wanneer beginnen met zaaien??

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

wanneer beginnen met zaaien??

Berichtdoor banaantje op 25 jan 2010 20:06

hallo iedereen,
ben mijn eerste winter ah beleven als bananeplant liefhebber. EN ik moet zeggen dat de microbe mij flink te pakken heeft. Heb nu nog maar 2 soorten die hopelijk de winter overleven (goh wat hebben ze het toch moeilijk!!) ma wil er dit jaar graag een aantal soorten aan toe voegen.
Nu stel ik mij de vraag of je het hele jaar door zaden kan laten kiemen?? Want als het kan dan zou ik nu toch al willen beginnen met het weken en kiemen van zaadjes. Het zou toch fijn zijn als je tegen dat de lente begint jonge kiemlingen hebt. Dan hebben ze meer tijd om te groeien eer de volgende winter begint. En al ze groter zijn lijken mij de overlevingskansen ook groter?! verbeter mij als ik verkeerd ben...
heeft iemand een idee/mening over??

groeten
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: wanneer beginnen met zaaien??

Berichtdoor Christophe op 25 jan 2010 20:48

Hey banaantje,

In principe kan je inderdaad het hele jaar door zaaien, maar ik heb in de zomer (2009) bananen gezaaid (hoge temperaturen = veel kiemers) met als resultaat dat ik met zeer jonge zaailingen de winter in ging. Dit werkte dus niet bij m'n velutina's :( Anderen gingen wat beter, maar ik raad het je niet aan.

Je kan dus beter nu zaaien zodat je - zoals je zelf al aangeeft - tegen de lente mooie jonge zaailingen hebt. Zet je kiempotjes bij voorkeur op of naast de verwarming om een goede kieming te bevorderen. De ideale tempartuur voor bananen is zo rond de 30°C. Let op dat dit de temperatuur van de zaaigrond moet zijn, en dus niet de omgevingstemperatuur ;) Vaak wordt dit wel eens verward ...

Veel succes en houdt ons op de hoogte hé :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: wanneer beginnen met zaaien??

Berichtdoor rabbit op 25 jan 2010 21:51

Ik heb voor 2 maanden terug voor het eerst bananen gezaaid het betreft Musa cheesmanii en Musa sikkimensis Daj Giant.
Ik hou de kweekbak op ongeveer 25 graden (hoger kan ik helaas niet komen) maar tot nu toe geen resultaat.

Gr,Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
Avatar gebruiker
rabbit
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 21 jun 2009 20:46
6 bedankjes

Re: wanneer beginnen met zaaien??

Berichtdoor TropiRo op 25 jan 2010 22:08

rabbit schreef:Ik heb voor 2 maanden terug voor het eerst bananen gezaaid het betreft Musa cheesmanii en Musa sikkimensis Daj Giant.
Ik hou de kweekbak op ongeveer 25 graden (hoger kan ik helaas niet komen) maar tot nu toe geen resultaat.

Gr,Bert


Het kan soms wel meer dan 1 jaar duren voordat ze kiemen. Wat het eventueel makkelijker kan maken is de zaden gewoon 10 dagen laten weken en als ze zijn gezaaid mag de dagtemperatuur gerust 30 graden worden en 'snachts het gewoon laten afkoelen naar 20 graden, banaan zaden kiemen goed bij afwisselende temperaturen zeggen ze.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: wanneer beginnen met zaaien??

Berichtdoor rabbit op 25 jan 2010 22:25

Ik heb ze een week laten weken,maar hoe zit het eigenlijk met het licht.
Is het nu misschien niet lang genoeg licht??

Gr,Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
Avatar gebruiker
rabbit
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 21 jun 2009 20:46
6 bedankjes

Re: wanneer beginnen met zaaien??

Berichtdoor Christophe op 25 jan 2010 22:42

rabbit schreef:Ik heb ze een week laten weken,maar hoe zit het eigenlijk met het licht.
Is het nu misschien niet lang genoeg licht??

Gr,Bert

Bananenzaden zitten onder de grond (als het goed is) dus ze zitten sowieso in het donker ;)

De dagen beginnen weer te lengen, dus van zodra ze uitkomen heb je meer kans dat ze het halen ipv dat de dagen (zoals in mijn geval) begonnen te korten.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: wanneer beginnen met zaaien??

Berichtdoor lapalmeraie op 25 jan 2010 23:12

Nu is het ideale moment om te zaaien. De verwarming staat immers nog aan waardoor je de zaaibakjes prima op de radiator kunt zetten voor voldoende temperatuur.
Misschien heb je hier iets aan: zaaihandleiding bananen.

Bananen zijn niet de gemakkelijkste kiemers. Combineer ze dus met een soort die gemakkelijk kiemt zodat je geduld niet te veel op de proef gesteld wordt.

Zo kan een Ensete 5jr nodig hebben maar kiemen velutina's en ornata's behoorlijk snel.
Ook Strelitzia's kiemen behoorlijk goed. Zeker de nicolai.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: wanneer beginnen met zaaien??

Berichtdoor Pietn op 26 jan 2010 18:25

bij mij momenteel 1/4 Nicolaizaden gekiemd maar kheb geduld en hoop vlug nog nieuw leven te zien :D
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: wanneer beginnen met zaaien??

Berichtdoor amourath op 26 jan 2010 19:29

Zelfs ik heb 2 kleine nicolai staan en ik ben écht niet goed in zaaien dus ze zijn makkelijk :mrgreen:

Ik heb een week geleden ook musella lasiocarpa gezaaid, benieuwd wat dat gaat geven (ik haal wel geen 30° in de propagator... mac 25 ofzo... maar wel een vrij constante temperatuur. Op de chauffage zakt dat 's nachts naar 18 ofzo, lijkt me minder aangewezen)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten