Spontane kieming Chamaerops

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Spontane kieming Chamaerops

Berichtdoor Lagarto op 26 okt 2022 10:32

In augustus heb ik een forse vrouwelijke Chamaerops gekocht, een aantal weken later heb ik die uitgeplant. Daarbij heb ik van de gelegenheid dat de kluit uit de kuip was gebruik gemaakt om twee kiemlingen uit de wortelkluit te halen en op te potten. De kiemwortels waren minder lang dan ik had verwacht. Ik weet niet zeker hoe lang de palmen hier bij de aanbieder gestaan hebben (denk al langer dan dit seizoen, maar was niet te achterhalen), maar ik zou zeggen dat deze twee gewoon in de buitenlucht gekiemd zijn, hier in Nederland.

Van Trachycarpus (en Mate's Jubaea) is mij spontaan kiemen en uitzaaien in Nederlandse tuinen bekend, van Chamaerops was ik het nog niet tegengekomen. Weten jullie van andere voorbeelden?

Chamaerops-kiemlingen sept 22 30%.jpg
Chamaerops-kiemlingen sept 22 30%.jpg (270.72 KiB) 5982 keer bekeken
Lagarto

48 bedankjes

Re: Spontane kieming Chamaerops

Berichtdoor lapalmeraie op 27 okt 2022 11:37

Ik heb hier eigenlijk continue zaden die aan de voet van de Chamaerops blijven liggen en kiemen. Vooral bij de Chamaerops humilis var argentea. :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

851 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 27 okt 2022 22:36

:thumb_up: mooi zo , dank Niek!
Lagarto

48 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 03 maart 2025 12:37

lapalmeraie schreef:Ik heb hier eigenlijk continue zaden die aan de voet van de Chamaerops blijven liggen en kiemen. Vooral bij de Chamaerops humilis var argentea. :thumb_up:

Niek, betekent dit dan dat bij jullie de Chamaeropssnuitkever ook aanwezig is? Ik meen dat zonder die kever Chamaerops niet bestoven zou worden..?
Lagarto

48 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 03 maart 2025 14:35

Leuk dat soort ontdekkingen! Hier kiemen nu overal in de tuin princepszaailingen. Echt geen idee hoe ze soms meters van de moederplant vandaag terecht zijn gekomen en kiemen.
Dennis_S

346 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 maart 2025 01:13

Lagarto schreef:
lapalmeraie schreef:Ik heb hier eigenlijk continue zaden die aan de voet van de Chamaerops blijven liggen en kiemen. Vooral bij de Chamaerops humilis var argentea. :thumb_up:

Niek, betekent dit dan dat bij jullie de Chamaeropssnuitkever ook aanwezig is? Ik meen dat zonder die kever Chamaerops niet bestoven zou worden..?

En door windbestuiving? The Encyclopedia of Cultivated Palms vermeld hier niets over. Wel dat de palm tweehuizig is maar dat mannelijke en vrouwelijke bloeiwijzen soms op een plant voorkomen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

706 bedankjes

Berichtdoor PeterHoofddorp op 10 maart 2025 22:21

Hier ook regelmatig kiemende Chamaerops hoor.
Zelfs tussen de tuintegels komen ze op.
Ik heb Chamaerops humilis in verschillende uitvoeringen zowel in pot als in de volle grond staan.
Ik heb ook zaailingen opgepot. Zal eens kijken of ik daar morgen even een fotootje van kan schieten.
PeterHoofddorp

102 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken