidelijk de nieuwe bladeren komen en dat kleine verschrompelt bladje was ook al een nieuw blad maar heeft nog vorstschade opgelopen...

Hieronder dan nog een fotootje van 24 Maart 2011 toen die al volop aan het groeien was...

Ik denk dat hij zeer gunstig staat dus, hij staat in volle zon tegen de zuidkant, in Maart was het daar al dagelijks 25°C met het zonnetje en de vroege groei zal ook wel iets te maken hebben met de zachte Januari & Februari denk ik !
Foto van 2 minuutjes geleden genomen...

Er is wel degelijk verschil, zoals Raymond al zegt, minder winterhard en niet zo groot. Ook het blad van de gewone is minder ingesneden en iets ronder (afgeronde vormen) De SG is grover... Een beetje zoals bij de Gunnera manicata & tinctoria.